AUDI MED EKSTRA KEDELIG

Aicon er Audis vision om en fremtid, hvor vore biler kører helt selv, og både rat og pedaler — samt sikkerhedsseler og airbags — hører fortiden til. Men hvem vil købe en bil de ikke kan køre?

 

Er du træt af autonome biler? Bare rolig. Det bliver du — og de er her ikke engang endnu. Audi har derimod en fest, for føreren, den sidste bastion af anarkistisk nonkonformitet vil snart være historie, hvilket man fejrer med konceptbilen Aicon (jo, Aicon — ikke Aircon!), der er en vision om en helt selvkørende bil, der hverken har rat eller pedaler. Jo, Audis vision betyder, at du ikke engang kan tage kontrollen tilbage fra robotterne hvis du har lyst. Og ‘Ai’ er naturligvis for ‘Artificial Intelligence’, som længe har fået Elon Musk til at ligge vågen om natten i en tilstand af konstant paranoia, da han er sikker på, at det vil være det som starter tredje verdenskrig.

Ifølge Audis pressemeddelelse er Aicon en firedørs elektrisk sedan som “modigt springer i forvejen og viser eksteriør og interiør designet for de næste årtier”. Man kan kun håbe på at de tager fejl, selv om det i sig selv er bemærkelsesværdigt at Audi har designet en bil uden en kølergrill.

porsche-911-gt3-with-touring-package-6-2

BILER Porsche 911 GT3 med manuelt gear …

Uden rat og pedaler er der blevet plads til at lave en kabine, som business class med pil opad, der er fyldt op med elektronik du kan underholde dig selv med på køreturen, hvorefter dine mest personlige oplysninger kan sælges videre til Google. Og selvfølgelig kan sæderne vendes rundt, så passagererne kan sidde overfor hinanden når de er på Facebook og Tinder.

I virkeligheden ligner det mest et kørende mødelokale, for som vi alle ved, er det jo det Audi-ejere bruger deres tid på — de står op om morgenen, tager deres Hugo Boss-jakkesæt på, og holder møder hele dagen. Den, der har det største selvkørende møderum vinder, hvilket forklarer hvorfor Aicon er større end selv den nuværende A8 og forsynet med 26-tommer hjul.

Når bilerne kører selv er der ikke behov for forlygter, så i stedet er fronten af Aicon forsynet med 600 individuelle pixels, der fungerer som et digitalt display — eller et “mini billboard” som Audi selv kalder det, der er programmeret med pupiller (!) som kan skifte størrelse, sende beskeder og følge folk. Hvilket lyder lige så creepy som PIA, det system som Audi har udviklet der gør det muligt at kommunikere med bilen, og beskrives som en “emphatic vehicle assistent” (endnu mere creepy, på sådan en ‘Rumrejsen år 2001’-agtig måde …).

Mercedes-AMG-Project-One-108

BILER Her er Mercedes-AMG Project One

Og fordi computerne har fuldstændig kontrol over alt hvad du og andre foretager dig, så er sikkerhedsseler og airbags også overflødige (for har du nogensinde hørt om et computersystem, hvor der skete noget ingen havde regnet med?).

Rent teknisk har den 349 hk og en rækkevidde på 800 kilometer, med batterier der kan lades 80 procent op på 30 minutter, hvilket på ingen måde er spændende. Faktisk er der intet ved selvkørende biler der er særlig spændende, og det store spørgsmål ingen synes at have stillet sig selv er, om det overhovedet er noget kunderne vil have — eller om der er nogen kunder, for den sags skyld. For hvem vil eje en bil, de ikke kan køre?

Oh well, hvis vi skal tro Elon Musk er tredje verdenskrig brudt ude længe inden vi når dertil …