BAD-ASS ELBIL FRA KALASHNIKOV!

Problemet med Tesla er, at der er for mange nørder involveret. Det er, kort sagt, tid til at der kommer en maskulin elbil, der lugter af våbenolie og kan give hele den der klimadebat lidt hår på brystet. Den kom så her, fra en lidt uventet kant …

 

Hvem vil du helst have laver din elbil? En samling computernørder fra Silicon Valley med fimsede idéer om at redde verden, eller de folk som gav os den legendariske Kalashnikov AK47? Præcis. Det er jo knap nok et spørgsmål.

lf10r101040

BILER Køb Bonds Aston Martin …

I en verden hvor en reality-stjerne med en psyke som en seksuelt frustreret teenager kan blive USA’s præsident, kan den russiske våbenproducent Kalashnikov naturligvis også bygge en elbil. Og lad nu være med at sige, de ikke ved noget om at bygge ting på hjul. De har bygget masser af tanks, og har allerede stor erfaring med selvkørende biler — eller rettere, selvkørende tanks. Kalashnikov har netop leveret en 20-tons selvkørende drone-tank til Den Røde Hær. Den europæiske præsentation forventes at blive et sted i Baltikum.

todd-snyder-timex-beekman-05-640x960

URE Vintage for 1.000 kroner

Nu har de også udviklet en elbil, med en teknologi som de selv siger vil konkurrere med Tesla, selv om alle ved, at på Badd-Ass-O-Meteret er Kalashnikov allerede milevidt foran. Prototypen har fået navnet CV-1 og blev (naturligvis) præsenteret på en våbenudstilling udenfor Moskva. Designet er inspireret af den klassiske russiske kombimodel fra 70’erne, Izh-Kombi, som ingen kender, hvilket forklarer retro-stilen, der er en tredjedel Ford Escort, en tredjedel mexicansk lowrider og muligvis en tredjedel Trabant.

1981-bmw-m1-auction-01

BILER Den glemte helt

Som alle andre elbilsproducenter nogensinde hvis produkter aldrig blev til noget, siger Kalashnikov naturligvis også, at de har udviklet en revolutionerende teknologi til deres elektriske ‘superbil’, blandt andet en helt ny vekselretter, hvilket er smart, for det ved ingen hvad er. Under alle omstændigheder kan den køre 350 kilometer på en opladning af den 90 kWh batteripakke, hvilket ikke er specielt imponerende, men lad nu det ligge. Ingen har lyst til at begynde at sige Kalashnikov i mod.