ALWAYS AUDI

Den nye Audi Q2 er alt det, du forventer at den skal være, og lige præcis anderledes nok til at den adskiller sig fra resten af A3-serien, men du kunne godt ønske, at Audi var gået længere …

 

Det ville ikke være helt urimeligt at sige, at Audi Q2 på nogen områder gør alt det den skal, og på andre områder gør intet af den skal. Det er det seneste medlem af Audis Q-familie, skabt i den mini-SUV-crossover-stil som er det de unge vil have lige nu (og ganske mange af dem, der ikke er unge mere). For Audi-kunderne er den alt det en Audi skal være, og alt det du ville forvente af en Audi. Det er, i bund og grund, en let hævet A3, baseret på den samme MQB-platform og med et (lidt) anderledes design.

Så langt, så godt, kan man sige. Alligevel ville du ønske Audi var gået længere. Der er tendenser til det, som i den markerede hoftelinje — eller C-stolpen, som kan fås i forskellige kontrastfarver — og så er der kølergrillen naturligvis, der bliver ansigtet på alle de nye Q-modeller fremover. Så langt, så Audi, kan du sige. Men alligevel er det som om den gerne vil, men ikke gør. Eller tør. Det er veludført i alle detaljer, men desværre også lidt forudsigeligt. Det virker som det revolutionerende design fra Audi er forbeholdt deres elbiler, som jo indtil videre er på konceptstadiet, og det kan naturligvis være en helt bevidst strategi — som med BMW’s i-modeller, eksempelvis.

bugatti-yacht-10-1440x960

BÅDE En Bugatti yacht? Naturligvis!

Der er tale om en soft-roader, selv om den styrer både præcist og forudsigeligt uden at komforten går tabt, akkurat som en VW Golf eller en Audi A3. Dem, der skriver om biler, har en tendens til at fremhæve BMW og fable om indstyring og baghjulstræk, men lad os bare se det i øjnene. Langt de fleste af os ville køre hurtigere i en Audi, og Q2 deler gratis lektioner ud i lige præcis den disciplin til alt andet med forhjulstræk lige nu.

Den er 20 centimeter kortere end en Q3 og en anelse bredere, men 13 centimeter kortere, end en A3 Sportback. Ingen tvivl om at den indlysende rival er MINI Countryman, men du kan ikke lade være med at tænke på, at Q2 vil stå overfor en udfordring i form af den større — og billigere — Peugeot 3008, ikke mindst på det danske marked. Og et af de bedste salgsargumenter bliver nok, at Audis ‘Virtual cockpit’ hvor instrumentbordet er en TFT-skærm, stadig er ekstraudstyr til små 50.000 kroner i en Q2, mens Peugeot har indført det som standardudstyr.

koenigsegg-regeras-geneva-2017-03-960x640

BILER De første Koenigsegg Regera

Den er lige akkurat høj nok, og tilstrækkelig anderledes, til at du kan se det er noget andet end en A3, og først og fremmest er den ekstra bredde tydelig foran. Der er ikke lige så mange muligheder for at gøre den personlig som i en MINI, men det meste af det havde heller ikke passet ind her (med mindre du gerne vil have en Q2 med Union Jack på taget…). Det mest eksotiske er C-stolpen som kan fås i tre nuancer af sølv eller karrosserifarven.

FullSizeRender_9

Interiøret er som du kender det fra A3, men det virtuelle cockpit som fuldender det hele, koster altså 50k. Ouch!

Når det er sagt, så kommer du aldrig til at savne ekstraudstyr i en Audi, og heller ikke i en Q2, og hvis du vælger alt det, du gerne vil have, så løber prisen altså i vejret — testbilen sneg sig lige over en halv million kroner med ekstraudstyr, og det var vel at mærke uden ‘virtuel cockpit’ eller lydsystemet fra Bang & Olufsen.

wrensilva-loft-audio-console-06-960x640

GADGETS Analog nostalgi fra Wrensilva

Det, du får, er en lidt højere kørestilling, som lige nøjagtig giver lidt SUV-vibes, men indvendigt er alting som du kender det fra A3. Og interiøret er som altid et studie i minimalistisk perfektion, selv om du har set det hele før. Bortset fra skærmen øverst på midterkonsollen, som dog ikke længere kan køre ned i instrumentbordet som i A3, hvilket er lidt synd.

Motorprogrammet er også som du kender det med benzin og diesel fra 116 til 190 hk, mens en SQ2 og en RS Q2 venter lidt længere fremme. Testbilen havde den 150-hestes benzin med turbo samt den 7-trins S-tronic transmission, og begge dele leverer en fornemt — men temmelig underspillet — indsats. Det er faktisk en fin motor, den lille 1,4 turbo, først og fremmest på grund af de 250 Nm, som gør at den altid trækker igennem helt fra bunden.

nike-flyknit-racer-blue-glow-yellow-strike-001

MODE Blue Glow fra Nike

Så hvad er Audi Q2? Det er ingen tvivl om at den vil ramme det brand-fokuserede publikum som Audi går efter, specielt dem, der allerede har udviklet en svaghed for Audi, og den er lige præcis anderledes nok til du bemærker den. Om den vil trække kunder fra andre mærker, er lidt sværere at svare på, for der er mange muligheder i crossover segmentet lige nu, og der kommer hele tiden flere til …

 

Audi Q2 1,4 TFSI CoD

 

Motor Turbo 1,4 R4, 16V

Ydelse 150 hk @ 5.000 o/min, 250 Nm @ 1.500 o/min

Præstationer 0-100 km/t 8,5 sek., topfart 212 km/t

Forbrug 19,2 km/l

Pris 370.250 kr.