CALIFORNIEN BLIVER TIL PORTOFINO

Ferraris mindste model, California, nåede aldrig at blive rigtig populær eller rigtig veldesignet, så italienerne startede forfra og resultatet er den nye Portofino

 

Den første af den nye generation California, fik sin plads i historiebøgerne som det mest håbløse design fra Ferrari i nyere tid, komplet med en røv som en ladeport, lidt tacky retro-detaljer og bremselygterne placeret ved udstødningen. Det blev lidt bedre med California T, men alligevel var det som den mindste model fra Harley-Davidson. Det blev aldrig helt det samme …

volkswagen-id-buzz-geneva-1

BILER Nu kommer VW’s Buzz …

Måske er det derfor Ferrari California skifter navn og effekten øges til 600 hk. Fra nu af hedder den mindste Ferrari derfor Portofino, og på den måde slipper rigmænd i Dubai og ejendomsmæglere i London for at se på den første udgave når de Googler deres næste bil.

Portofino er bygget på et helt nyt chassis, der siges at have betydeligt lavere vægt end California T,s elv om der endnu ikke er nogen præcise specifikationer. Det vi ved er, at den får det avancerede differentiale E-Diff 3 og, som den første af GT-modellerne, elektronisk servostyring.

blaken_Rocketbyz

URE Pimp dit Rolex

Den 3,9 liters V8 med turbo har fået nye stempler og plejlstænger, samt et nyt indsugningssystem og 40 ekstra hk, så der nu er 600 hk i alt, samt 760 Nm mellem 3-5.250 o/min. Det resulterer i en topfart “over 320 km/t” som det hedder, og 0-100 km/t på 3,5 sekunder.

Som California T har den stadig samme opbygning med et elektronisk foldetag i kulfber samt to små bagsæder, akkurat som Porsche 911. Den officielle premiere bliver på den internationale biludstilling i Frankfurt i september.