BERLINGO-KLASSEN SLÅR TILBAGE

Peugeot Partner er blevet til Peugeot Rifter, for at få dig til at glemme alt om den der Citroën Berlingo, og måske fordi selv dem, der ellers har holdt af at hade bilerne i Berlingo-klassen, vil have sværere ved at håne det nye crossover-agtige design

 

Nej, Peugeot Partner, der var en Berlingo i forklædning, hedder ikke Partner mere. Nu hedder den Rifter, så du glemmer alt om det der med Partner, og specielt det der med Berlingo. Fordi alle, der nogensinde har kørt på en motorvej, har prøvet at være fanget bag en Berlingo, for på sådan en virker bakspejlede ikke, af en eller anden grund.

Nuvel, Peugeots designafdeling har været på overarbejde med Rifter, for at få den til at ligne en crossover (i stedet for en Berlingo), hvilket forklarer den nye kølergrill, LED-kørelyset og det, der skal ligne en offroad-agtig beskyttelsesplade nederst på fronten. Til stor skade for alle de mænd, som i fremtiden vil blive tvunget ind i en Rifter af deres koner, er det en operation som er lykkedes langt bedre end du kunne forvente. Faktisk kan du ikke engang klandre den for at være håbløs til lettere offroad-opgaver som stranden på Fanø, for der er langt mere frihøjde end på en typisk crossover.

mclaren-speedtail-1 (6)

BILER McLaren F1 bliver til Speedtail

Rifter er hvad den er. Le camion de Facteur Patrice, som de ville sige på fransk, hvilket er den sexede måde at sige “Postmand Per”. Det er en varevogn, udstyret med ekstra vinduer og sæder, samt uanede mængder af plads til det, der i brochuren er mountainbikes, kajakker og rapellingudstyr … selv om det jo nok bliver spaunum, loppefund og svigermors flyttekasser, når hun skal flytte ind i annekset (“For du vil da ikke sende hende på sådan et hjem hvor … hvad mener du med, ‘Vi kunne da også sende hende på en kennel?!?‘”)

Rifter starter livet på samme platform som en 3008, hvor den bagerste del så modificeres for at give mere plads i lastafdelingen. Den fås som diesel og benzin, mellem 100 til 130 hk, og uanset hvilken en du vælger, vil det røde felt i omdrejningstælleren være spild af maling. Men en Rifter handler ikke om fart. Den handler om plads — og hvis den almindelige version ikke er stor nok, så findes der en 7-sædes udgave hvor lastrummet opmålt i kvadratmeter er identisk med Gigantium i Aalborg.

4-866x487

REJSER Titanic sejler igen i 2022

Peugeot har gjort hvad de kunne, for at gøre det indre så behageligt for dig som muligt denne gang. Så du får det nye i-cockpit med touchschreen, samt det lille rat og elektrisk håndbremse, hvilket giver uanede mængder af opbevaringsplads mellem forsæderne, for dem der kører Rifter, har uanede mængder af ting med, når de kører bil (airbaggen i passagersiden er placeret i loftet, hvilket sikrer europæisk rekord i handskerum!). Og i den utænkelige situation, hvor der ikke er plads nok indvendig, er der tagræling, så du kan proppe mere last ovenpå bilen!

Når alt kommer til alt er der blot tilbage at sige at den er ærlig. Det du ser, er det du får, og den er akkurat så slidstærk indvendig som du forventer. Skydedørene bag har rigtige elruder, du kan parkere tre mountainbikes i bagagerummet efter at have foldet bagsæderne ned i gulvet, der er Apple CarPlay, Android Auto, lane assist, nødbremse, adaptiv fartpilot, parkeringskamera, klimaanlæg — alt hvad du har brug for. Den er stor nok til at du kan bo i den (helt bogstaveligt, der er et 220-volts stik bagi, så alt hvad du behøver er en luftmadras og lidt gardiner), og i modsætning til den tidligere generation er den ikke længere uhyrlig at se på, selv om du, akkurat som sejlerne, bør undgå alt for høje vindhastigheder.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1Mzk1Mzg7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI3ZmI5ODQ0ZjYwOWNhMTY3ODVmNTMyY2QyNzZkMmNmZGE2MTA4OTAwIjt9

BILER ‘Moby Dick’ vender tilbage

Den er også billig, med priser som starter fra 199.990 kroner, og der er en 130-hestes udgave af dieselmotoren med 8-trins automatgear, hvis du vil gå all-in. Den nye dieselmotor er faktisk et lille højdepunkt, og løfter komforten i forhold til forgængeren, og der er 250 Nm allerede ved 1.750 o/min. Ja, okay, du er aldrig i tvivl om at det er en diesel, men hvis du vil have den støjsvagt pakket ind, så vælg en 3008 — vindstøj og motorlyd er en ufravigelig del af at Rifter. Men de 100 hk er klar ved 3.500 o/min, så der er ingen grund til nogensinde at tage den over 4.000 omdrejninger.

Den er en outsider på mange måder, og for at være hvad den er, er den nødvendigvis et kompromis. Det Peugeot har gjort denne gang er at reducere det kompromis mest muligt, mens tiden på besynderlig vis kommer til Rifter og dens uortodokse no-bullshit tilgang til tingene. Du bliver mindet om Jaguars gamle slogan med “Grace, pace and space” — hvis du ikke bekymrer dig om ‘grace’, har et afslappet forhold til ‘pace’ men ikke kan få tilstrækkelig ‘space’, så er Peugeot Rifter din næste bil.

 

Peugeot Rifter HDi teknisk set

 

Motor 1,5 turbo d.

Ydelse 100 hk @ 3.500 o/min, 250 Nm @ 1.750 o/min

Præstationer 0-100 km/t 12,5 sek., topfart 175 km/t.

Forbrug 24,4 km/l.

Pris 229.990 kr.