BOXSTER BLIVER VOKSEN

Den har fået mindre motorer og to cylindre mindre, men den nye Boxster er sandsynligvis den bedste bil som Porsche nogensinde har fremstillet, og hvis du ikke tror på det, så bare spørg Walter Röhrl, siger CHRISTIAN FROST

Det var i et eller andet sted i Italien til et af Porsches mange pressemøder, i anledning af at man havde introduceret endnu en ny 911 (jeg har glemt hvilken en det var, det kan have været Turbo, Carrera S, GTS, Carrera 4S, GT3, GT3 RS … okay, du har forstået?).

Ikke at der var nogen som klagede over, at blive inviteret til Italien og køre en Porsche 911, det var sådan set ikke det. Det var mere problemet med, hvad vi nu skulle skrive, når vi kom hjem igen, efter for sjette eller syvende gang det år, at have kørt det, der jo ret beset var en ny modelvariant.

Det var dengang Porsche inviterede Walter Röhrl med til deres pressemøder, og alle ved, at Paven ikke burde være Paven — Walter Röhrl burde være Paven, for Walter Röhrl er ikke Gud, men når du har siddet ved siden af ham mens han høvler en Carrera GT rundt på en racerbane, så ved du, at han kommer rimelig tæt på.

Når Water Röhrl var til de her pressemøder, som Porsche kun inviterede ham med til, for at vise at de kendte manden, der burde være Paven i stedet for Paven, så kedede Walter sig ofte så meget at han sad og halvsov efter at han femte gang den uge havde hørt den samme præsentation, hvor en medarbejder fra Dr. Ing. H.c.F Porsche AG’s presseafdeling på engelsk, men med så tysk accent at det var lige til en genindspilning af Ørneborgen, og med en udstråling som et glas postevand på et blankt stykke A4-papir forklarede, at “ze new Porshe 911 Carrera GTS iz vevhy emotionel…”

BILER Ikke flere dieselmotorer fra Renault

“Men Mr. Röhrl, hvilken Porsche kører bedst?” var der en af de kvikke pressefolk som spurgte. Han mente sikkert hvilken 911, men han sagde hvilken Porsche, og det fik Walter til at vågne op, med det der blik folk tit har, når de har hørt spørgsmålet, men ikke er helt sikre på, hvor de er og (i Walters tilfælde) sikkert sad og tænkte tilbage på dengang han spankede en Audi Quattro Turbo S1 i Gruppe B-trim fra 0-160 km/t på 100 meter på grus, så småstenene fløj som projektiler mellem træerne, så fotograferne måtte smide sig ned, som var de fanget i krydsilden i en familiefejde på Balkan.

“It is of course ze Boxster,” kom det fra Walter Röhrl, mens Porsches samlede presseafdeling fik et panikanfald på den måde Porsches presseafdeling altid får et panikanfald, når et eller andet går i mod protokollen, og rømmede sig diskret én af gangen, for det er sådan man håndterer den slags hos Dr. Ing. H.c.F Porsche AG. Men man argumenterer ikke med Walter Röhrl, for han er næsten som Gud, og når Walter har talt, så er det ligesom det 11. bud. Du skal ære dine forældre, du må ikke begære din næstes hustru, du må ikke slå ihjel (med mindre den du slår ihjel tror på en anden usynlig mand end dig, det er klart…) og ingen Porsche kører bedre end Boxster.

FullSizeRender_11

Der er det med Boxster at den egentlig altid har kørt bedre end 911, fordi den har motoren placeret det samme sted langt de fleste af de Porsches, der har vundet Le Mans. Alligevel har den altid haft lidt … hvordan skal man sige det … en Boxster er sådan en Porsche du køber til din elskerinde, når du skal fortælle hende, at det nok alligevel bliver lidt for dyrt at forlade din kone.

Det er Porschen for de midaldrende mænd med salt-og-peber-frisuren og topmaven, der aldrig vil forstå hvor komisk en midaldrende mand med salt-og-peber-frisure og topmave ser ud i en Boxster. Og det er Porschen som vi altid plejede at sige burde findes i en Klaus Pagh Limited Edition, for dengang i 90’erne betalte den gamle sølvræv allerede et beløb i børne- og hustrubidrag om du mistænkte var tæt på at overgå Albaniens BNP.

