AUDI DEJA VU

Med præsentationen af den nye cabriolet er A5-serien nu komplet, og byder på Audis særlige kombination af forudsigeligt design, avanceret teknologi og en alt for lang liste over ekstraudstyr, du ikke kan leve uden…

 

Der er noget særligt ved Audi, og det er, at hver gang de gør noget, så er det noget du føler at du har set før. Det var Audi som lavede en ny R8, der ligner den gamle R8 så meget, at det kræver et billede af dem begge to, for at du kan se forskel på dem (noget med at Audi R8, ifølge Audi, er et ikon, og et ikon kan man ikke ændre på, for så er den ikke et ikon længere…). Og desuden insisterer de på at give selv R8 den samme kølergrill som alle andre Audi’er har, selv om motoren er placeret bag føreren og ikke foran, og at den derfor slet ikke har brug for den der kølergrill, men alle Audi’er skal ligne hinanden, og R8 er en Audi så…

Og så er der navnet. Det her er trods alt det Audi selv siger, er deres mest forførende model. Men der er altså ikke meget sex over ‘A5’, der jo blot forklarer, at vi er over A4 og lige under A6. Og så er der S5, naturligvis, hvilket er lidt bedre, og viser, at du har investeret i den sportslige variant med quattro, 354 hk og V6. Men igen, det virker. Audi-kunderne elsker alle Audis Audi’er, og vi andre kan så kun under os over, hvorfor de absolut skal ligne hinanden til forveksling. Samt at det er en opskrift, der virker over enhver forventning.

RTX32PJX

GADGETS Den der selvkørende Uber …

Måske er det fordi Audi ikke handler om design. Eller rettere, Audi handler om design, så langt at det er vigtigt at designe en Audi så den ligner en Audi, og derfra tilføje enkelte små finesser, der er så underspillede at de er tabt på de fleste (som frontens ‘Power Dome’ på S5, som Audi selv mener oser testosteron, men som du skal kigge to gange for at få øje på…). Derfra handler det om teknologi. For Audi elsker som få teknologi. Jo mere kompleks, jo bedre!

Selve strukturen er en hybrid mellem aluminium og stål, som barberer 55 kg af tørvægten i forhold til den tidligere model, og har gjort bilen 40 procent mere vridningsstabil. De tekniske højdepunkter inkluderer en helt nyudviklet multilink affjedring for og bag, et start/stop-system som også fungerer mens bilen ruller ned mod lyskrydset og cruise-control med en friløbs-funktion. Audi faldt aldrig for foldetaget i metal, både fordi det både har en uheldig indflydelse på designet af bagenden og fordi det vejer — foldetaget i BMW’s 3-serie tilføjer 250 kg til egenvægten, eller det samme som to passagerer i den voksne ende af skalaen, hvilket er nok til at fjerne entusiasmen fra selv en 330i.

tag-heuer-connected-modular-45-3-960x640

URE TAG Heuers schweiziske smartwatch

I stedet holder man fast i kalechen, som nu er blevet akustisk så du aldrig behøver hæve stemmen, når den er slået op, selv med hastigheder på den anden side af 160 km/t. Af en cabriolet at være er den bedårende stille. Der har været et par hundrede ingeniører som bevæbnet med computere, mikrofoner og specialister har brugt i tusindvis af timer, blot for at gøre A5 Cabriolet næsten lige så stille som A5 Coupé. Samtidig med at den åbner op på 15 sekunder og lukker 18 på sekunder med hastigheder på op til 50 km/t, og selv med kalechen nede er der plads til 320 liter i bagagerummet. Der er lidt vind i håret over 100 km/t, men det skal der jo være i en cabrio, og Audi har placeret en mikrofonen til den håndfrie betjening af mobiltelefonen i sikkerhedsselen.

Så er der assistent-systemerne. Dem er der mange af. Faktisk er der 30 forskellige, hvilket er nok til, at du har brug for assistance for at få forklaret, hvad de gør. Eller hvordan lyder Predictive Efficiency Assist? Jeg fik det forklaret, og svarede “Ah, på den måde!”, men det var kun for at være høflig. Jeg har stadig ingen idé om hvordan det fungerer. Men det er noget med at bilen selv sænker hastigheden på en mere effektiv måde, hvis data fra navigationssystemet afgør, at der er en forhindring forude.

