40 ÅR MED GOLF GTI

Golf GTI er blevet midaldrende, og det fejres med jubilæumsmodellen Clubsport, som viser, at det ikke er din alder, men hvordan du tænker, der er det afgørende…

 

Den skulle aldrig have været bygget, den der Golf GTI. Det var 40 år siden, og den er sandsynligvis Volkswagens største ikon, hvis man ser bort fra den oprindelige folkevognsbobbel. Men da idéen først var undfanget var den uimodståelig, så uanset at ledelsen hos Volkswagen AG havde afskrevet projektet, fordi de ikke mente passede til VW’s image, arbejdede en mindre gruppe ingeniører videre i al hemmelighed.

Til sidst gik ledelsen med til, at der blev fremstillet 5.000 eksemplarer. Det skulle vise sig at række som den berømte skrædder i helvede, for kunderne kunne ganske enkelt ikke få nok af den sportslige Golf, da den kom til salg dengang i 1976. Nu kunne far få en familiebil, der samtidig var en sportsvogn og med ekstralygter og brede 70-profil dæk fra Pirelli (70-profil var stort i 70’erne) kunne klapse de mindste modeller fra Porsche (hvilket også var stort i 1976). Faktisk blev der bygget 450.000 eksemplarer alene af den første generation, og alt i alt er der bygget små to millioner eksemplarer af Golf GTI.

PODCAST En succeshistorie fra B&O

Det var nu nok rigtig nok at den ikke passede til VW’s image, men det var nok mest fordi VW havde et velfortjent ry som Europas mest konservative bilfabrikant, hvilket Golf GTI effektivt lavede om på. De 110 hk rakte til en topfart på 182 km/t og 0-100 km/t på under de magiske 9,0 sekunder. Det var ikke særlig mange sekunder langsommere end en Porsche 911, og sagtens kunne køre fra en 924, men i modsætning til en Porsche 911 var en Golf GTI inden for rækkevidde af de fleste familiefædre, og ikke mindst lige så praktisk som enhver anden Golf, naturligvis.

“Det er rigtigt den ikke passede til VW’s image, men det var fordi VW havde et image som Europas mest konservative bilfabrikant. Det ændrede Golf GTI”

Det er 40 år siden i år. Og hvordan fejrer du 40 år med Golf GTI? Med en jubilæumsudgave naturligvis (akkurat som man gjorde da Golf fyldte 20, 25, 30 og 35 år), hvilket man har gjort tidligere, men ikke så dedikeret som denne gang. VW Golf GTI Clubsport er en mere rendyrket udgave af Golf GTI, for dem, der gerne vi have noget mere sport og lidt mindre komfort.

Den må siges at være kommet godt fra start ved at sikre sig titlen som den hurtigste forhjulstrukne bil på Nürburgrings legendariske Nordsløjfe — ja, det vil sige, det er så Golf GTI Clubsport S, hvor effekten fra den 2-liters turbomotor er hævet til 310 hk. Og jo, det er faktisk 10 hk mere end Golf R, som har firehjulstræk og fås som Avant, så der burde være en sportslig Golf til de fleste, selv om det til tider er en anelse forvirrende.

URE – Lækker Evoluzione fra Autodromo

Den normale Clubsport, som er den, vi har her, den har altså 265 hk. Med mindre du er i tredje gear eller højere og træder speederen helt ned, hvor der i 10 sekunder er 290 hk og 380 Nm til rådighed med overboost-funktionen. Det er altså næsten som en Clubsport S, og udvendigt er de også identiske med en helt ny front, hvor luftindsugningerne til bremserne skaber reel downforce, når du er over 120 km/t.

Det er nu ikke bare de ekstra kræfter som gør Clubsport S til noget specielt. Det vigtigste er, at Golf GTI har fået den skarphed, den hele tiden har savnet. Altså, Golf GTI har altid været effektiv på sådan en meget udramatisk tysk måde. Du skulle helt op til det røde felt før den gav så meget som et lille spjæt fra udstødningen. I Clubsport er der skruet op for det aggressive på alle punkter, men uden at den mister noget af den appeal, der gør, at du kan køre den hver dag.

Den gør op med myten om, at en Golf er kedelig, og det er ikke nogen lille bedrift. Der har været nogen kedelige Golf GTI’ere ind i mellem — Mk. III-generationen var nærmest et udstyrsniveau, selv om det krævede en kender at se det, selv når du satte dig ind i den. Derfor har den også sine kritikere, der sandsynligvis aldrig vil prøve en Clubsport, alene fordi det er en Golf, og det er synd.