Men det var også Boxster som reddede Porsche, og det var den tidligere topchef, den flamboyante Wendelin Wiedeking som fandt på den, og Wiedeking vidste godt, at sådan Boxster kørte bedre end en 911. På et tidspunkt havde Porsches ingeniører skruet en Boxster med motoren fra 911 Turbo sammen, som Wiedeking kørte en tur i. Da han kom tilbage spurgte ingeniørerne ham, hvordan det var gået. “Det er den bedste Porsche nogensinde,” sagde han. “Nu stiller i den ned i kælderen under fabrikken i det fjerneste hjørne og dækker den til med en presenning, så jeg aldrig skal se den nogensinde igen, for hvis vi sætter den i produktion, så sælger vi aldrig mere en eneste 911!”

Nu er det så blevet tid til en ny Boxster, som yderligere har fået tilføjet modelbetegnelsen 718, der er lidt Porsche-retro, men som sandsynligvis aldrig vil blive anvendt andre steder end på Porches pressemøder, hvor en repræsentant for Porsches presseafdeling vil sige at “ze new Boxster 718 iz vehvy emotional!”

“Boxster var for de midaldrende mænd med salt-og-peber-frisuren og topmaven, der aldrig vil forstå, hvor komiske de ser ud i en Porsche Boxster”

Lige til at begynde vil de fleste nok konstatere, at den får en svær begyndelse. Porsche har ikke kun gjort motoren mindre, fordi alting handler om downsizing i dag. Den har også fået færre cylindre. Det er lidt som hvis Jørn Ege havde opereret din penis kortere og tyndere. Det er svært helt at tro på, at den stadig er lige så potent. Siden den første Boxster har en Boxster haft seks cylindre. Nu har den fire, du ved, som en Prius, hvilket — når vi taler Porsche — er lidt som at sige: “Velkommen til herremiddagen. Jeg ved godt I sagde, jeg skulle booke en stripper, men i stedet får I altså min fætter Bjarne Månestråle, der vil fortælle lidt om livet som veganer…”

GADGETS Uber taber 8,4 mia. kr.

Anyways, de gode gamle 6-cylindrede boxermotorer der var naturligt aspireret, som man siger, er nu erstattet af to nye 4-cylindrede boxermaskiner med turbo. Den ene er på kun to liters slagvolumen, og ligner umiddelbart noget, som vil egne sig bedst til at køre gennem udstillingsvinduet til en Tesla-forhandler med vilje. Den anden, som du finder i Boxster S (undskyld 718 Boxster S!) er på 2,5 liter slagvolumen og med en turbolader, som du håber er fuldstændig magen til den Porsche benytter på Le Mans. Det er den sikkert ikke. Det er de aldrig.

De gode nyheder er, at den har flere kræfter end før — 350 hk, for nu at være helt præcis — fordi Porsche kender os, og ved, at når vi først når til det med flere hestekræfter så har vi glemt alt det andet. Det fortsætter egentlig når du nærlæser de tekniske data. Det her er den lille Porsche, ikke? Men for den, der har tænkt sig at drage fordel af de affolkede jyske motorveje, så har den en topfart på 285 km/t og klarer 0-100 km/t på 4,4 sekunder med PDK. Hvilket minder mig om da jeg spurgte Walter Röhrl om den gamle Porsche Boxster og han med de hænder, der altid drejer på et usynligt rat, for det er sådan Walter forklarer ting, sagde: ”Ze balance is perfect, ze power is perfect — its ze perfect sports car!”

Og som vi tidligere har været inde på, så er Walter Röhrl næsten lige som Gud. Okay, så den er 50 kg tungere end før, hvilket er sådan noget som folk der læser bilbrochurer holder af at gå op i. De har også ændret designet, selv om den stadig ligner en Boxster, fordi Porsche ikke laver nye modeller, de foretager en stille evolution efter Darwins teorier, men du ved, if it aint’ broke… Så alle karrosseripaneler er nye, lidt skarpere, og lidt flere ’feature lines’, som bildesignere holder af at kalde det, hvorefter de som regel begynder at snakke om, hvordan baglygterne er inspireret af et rovdyr, der bevæger sig gennem urskoven. Men den er nem at se ud af, og det er en køn lille roadster, der ser ganske tilforladelig ud.

