DEN BEDSTE AMG…

Er rent faktisk ikke en AMG, for C450 ligger lige under de rigtige AMG-modeller, men det er den mest vellykkede C-klasse, der nogensinde er skabt

 

Problemet med AMG-modellerne er, at de sjældent er særlig vellykkede. Det er som om de prøver lidt for hårdt, med alle stylingdetaljerne og den der udstødning, som absolut skal brage som Wagner på LSD, mens affjedringen er hård som beton, for at understrege hvor hyper sportslig den er. Det er fordi en Mercedes AMG intet har med en sportsvogn at gøre. Det er et fallossymbol, som tiltaler en helt speciel kundegruppe som går religiøst op i antallet af hestekræfter, men sjældent har den fjerneste idé om, hvad de skal bruge dem til.

Det ved Mercedes godt. Det er derfor de først bygger en 510-hestes C63 AMG S, og bagefter sørger for, at du ikke kan koble traction control og ESP helt fra fordi … nå ja, kunderne skulle jo gerne holde sig i live, så de kan vende tilbage og købe en ny AMG, ikke?

“I modsætning til C63 AMG ser den ikke ud som noget, der er designet til narkohandlere eller 13-årige, men blot som en C-klasse med lidt options”

De almindelige udgaver af C- og E-klassen er velkonstruerede biler, der klarer kilometer efter kilometer, men at kalde dem intense at køre ville være en overdrivelse. Hvis nu du kunne pakke den der power fra AMG-modellerne lidt mere diskret ind, og kombinere det med en undervogn et sted mellem standardudgavernes ubegribelige kedsommelighed og AMG-modellernes absurditet. Det kan du faktisk. Det hedder en C450.

I modsætning til en C63 AMG, så ligner den ikke noget, der er designet til narkohandlere eller 13-årige. Den ligner faktisk en helt almindelig C-klasse med lidt options, hvilket er hele pointen. Indvendigt har den ganske vist både AMG’s Performance-sæder og Performance-rat som sammen med panelerne i kulfiber løber op i 90.000 kroner, da det alt sammen er ekstraudstyr. Der er faktisk ingen grænser for, hvor diskret du kan gøre en C450.

C450-05

Så er der maskineriet. Det er ikke, at den nye biturbo V8 i C63 ikke er imponerende. Den er bare lidt meningsløs, fordi den har idiotisk mange kræfter, som du aldrig får brug for (har du brug for 700 Nm?), og derfor er der mindst to cylindre som aldrig laver andet end at brænde benzin af. C450 har en 3-liters V6 med 450 hk og det er rigeligt. Du har ikke brug for mere. Du vil aldrig få brug for mere. Men det er ikke det vigtigste.

Den vigtigste del af en C450 er undervognen, fordi den har en balance, du ikke finder i nogen anden model fra Mercedes lige nu. Det er den perfekte kombination af sport og komfort. Det sidste er det, der gør den hurtig. Jo, på en bane ville en BMW M4 uden tvivl gøre kort proces med den, men du kommer aldrig til at køre en C540 på en bane, vel? Så der har du det — den bedste AMG er i virkeligheden ikke en AMG, men en diskret, lynhurtig tysk powersedan, der er perfekt afbalanceret i alle detaljer, og gør alting rigtigt. Og så sparer du en cool halv million i forhold til en C63 S…

 

Motor 3,0-liters biturbo V6

Ydelse 367 hk @ 5.500 o/min, 520 Nm @ 2.000 o/min

Præstationer 0-100 km/t 4,9 sek., topfart 250 km/t

Forbrug 13,2 km/l

Pris 998.900 kr.