Audi-e-tron_quattro_Concept-2015-1600-0c

BILER Tre elbiler fra Audi

Det er nu kun begyndelsen. A5 er også udstyret med Audis Car-to-X software, som gennem et forinstalleret SIM-kort samler data sammen og sender det til en Cloud-baseret server, der analyserer det inden det sendes til andre Audi’er med samme system. Det er et eksempel på “Swarm-intelligence”, og på den måde bliver det muligt at forudse ulykker og trafikpropper, som kan forberede de 30 assistent-systemer. Hvis du holder af at give din bil et navn, kunne du passende kalde den “Orwell”, men du kan naturligvis også bruge det til at skabe en WiFi-hotspot, så du ikke misser et eneste billede på Instagram.

Interiøret er naturligvis noget af det Audi gør bedst. Det betyder ikke, at du ikke har set det hele før (for det har du…), men det bliver det ikke mindre lækkert af naturligvis. Det er også her prisen begynder at bevæge sig mod stratosfæren. Audis Virtual Cockpit er mesterligt udført, men koster i omegnen af 40.000 kroner, fordi du skal tilkøbe navigation og en business-pakke, men spørgsmålet er hvor længe Audi kan tage ekstra for en finesse, der bliver standard flere og flere steder.

koenigsegg-regeras-geneva-2017-03-960x640

BILER De første Koenigsegg Regera

En sidebemærkning til infotainment-systemet MMI, som inkluderer flere tjenester fra Google, synes at blive mindre intuitivt mens antallet af funktioner vokser (og Google hele tiden forsøger at presse tjenester som Hangouts ned i halsen på dig). Men du får Google Earth til at navigere efter, og et tre års gratis forbrug af data på det præ-installerede SIM-kort samt internet på den hurtige LTE-standard.

Under motorhjelmen finder du en 2,0 TFSI med enten 190 eller 252 hk, inden du ankommer til S5 med 354 hk og quattro. På dieselsiden kan du vælge mellem en 2,0 TDI med 190 hk samt den 3-liters TDI med 218 hk. Den 3-liters diesel kommer senere i en kraftigere version med 286 hk, for som det er nu, virker forskellen ret beskeden — specielt med tanke på, at den større maskine vil tilføje unødig vægt over forhjulene, uanset at den på klassisk Audi-maner er placeret på langs.

rolex-yacht-master-40-candy-colored-gem-bezel-02-960x640

URE Yachtmaster med mere bling

I den tidligere generation var S5 langt den mest skuffende, og selv om den er blevet skarpere, så er den stadig drejet mere mod komfort end sport og med sine 1.840 kg er S5 ingen letvægter. Men igen, der findes dem som ønsker komfort pakket sportsligt ind, og for dem kan S5 sagtens være en løsning. Den 2-liters TFSI med 252 hk virker nu ideel, og selv om den har små 100 hk mindre, så er den rigelig hurtig med 0-100 km/t på 6,3 sekunder. Desuden har den S tronic, altså dobbeltkobling, mens S5 har Tiptronic, der aldrig reagerer helt så hurtigt og direkte som du gerne vil have det til.

Desuden vil det du sparer på at gå fra en S5 til en 2,0 TFSI, uden problemer forsvinde igen når du ankommer til listen med ekstraudstyr. For du vil naturligvis gerne have den med læderindtræk, sportssæder, xenon-lygter og Virtual Cockpit, hvilket vil bringe dig faretruende tæt på en million kroner, og derfra er det så op til din selvbeherskelse at afgøre, hvor personlig din A5 skal være.

wrensilva-loft-audio-console-03-960x640

GADGETS Analog nostalgi fra Wrensilva

MMI Navigation Plus med MMI Touch, lydsystemet fra Bang & Olufsen, interiørbelysning med LED og paneler i børstet aluminium er blot lidt af det, der runder det hele af. Men i det mindste kan du da se hvad dine penge er gået til. Og hvis du ynder at holde en lav profil, og lige nu kører A4, er den nye A5 perfekt. Seriøst, bestil den i samme farve, og din nabo vil aldrig opdage, at du har fået ny bil…

 

TEKNISK SET AUDI S5 CABRIOLET

 

Motor 2,9 turbo V6, 24V

Ydelse 354 hk @ 5.400 o/min, 500 Nm @ 1.370 o/min

Præstationer 0-100 km/t 5,1 sek., topfart 250 km/t

Forbrug 17,2 km/l

Pris 1.170.000 kr.