ALFA ROMEO BLIVER … INDISK?

Fiat vil gerne skille sig af med Alfa Romeo og Maserati, mens indiske Tata Motors, der allerede ejer Jaguar og Land Rover, gerne vil udvide porteføljen, og menes at have et godt øje til de to klassiske italienske mærker

 

Denne verdens Alfa Romeo-fans har været grueligt meget igennem (som Alfa Romeo Arna …), siden Alfa blev overtaget af Fiat, som ikke synes at have nogen rigtig plan for hvad man skulle stille op med det ædle mærke. Nu er der tegn på bedring med den nye Giulia, men Alfa er stadig ret langt væk fra at være noget som ligner en god forretning, og Fiat-gruppen er presset på likviditeten og er ganske enkelt ikke store nok.

Fiat-gruppens topchef, Sergio Marchionne, har længe forsøgt at forme en alliance med GM og nogle af de store kinesiske bilfabrikanter, men uden held, akkurat som man har gjort Ferrari til en selvstændig enhed som er børnoteret i USA. Derfor tyder meget på, at Fiat er interesseret i at sælge nogen af deres mere problematiske enheder fra, og på listen over problemer findes Alfa Romeo og Maserati.

model-3-social

BILER Tesla håndbygger Model 3 …

En anden spiller på markedet som gerne vil have noget mere volumen er Jaguar/Land Rover, der er ejet af indiske Tata Motors som overtog de to britiske adelsmærker fra Ford i 2008. Under Fords ledelse leverede Jaguar det ene tordnende underskud efter det andet, men inderne har fået vendt udviklingen, moderniseret modelprogrammet, bragt Jaguar ind på SUV-markedet og opdateret teknologien — som med elbilen I-Pace, der går i produktion næste år, og hvor der allerede findes 25.000 forudbestillinger.

Men inderne har også brug for at vokse, og derfor er man på udkig efter et nyt premium-brand til porteføljen, og her er der ganske få muligheder — faktisk er der kun Alfa Romeo og Maserati som kan tænkes at komme på markedet. Tata Motors får ifølge Bloomberg 78 procent af sin indtjening fra deres luksusbrands og derfor vil de gerne investere, da det vil gøre dem i stand til at yderligere at udnytte den teknologi de har udvidet, mens Fiat ikke er interesseret i luksusbrands, fordi de hellere vil investere i volumen.

Koenigsegg2

VIDEO Koenigsegg slår rekord fra 0-400-0 km/t

Men en indisk ejer til Alfa Romeo? Med Jaguar og Land Rover har Tata Motors bevist, at de kan skabe overbevisende nye produkter, og tage sig af hensygnende bilmærker ved at bevare historien og samtidig skabe nye interessante produkter (som den nye Range Rover Velar eller Jaguar F-Pace). Samtidig investerer Tata Motors heftigt i teknologivirksomheder, for at være med helt fremme med selvkørende biler og elbiler.

Endnu er der intet officielt, men at Alfa og Maserati uofficielt til salg, betragtes som almindelig kendt i branchen. Tidligere ville Volkswagen-gruppen være en oplagt køber, men på den anden side af diesel-skandalen går VW ikke længere med opkøbstanker, og menes at være ved at sælge nogen af deres mange brands, først og fremmest italienske Ducati. Hvis Sergio Marchionne vil sælge, kan indiske Tata meget vel være den eneste køber.