FullSizeRender_4

Indtil du starter den, altså. Først skal du naturligvis på plads i den meget tyske og meget Porsche-agtige sæder, der griber om dig som en ivrig massøse, mens døren lukker med et meget tysk og meget tilfredsstillende ka-schupp. Men lyden er … den er travl, aggressiv og med langt mere bas end du havde forventet dig af kun fire cylindre. Ikke at det er første gang Porsche har lavet en model med fire cylindre. Den oprindelige 718 fra 60’erne langt mere testosteron-tunge konkurrenter på de amerikanske racerbaner i mange år, og gav anledning til udtrykket “those damn Porsches!”, selv om den jo blev legendarisk fordi det var sådan en, James Dean endte sine dage i. Og så er der naturligvis 919 Hybrid Le Mans-raceren, hvor en 4-cylindret turbomotor er forbundet med et hybridsystem, som er så kompliceret, det kan være direkte skadeligt for de fleste af os, at få forklaret, hvordan det virker.

Og det er en turbo, hvilket betyder, at den leverer Nm som en diesel. Den føles ikke så turbo-agtig — der er ikke noget wooooarp-yip-yip-yip når du slipper skifter gear med fuld gas — der er bare masser af power. 420 Nm ved 1.900o/min, hvilket betyder, at du aldrig behøver skifte gear, hvis du ikke har lyst. Og den er hurtig, sådan rigtig for alvor. Der er ingen grund til at sammenligne den med den gamle Boxster, for den gamle Boxster vil mere eller mindre blive udslettet fra jordens overflade, hvis de to mødtes side om side.

Der er bare et problem, og det er, at den nye motor ikke rigtig synes at bevæge sig nogen steder hen. Alt den power er der bare, det er ikke et stigende crescendo, og efter 6.500 o/min sker der ikke rigtig noget mere. Den kan tage 1.000 omdrejninger til, men det giver ikke rigtig nogen mening, og du har det lidt som Lewis Hamilton når han får meldingen over radioen med “lift and coast”, men uden at du er blevet kompenseret med en privat jet, en fransk bulldog som gør det ud for din bedste ven og et sæt diamantøreringe. Det jeg prøver på at sige er, at du savner den gamle ’flat six’, selv om den er langsommere.

BILER Test af den nye BMW M2

Hvis din kone netop har forladt dig med børnene og din BMW 520d Touring, så du skal ud og realisere dig selv og din midtvejskrise og aldrig har siddet i en Boxster før, så lægger du aldrig mærke til det — og skulle du begynde at få bekymringer i den retning, så kører du en Boxster, så vil det ikke være noget du tænker over, når du møder den der fortryllende 26-årige, som forlader dig igen efter halvandet år, så det eneste du har tilbage er børnepengene og det alt for høje hustrubidrag. Alvorlig talt, det eneste din ekskone behøver gøre i Statsamtet er at kigge på sagsbehandleren Jytte (der er halvvejs gennem halvtredserne og hader mænd i almindelighed og eksmænd i særdeleshed) og sige “Men han har råd til en Porsche Boxster, ikke?”

“Hvis din kone netop har forladt dig med børnene og din BMW 520d Touring, og du skal ud og realisere dig selv, så lægger du aldrig mærke til det”

Inden du når dertil vil du opleve, at det store problem med den nye 4-cylindrede motor er, at du aldrig rigtig har fornemmelsen af, at du har kørt den helt til sit yderste. Og mens den i de lave omdrejninger buldrer så lystigt som en 917 i pitten på Le Mans, så er det sværere at skjule at der kun er fire cylindre, når du virkelig nagler den. Her lyder den lidt som en Subaru, der er de eneste, udover Porsche, som har kastet sig ud i en 4-cylindret boxermotor med turbo.

