“BARE KØBE EN GOLF, IKKE?”

Golf har fået et facelift, og du har sikkert ikke lagt mærke til det. Men bare rolig, den er stadig som du kender den, og den bil du anbefaler folk, der ikke ved noget om biler at købe

 

“Bare køb en Golf, ikke?”. Det er det svar man giver folk, som spørger hvilken bil de skal købe, for det er den bedste måde at sikre, de ikke vender tilbage igen og begynder at beklage sig over den bil, du nu måtte have anbefalet dem. For der er ingen som bliver skuffet over en Golf, og der er ingen som har købt en Golf, der nogensinde vil føle, at de ikke har fået præcis det, de har betalt for.

Der er en grund til at man kalder det Golf-klassen, den er Europas mest solgte bil og den kan alt det, en bil skal kunne — og så befinder Golf sig uden for kategori sådan rent socialt. Din tidligere sløjdlærer kan køre en Golf, men det samme kan arvingerne til Mærsk-dynastiet.

memminger-roadster2018-l15-11-1024x564-1

BILER Übercool åben Bobbel

Den er komfortabel, den har en god gensalgsværdi, den har et fornuftigt forbrug, den er praktisk og den er så premium som du nu har lyst til at betale for at den skal være. Derudover er den velkonstrueret, og sandsynligvis den mest velkonstruerede bil som findes, for MQB-platformen er rygraden i hele VW-koncernens produktstrategi.

Golf er modellen, der ikke må gå galt under nogen omstændigheder. Hvis du skal lave en brøler i VW-koncernen så kan det være med Phaeton eller Passat W8. Men ikke Golf. “Failiure is not an option,” som de siger i Apollo 13.

Det siger noget om styrken på den branding som Volkswagen har opbygget, at dieselskandalen ikke synes at have skræmt én eneste Golf-kunde væk. Og selv om VW ikke tager nogen chancer med Golf, så er det ikke det samme som at sige, at man ikke prøver ting af — som e-Golf, Golf GTI, Golf GTE, Gold VR6, TSI-motorerne eller for den sags skyld DSG-transmissionen i sin tid.

920x920

BILER Tesla: Kollaps eller succes

Nu er den nuværende Golf så halvvejs gennem sin livscyklus, og har fået et mindre facelift, selv om det kan være svært at se præcis hvad det er, der er sket. Jo, der er kommet et nyt infotainmentsystem, lidt andre lygter og kofangere, men i bund og grund ser den ud som den tidligere Golf, der så ud som den forrige Golf.

I motorrummet er der sket ting og sager på den der underspillede udramatiske Golf-agtige måde i form af den nye 1,5-liters TSI Evo-motor. Den har 150 hk, 250 Nm og aktiv cylinderdeaktivering, men med mindre du er tysk ingeniør virker det rent umiddelbart som noget, der er svært at hidse sig op over. Det er nu heller ikke meningen. Den virker bare, men den virker ganske forbløffende godt. Junior-GTI? Så skulle der være gjort noget ved undervognen, vil nogen sige, mens andre vil være ligeglade.

Der er bare det, at VW ind i mellem alt det kedelige af og til får fremstillet en lille perle. Den nye EVO-motor reagerer hurtigt og præcist, den 7-trins DSG kommer til live her, og selv om det er en turbo holder den af omdrejninger — akkurat som den 1,2-liters TSI. Er det de ekstra heste du higer efter i en GTI, eller er det mere premium-fornemmelsen? For så er det bare at bestille din Golf med R-Line udstyr, hvor den er mere lækker end den dyrere Audi A3, specielt med det nye digitale instrumentbord hentet fra Passat, sportssæderne, læderrattet, DSG (det koster kun 16.000 kroner ekstra, så er der er ingen undskyldning for at bestille en manuel …). Den føles lige så lækker som en GTI og lige så kvik, når du ikke lige skal accelerere fra 160 til 200 km/t, hvad du jo sjældent skal.

FullSizeRender_5

URE Mød Enoksen Deep Dive

Og i virkeligheden er det hemmeligheden bag Golf. Jo, der findes masser af konkurrenter som vil overtrumfe på enkelte punkter — Peugeot har en bedre dieselmotor, køreegenskaberne i en Focus er mere underholdende, der er isoleret set mere prestige i en Audi og så videre. Men hvis skalaen går til 10, så rammer Golf otte eller ni hele vejen rundt. Så bare køb en Golf, ikke?

 

Volkswagen Golf 1,5 TSI EVO R-Line

Motor 1,5 turbo R4 16V

Ydelse 150 hk @ 5.000 o/min, 250 Nm @ 1.500 o/min

Præstationer 0-100 km/t 8,3 sek., topfart 216 km/t

Forbrug 19,6 km/l

Pris 307.677 kr.