3-CYLINDRET SUV?

Jo, der er faktisk kun tre cylindre og en turbolader i den mindste udgave af Peugeot 3008, men resultatet er overraskende vellykket, selv om du skal vænne dig til tanken om, at du har købt en 3-cylindret SUV …

 

Kan du have en motor med tre cylindre i en SUV? Umiddelbart ville svaret være nej, men tilsæt en turbo, og det svæver mere i vinden. Vi har prøvet den 1,2-liters turbo med 130 hk i Peugeot 308, hvor den brillerer som en budget-GTI, for det den mangler i rå fart opvejes så rigeligt at dens entusiasme. Den lyder godt, den elsker omdrejninger og selv når du bruger samtlige franske ponyer, så er du stadig inden for rimelighedens grænser rent hastighedsmæssigt — hvilket er det stik modsatte af mange GTI-modeller i dag, hvor du først for alvor får oplevelsen af fart, når du bevæger dig rundt i det problematiske område som indebærer en akut risiko for et halvt års frakendelse af kørekortet og en orienterende køreprøve. Men en SUV, crossover eller hvad vi nu skal kalde det, er noget andet.

BViEclipse-17WT-Lo12

GADGETS Første B&O med LG-teknologi

Den nye 3008 er beviset på, at en krise kan være en synd øvelse, der både giver fokus og hjælper en til at skille sig af med det, man ikke har brug for — som den gamle 3008, der var et produkt af franskmændenes tvangstanke om, at alle ville have MPV’er. Det ville de ikke. De ville have SUV’er, og derfor ser den nye ud som den gør. Den er bygget på Peugeots nyeste platform som er let, stærk og med en længere akselafstand, som giver bedre proportioner. Derudover er den kun forhjulstrukket (elektrisk firehjulstræk kommer) og i stedet for at udvikle en V6-model som ingen køber (eller en dobbeltkoblingstransmission som de færreste kan skille fra en traditionel automatic), så har man brugt pengene på at lave et lækkert interiør med masser af højteknologi — blandt andet de digitale instrumenter, som er standardudstyr.

Hvis du har brug for “le power” så er der en stor 2,0-diesel med 150 eller 180 hk, eller en 1,6 turbo med 165 hk. Og så er der altså den lille 1,2-liters med 130 hk, hvilket umiddelbart lyder meget tæt på noget som er i underkanten. Men kør den og du vil ret hurtigt opdage at den ikke kun er lettere end de øvrige motorer, den er også mere stille og langt mere livlig. De livlige kan godt være det som gør, at det er svært at holde forbruget på de opgivne 19,6 km/l for så skal du virkelig køre pænt. Men en 13-14 km/l er bestemt inden for rækkevidde det meste af tiden.

FullSizeRender_4

TEST Hyundais Prius-dræber

Med hensyn til præstationer så er tophastigheden 188 km/t, og 0-100 km/t klares på 10,1 sekunder med automatgear (10,6 med manuelt gear), og det er et sekund eller halvandet langsommere end den store diesel og benzinmodellen med 165 hk, hvilket trods alt ikke er alverden — selv om der naturligvis vil være noget større forskel i mellemaccelerationerne, og når du bruger samtlige 130 hk i vore dages små turbomotorer, så stiger forbruget også ret drastisk.

Det ændrer nu ikke på at den føles mere sportslig end de øvrige versioner, for Peugeot har altså fået sat undervognen ordenligt op her. Men samtidig cruiser den snorlige, hvilket er det de fleste går op i, og det modsatte af hvad du forventer med det meget lille rat. Og selv om det er en SUV, så bør du nok holde dig fra alt for alvorlige offroad-opgaver, selv om der er en hæderlig frihøjde og bløde fjedre til at den sagtens klarer skovveje i ny og næ.

For langt de fleste vil en diesel være det oplagte valg i denne klasse, og Peugeot har rigeligt at vælge imellem her, men hvis du ikke kører så meget — eller du kører mange korte ture — så er det værd at overveje den mindste motor. I virkeligheden er det nok mere noget rent mentalt, at man skal vænne sig til tanken om, at man har købt en 3-cylindret SUV …

 

Peugeot 5008 1,2 e-THP

 

Motor 1,2 R3 turbo

Ydelse 130 hk @ 5.500 o/min, 230 Nm @ 1.750 o/min

Præstationer 0-100 km/t 10,6 sek., topfart 188 km/t

Forbrug 19,6 km/l

Pris 228.990 kr.