Nuvel, der er mere i en Boxster end bare motoren. Først og fremmest er det en roadster, hvilket betyder, at du kan slå taget ned, med op til 50 km/t, og på noget i retning af 13 sekunder, hvilket du gør hele tiden. Og fordi cockpittet er kort, slipper du for at have den der tåbelige vindafviser som du ser på alt for mange åbner biler, der troner bag føreren med alt den underspillede elegance du finder i det læhegn, som Jytte fra Statsamtet og hendes mand altid slår op når de er på Hvidesande Camping. I en Boxster er vindafviseren indbygget diskret bag sæderne, så du cruiser åbent selv på motorvejen, bare fordi du kan, mens dem der er pakket ind i en Volkswagen Up indser, at de aldrig bliver rigtig lykkelige.

Men det er som Walter Röhrl siger. “Ze balance is perfect!” i en Boxster og det er den stadigvæk. Selv i en S er du ikke i tvivl om, at undervognen har mere talent end power. Der er en lille drejeknap på rattet hvor du kan vælge mellem Normal (som ingen gider være), Sport og Sport Plus, hvilket giver adgang til forskellige indstillinger af motorens mapping og affjedringen. Men det er balancen, der gør den til noget særligt. Balancen i en Boxster er enestående. Den måde den slicer kurverne, den måde den altid er neutral, og den måde den aldrig bliver mere dramatisk end en repræsentant for Porsches presseafdeling uanset hvor meget du presser den.

FullSizeRender_8

Du har altid den der fornemmelse af, at du kunne have kørt lidt hurtigere, og hvis det ikke er nok, så kan du koble traction fra, slippe speederen ind i kurven og træde den i bund efter dit clipping point, hvorefter den vil brede sig med bagenden. Det er vidunderlig nemt og det er vidunderlig underholdende. Den er faaabolous darling lige der, når den for alvor genererer g-kræfter, men den passer også på dig. Hvis du kører galt i et sving med en Boxster, så er det fordi du glemte at dreje på rattet, hvilket ene og alene er din egen skyld.

“Den er faaabolous darling, når den for alvor genererer g-kræfter. Hvis du kører galt i et sving med en Boxster, er det ene og alene din egen skyld”

Styretøjet er 10 procent hurtigere end før (lånt fra storebror 911 Turbo), og vidunderligt præcist. Du peger næsen ind i svinget, og den ender præcis der, hvor du gerne vil have den, uden så meget som antydningen af nervøsitet på motorvejen selv på en solid 20-tommers dækmontering. Og så er der bremserne, naturligvis, der er udviklet af Walter Röhrl, hvilket betyder at de er guddommelige, allerede inden du opgraderer til de keramiske PCCB, hvilket der ikke er nogen grund til. Stål er fint, de har øjeblikkelig respons og perfekt feedback, og du ved, at du har bremserne til at matche kræfterne, selv hvis du tager dem på bane. Porsche laver den slags bremser, samfundet burde have haft overfor Jørn Ege. Og hvis ikke dem foran ved præcis hvad de laver, så æder du dem til morgenmad, uanset hvad fanden de kører i.

Så den nye Boxster er hurtigere, kører mere præcist og har alle mulige forførende options, og hvis du aldrig har kørt en Boxster før, så er der en alvorlig mulighed for, at din hjerne imploderer af bar fryd. Den er blevet voksen, kan du sige, og selv en 911 skal lige være der, for at komme foran. Hvis du har, så savner du de to ekstra cylindre og det der særlige raspende, metalliske, organiske lydspor fra en “flat six sans turbo”. I en roadster må du gerne skulle arbejde lidt med omdrejningerne, og det er der ingen grund til her, for de der øverste 1.000 o/min fører ingen steder. Men hvis du leder efter noget der kan cruise rundt i byen, ramme næsten 300 på motorvejen, tage kurver som om de kørte på skinner og håndtere en track-day fra tid til anden, så er den her. Og hvis du savner den 6-cylindrede motor for meget, så er det blot at finde et eksemplar af den tidligere generation. Og når du så sidder i Statsamtet, og din ekskone siger “Men han har råd til en Porsche Boxster, ikke?” så kan du bemærke, at den er brugt. Det er ikke sikkert Jytte vil lytte, men så har du da gjort hvad du kan…

 

Porsche 718 Boxster S

 

Motor 2,5 B4 med turbo

Ydelse 350 hk @ 6.500 o/min, 420 Nm @ 1.900 o/min

Præstationer 0-100 km/t 4,4 sek., topfart 285 km/t

Forbrug 14.5 km/l

Pris 1.240.265 kr.