BRÆND DIN MPV

Peugeot 5008 er lige nummeret bedre end 3008, for ved at gøre den 20 centimeter længere er der blevet plads til en ekstra sæderække, fordi ingen mand fortjener af køre rundt i en MPV

 

Husker du den gamle Peugeot 5008? Bare rolig, det er der ingen som gør. Det var en ganske konventionel 7-sæders MPV, at den slags som ikke efterlader noget varigt indtryk (med mindre du havde siddet på bagsæderne, som udmærkede sig ved kun lige akkurat at være lidt mere behagelige end den spanske inkvisition). Men nok om det, ingen køber MPV’er mere.

En MPV er en frygtelig indretning som resulterer i varige skader på det mandlige libido, og når du ser en mand køre rundt i en MPV er det altid under protest og/eller i ly af mørket. Eller også er der tale om en mand, der er blevet knækket af en frygtelig kvinde og nu bliver ført rundt som en gulvklud, og som burde købe sig en læderjakke og en motorcykel og sætte ild på den der forbandede MPV til Led Zeppelin mens han dansede rundt i indkørslen i bar overkrop.

IMG_8362

BILER Den modne mands RS

Derfor er den nye Peugeot 5008 blevet en 7-sæders SUV-ish crossover. Den enkle forklaring er, at der er en stigende interesse for crossover-modeller, mens der er en faldende interesse for MPV’er — så meget at de fleste fabrikanter har besluttet sig for at droppe dem helt og aldeles. En SUV-agtig crossover har Peugeot jo allerede med 3008, men der er ikke plads til en tredje sæderække, så for dem, hvis familieplanlægning ikke er hæmmet af rettidig omhu, er der nu 5008, som er en 3008 med en anden bagende.

Fra fordøren og frem er de ens, men 5008 har fået 16,5 centimeter længere akselafstand og er 19 centimeter længere alt i alt. Den er ikke så køn som 3008, der får et lille sving på bagskærmen, mens en 5008 blot fortsætter ligeud — men det er et offer du må gøre for den ekstra plads.

REC-901-Collection

URE Når en skrottet Porsche 911 bliver et ur

Motorprogrammet er det samme som 3008, hvilket vil sige tre eller fire cylindre, med 1,2 og 1,6 benzinmotorer og 1,6 eller 2,0 når vi taler diesel, som igen kan kombineres med 6-trins manuel gear eller 6- og 8-trins automatgear afhængig af hvilken motor du vælger. Det er helt berettiget at tænke, at en 1,2 liters 3-cylindret motor med 130 hk vil have svært ved at sende en 7-personers crossover af sted med noget, der kunne imponere end invalidescooter, men selv med den mindste motor kan du faktisk hustle menageriet af sted i et imponerende tempo. 0-100 km/t klares på lige over ti sekunder, topfarten 188 km/t. Og nej, der er intet firehjulstræk, for det ville kun være en brøkdel af salget.

Okay, hvis du fylder alle sæder og bagagerummet op, så vil det uden tvivl lægge en dæmper på løjerne, men under normale forhold savner du ikke kræfter. Der er også en sport-knap, men så vidt vi kan se gør den ikke rigtig noget, og den kan ikke ændre på, at undervognen er sat op til komfort, og når du kører den lidt for kvikt, begynder det omfangsrige korpus at arbejde imod det hurtige styretøj.

xj6nickomcbrain1-2

BILER En Jaguar til Iron Maiden

Indvendigt er den magen til 3008, og det er der intet galt i, for som vi skrev i sin tid, så har Peugeot over-Audi’et Audi her med det digitale instrumentbord som standardudstyr. Der er stadig problemet med at du skal læse instrumenterne over det lille rat, der bliver mindre og mindre, så den slags kan lade sig gøre, men Peugeot-kunderne er vilde med det, ifølge Peugeot. Allure er absolut det mest vellykkede udstyrsniveau, med tekstiler på flader og dørsider i modsætning til imiteret træ. Den sidste sæderække er naturligvis placeret i bagagerummet, som reduceres temmelig kraftigt når de er i brug, men det er en beskeden pris at betale, for ikke at køre i en MPV. Til gengæld er anden sæderække med tre individuelle sæder, som kan bevæges frem og tilbage og hvor ryglænet kan lænes bagud.

Så er der prisen, og faktisk skal der kun lægges små 20.000 kroner for at forvandle en 3008 til en 5008 (omkring 1.000 kroner pr. centimeter), og rent prismæssigt ligger den lunt i svinget til alle dem, der ikke gider stationcars mere, og gerne vil op i højden — og de der 20.000 kroner ekstra, kan vise sig at være en god investering den dag det bliver tid til at sælge den brugt, hvor en 5008 sandsynligvis vil være lige et nummer bedre end en 3008 …

 

Peugeot 5008 1,2 e-THP Allure

 

Motor 1,2 turbo R3, 12V

Ydelse 130 hk @ 5.500 o/min, 230 Nm @ 1.750 o/min

Præstationer 0-100 km/t 10,6 sek., topfart 188 km/t

Forbrug 19,6 km/l

Pris 316.990 kr.