80’ER-DRØM FRA GEMBALLA

I 80’erne regerede de tyske tunere som Üwe Gemballa, hvis outrerede Avalanche kostede det dobbelte af Porsches egen 959, og nu er et af de kun 15 eksemplarer

 

Det er ikke hver dag man støder på en Gamballa Avalanche, der var den kreation som for alvor satte Üwe Gemballa på verdenskortet. Dette eksemplar er fra 1986, guldalderen for de tyske tunere, der skabte den ene outrerede kreation efter den anden — og tog sig godt betalt for det. En Avalanche kostede faktisk 700.000 dollars, eller næsten fire millioner kroner med dagens kurs, og det er som bekendt over 30 år siden. Da Porsche selv introducerede deres 959 var det til en listepris på 225.000 dollars i USA.

IMG_3933

BILER Test af Volvo XC90

Dette eksemplar af Gemballa Avalanche fra 1986 er nu til salg hos RM/Sothebys. Den var bilen for dem, som mente en 959 var alt for underspillet, og som virkelig ville vise, at de havde mange penge, på den måde som kun 80’ernes yuppier kunne vise den slags. Üwe Gemballas firma eksisterede i 34 år og var mest kendt for deres arbejde med Porsche. Det startede i 1981 hvor man koncentrerede sig om at forfine interiøret i Porsche 930-modellerne. Avalanche-modellen kom til i 1985 og blev omgående en succes.

170576-ferrari-portofino-1-1

BILER California bliver til Portofino

Hver eneste model blev omfattende modificeret af Gemballa med nye karrosseripaneler overalt, og med Testarossa-gæller i indsugningen samt et gigantisk lydsystem og en motor modificeret af RUF helt efter kundens ønsker. Bilen her er et af de sidste eksemplarer, i perlemorshvid (sooo 80’s!) og med effekten pumpet til 375 hk fra de oprindelige 300, og selv om den er 30 år gammel har den kun kørt 20.000 kilometer.

Der blev kun bygget 15 eksemplarer af Avalanche i de otte år modellen var på programmet, og den er sat til en forventet budpris på 200.000 dollars, når RM/Sothebys lader hammeren falde den 6. september.

Se mere om bilen her