DANMARKS BILLIGSTE PLUG-IN

Der var engang en plug-in hybrid var både dyr og langsom, men i dag koster Danmarks billigste plug-in hybrid blot 264.999 kroner, og får de penge får du en rummelig familiebil med plads til fem personer, der kan køre 40 kilometer på ren el
Af og til har man lidt ondt af Toyota, for det var jo dem, der skød hybrid-revolutionen i gang med Prius. Men Prius er stadig kun en hybrid, og den koster 40.000 kroner mere end en Golf GTE, der har omtrent dobbelt så mange hestekræfter, er udstyret som en Golf GTI og er en plug-in hybrid, så du kan lade den op som en elbil og køre 50 kilometer på ren el. Og en Prius koster små 100.000 kroner mere end den nye Kia Niro PHEV, der også er en plug-in hybrid.

Det første du bemærker med Niro er designet. Prius er designet for at se mærkelig ud, så ingen er i tvivl om, at du har ofret dig for at redde planeten. Niro er designet som en flyver-under-radaren crossover. Der er intet ved den som er besynderligt, for Niro er ikke skabt for at få opmærksomhed, men for at æde markedsandele og kan køre 40 kilometer på ren el.

uber-robot-air-taxi-08

GADGETS Uber vil flyve dig …

Der er også en Niro Hybrid og senere på året dukker Niro op som ren elbil, men PHEV-udgaven som vi har her, er en kombination af det hele. Afhængig af hvilken oplader du bruger, tager det fra halvanden til tre timer at lade batteriet op. Der er to køreprogrammer, Eco eller Sport, men i modsætning til den rene hybrid-model er der ikke noget effektivt program til at genoplade batteriet når du kører. Det er en skam, for de 40 kilometers strøm er hurtigt brugt op, specielt hvis du bruger kræfterne fra lyskrydset i byen.

Den 1,6-liters motor har 105 hk, og kombineret med den 43 hestes elmotor giver det 144 hk i samlet systemeffekt samt et drejningsmoment på 265 Nm. Hvad der igen giver 0-100 km/t på 10,8 sekunder og en topfart på 172 km/t. Det er det stort set de samme præstationer som en Prius med sin CVT-transmission, men Niro kører langt mere flydende og kræver færre omdrejninger, fordi den benytter en dobbeltkoblings-transmission.

zero-ts-5-1

BILER 1.000 km rækkevidde i en Tesla

Niro er bygget på den samme platform som Hyundai Ioniq, og er fra starten designet som en elbil, hvor man så har installeret en benzinmotor — ikke omvendt, som man ofte ser det. Fordi den måde vi beregner forbrug på er håbløst forældet, er Niro opgivet til at køre 76,2 km/l. Det gør den naturligvis ikke. Men du kan faktisk ret konsekvent køre omkring 20 km/l, og det må siges at være godkendt.

Først og fremmest vil Niro PHEV være med til at gøre plug-in hybrider mainstream, i stedet for noget som absolut skulle se mærkeligt ud, for at være helt sikker på at alle forstår hvad det er, hvilket i sig selv er befriende. Det er i bund og grund en praktisk og vellykket familiebil, der er nem at synes om og nem at leve med, og til de kortere ture som til børnehaven om morgenen, er det ikke nødvendigt at starte motoren, hvis du blot har opladt batteriet.

honda-cb4-interceptor-concept-05-1

MC Fremtids café-racer fra Honda

Den dag der kommer Zero Emission-zoner i de større byer, skifter du blot til el i din Niro PHEV, men du bliver nødt til at vende om i din Prius, som er en traditionel hybrid (den findes som plug-in, men man må formode at den bliver for dyr i Danmark). Men i bund og grund følger Niro PHEV blot den traditionelle visdom for at sælge et produkt. Idealisme har aldrig ændret noget. Gør det lettere, bedre og billigere for kunderne at vælge det du sælger. Det var derfor mobiltelefonerne afløste telefonboksen i sin tid …

 

Kia Niro PHEV plug-in hybrid

 

Motor 1,6 R4 16V + elmotor

Ydelse Samlet systemydelse 141 hk og 265 Nm

Præstationer 0-100 km/t 10,8 sek., topfart 172 km/t

Forbrug 76,2 km/l (opgivet)

Pris 264.999 kr.