DAMMIT, MINI …

Tilsæt John Cooper Works PRO tuningskit til en MINI Cooper S, og du burde have en bil med både design og køreglæde til at underholde. Der er bare et enkelt problem eller to ved den plan …

 

Okay, det her bliver lidt indviklet — og alligevel lidt det samme. For hvis du ikke har de 975.000 kroner som en M2 koster, så har BMW altså også denne her MINI Cooper S med John Cooper Works PRO-kit, som med sine 340.000 kroner koster omkring en tredjedel. De 340.000 kroner dækker over en MINI Cooper S, som du så kan opgradere, hvilket der så er rig mulighed for.

Testbilen havde både JCW PPRO-tuningskittet og JCW Chilli-pakken hvilket bringer prisen på det du fristes til at kalde absurde 636.652 kroner. Hvad får du så for de penge? Well, først og fremmest får du JCW Chilli-pakken med multifunktionsrat, driving modes, regnsensor, klimaanlæg, lyspakke, aflæggepakke, LED-forlygter, spoilere og sorte alufælge, on-board computer, Exitement-pakke (det lyder mere frækt end det er …) og en helt masse andet, men den koster også 97.000 kroner så den skal altså helst have en hel masse af alting. Hvilket sine steder kan blive lidt forvirrende, fordi der både er en bagspiler i JCW Chilli-pakken og en JCW bagspoiler på listen over øvrigt ekstraudstyr, så den skal åbenbart have to bagspilere, ligesom der er en særlig bagkofanger og en splitter i fronten du også skal betale ekstra for.

FullSizeRender_11

BILER Den definitive GTI?

Så er der JCW PRO tuningskittet, der løfter ydelsen fra 197 til 211 hk, og giver 20 ekstra Nm som koster 20.000 kroner, men da testbilen var udstyret med Steptronic sportsautomatgear (nej, ikke dobbeltkobling, men automatgear …) til 30.395 kroner så føles den ikke væsentlig mere viril end en Cooper S med manuelt gear.

Det bedste du kan gøre er at købe en standard MINI Cooper S og så specificere den meget forsigtigt, for når det kommer til stykket er der meget af ekstraudstyret du godt kan undvære. Den 2-liters motor bliver ikke væsentlig mere viril af PRO-tuningskittet, for den har rigelig oomph allerede med 197 hk, undgå MINI Driving Modes, fordi du slipper for det kunstigt tunge styretøj og har alle kræfterne hele tiden, og fordi den kører på Run Flat så er både Dynamic Damper Control og Harman Kardon stereoanlægget et spektakulært spild af penge.

FullSizeRender_2

JCW-modellen kan udstyres med fjernbetjent Track Mode til udstødningen. Dine naboer vil hade det …

Run Flat? Ak ja, det er MINI’s forbandelse, der blev indført med den anden generation. Det betyder du kan køre videre med en punktering (men også at dækket ikke kan lappes, men skal skiftes, hvilket koster 3-4.000 kroner pr. dæk pr. gang) og at man slap for at gøre plads til et reservedæk i bagagerummet. Bagsiden af medaljen er at Run Flat dæk er hårde, ulideligt hårde faktisk.

Blaken_Paul_Newman_Daytona_Il_03_300ppi

URE Pimp dit Rolex

En MINI byder faktisk på den mest fortryllende køreoplevelse i hatchback-klassen. Problemet er, at stort set ingen af ejerne kommer til at opleve den, fordi det kræver at du sætter nogen normale dæk på. Så kan den køre i regnvejr, du kan høre stereoanlægget — fordi 70 procent af hjulstøjen forsvinder — og din Dynamic Damper Control vil rent faktisk fungerer. MINI er nået langt med Run Flat-dækkene, men på en sportsundervogn er de en kilde til konstant irritation.

I bund og grund er det svært at se, at der er nogen grund til at gå ned og betale 636.000 kroner for en MINI, alene fordi du i løbet af kort tid vil være i stand til at købe en let brugt BMW M2 for de penge. For en M2 er ikke bare den bedste bil BMW nogensinde har bygget eller den bedste M-model nogensinde. Vurderet på ren og skær attitude, anvendelighed og value for money er det sandsynligvis den bedste sportslige bil der findes …

 

MINI Cooper S JCW PRO

 

Motor 2,0 turbo R4

Ydelse 211 hk @ 5.500 o/min, 300 Nm @ 1.500 o/min

Præstationer 0-100 km/t 6,8 sek., topfart 233 km/t

Forbrug 17,5 km/l

Pris 636.652 kr.