GADGETS – Nu kommer iPhone 7

Du kan rent faktisk mærke den der overboost-funktion når den sætter ind — ikke sådan direkte, men mere at den pludselig spoler mere fart på. Du kan få den med både DSG og manuel transmission, og det er lidt en smagssag hvad du foretrækker. DSG gør livet uendelig enkelt, ikke mindst på bane, men den manuelle gearkasse giver stadig en anden mekanisk forbindelse med bilen. Der er også rigelig greb i underlaget med XDS+ differentialet, hvilket er en fordel — der er ikke noget værre end at have flere kræfter end du kan overføre. I hvert fald ikke når du har forhjulstræk.

Undervognen er tydeligvis også blevet dissekeret under et tysk mikroskop, og derefter sat sammen igen. Den er mere fokuseret nu, og fastere i alle de tre forskellige indstillinger. Den styrer hurtigere og mere direkte. Okay, der er stadigvæk et stykke til en Fiesta ST — en af de mest rå GTI’er der findes lige nu, selv om den er bagud på præstationer lige i dette selskab — men den bevarer en utrolig høj grad af kontrol, nærmest uanset hvad du byder den. Vægten er en del af forklaringen, den vejer kun 1.375 kg, og det gør også at bremserne føles langt mere skarpe, selv efter adskillige omgange. Og hvis du vil have den endnu mere kompromisløs, så kan du bestille den med semi-slicks Det har vi ikke prøvet endnu, men det kan godt blive en interessant kombination.

REJSER – Træt at ‘all-inclusive’? Vidunderligt hotel i Kusadasi

Så er der det med prisen, som rent faktisk byder på en glædelig overraskelse. Den almindelige GTI med 220 hk koster 438.000 kroner. Så kan du tilsætte Performance-pakken, hvilket gør at du får 230 hk og XDS-differentialet, og så starter prisen på 456.000 kroner. Golf GTI Clubsport byder ind med 265 hk, samt den opdaterede undervogn og den ekstra skarphed, og koster 499.000 kroner. Altså, indtil du kaster dig over listen med ekstraudstyr, det er klart…

 

Motor 2,0-liters turbo, R4

Ydelse 265 hk @ 5.350 o/min, 350 Nm @ 1.700 o/min

Præstationer 0-100 km/t 6,5 sek., topfart 250 km/t

Forbrug 14,3 km/l

Pris 499.000 kr.

 

pic7067-2

”DER ALTE”

 

I bund og grund var det svært ironisk, at det lige skulle være den konservative Golf, der endte med at give os en helt ny klasse, af underholdende familiebiler

 

Det første der slår dig er, hvor lille den er, den første Golf. 110 hk er jo ikke noget i dag, men det var det altså i 1976, og den hjælpes naturligvis også godt på vej af vægten — den første Golf GTI vejer omkring et lille halvt ton mindre end den seneste Clubsport S. Så vægt/effekt forholdet er lige over syv kg pr. hk, hvilket er ganske respektabelt, alt andet lige. Den seneste generation af GTI’er befinder sig omkring fem kg pr. hk.

Men altså, først og fremmest er den lille. Meget lille, for det var bilerne dengang. Moderne biler er ikke kun større, vi er også blevet bedre til at udnytte pladsen, så der er vel i virkeligheden mere plads i en moderne VW Up end i den første Golf, hvis man satte et par tyske ingeniører til at regne efter.

MOTORCYKLER – BMW R5 Hommage

Der er manuelt gear naturligvis, men en 5-trins gearkasse var lækkerier dengang, og ikke alt det der nymodens pjat med servostyring, ABS og traction control. Men i det mindste havde den da fået bremseforstærker, hvilket ikke altid var en selvfølge på den tid! Men som altid med ældre biler, der tilhører nogen andre end dig selv, så er du nervøs for, så er du lidt forbeholden ved at udnytte hele omdrejningsregisteret. Så du trisser lidt af sted, og prøver at forestille dig, hvordan det har været dengang den var ny.

Den ser stadig sportslig ud med de brede dæk, den røde streg omkring kølergrillen, frontspoileren og de sportslige sæder. I dag er den mest hyggelig, selv om det siges, at når den virkelig får kniven på en bane, så er den der lille motor virkelig når den leverer alle kræfterne lige over 6.000 o/min. Men Golf GTI gav os meget mere end blot en hurtig Golf, for det blev bilen der definerede en helt ny klasse af sportslige familiebiler, der i dag er kulmineret med den nye generation af hyper-GTI’er. Men det hele startede altså med Golf GTI, dengang i 1976.

 

Motor 1,6-liter R4

Ydelse 110 hk @ 6.100 o/min, 140 Nm @ 3.500 o/min

Præstationer 0-100 km/t 9,0 sek., topfart 180 km/t