DEN GENFØDTE COBRA

Flyin’ Miata er kendt for at lægge amerikanske V8’ere i den lille Mazda MX-5, og nu har de gjort det igen med den seneste model, hvilket bringer tankerne hen på den genfødte Shelby Cobra — eller hvordan lyder 525 hk?

 

Carroll Shelbys Cobra er legendarisk, af mange forskellige årsager. Den er eksotisk, sjælden, imiteret i én uendelighed, og så er der naturligvis noget over designet, selv om det i stor udstrækning er lånt fra Ferrari. Men den mest basale del af opskriften var naturligvis, at Shelby tog en god gammeldags V8 og placerede det i en lille AC Ace.

Den slags har den amerikanske specialist, Flyin’ Miata, gjort længe, og nu har de så gjort det med den seneste Miata — eller MX-5 som vi jo kalder den. For Mazdas lille roadster savnede alle dage noget seriøs power. Det har den så fået. Faktisk har den fået power nok til at ydmyge adskillige italienske superbiler.

tag-heuer-matt-black-4-959x640

URE TAG-Heuer opdaterer Carrera

Flyin’ Miata har stor erfaring med at proppe V8-motorer i Miata’er, og har gjort det siden den første generation, akkurat som flere andre specialister som Monster Motorsports. Men Flyin’ Miata er her stadig, mens de andre er forsvundet, og de har taget alt det de har lært undervejs og lagt det ned i den seneste ombygning, der i følge dem selv er den mest vellykkede nogensinde.

Det mest forførende er naturligvis, at den udefra ligner sig selv. Der er ingen voldsomme skærme eller strittende hækvinger som afslører, at denne MX-5 rummer noget helt specielt — lige bortset fra motorlyden, der er noget mere muskuløs. Der er dog mere i opgaven end blot at proppe en større motor ned i den, for faktisk er den del af ombygningen forholdsvis enkel, for V8’eren fylder i virkeligheden ikke meget mere end den 4-cylindrede motor bilen er født med. Den er heller ikke væsentlig tungere.

ferrari-250-gto-1962-expensive-car-2

BILER Ferrari 250 GTO til 384.000.000 kr…

For at det hele skal fungere, kræver det dog at man ændrer konstruktionen på flere afgørende punkter, der omfatter stort set alle aspekter af bilen. For Flyin’ Miata var målet ikke at lave en bil, der føltes som en Hot Rod, men som noget Mazda selv har skabt. Derfor bliver der også brugt så mange Mazda-dele som muligt, for at gøre service lettere — helt ned til motorophængene, eksempelvis.

img_4521

Den nye V8 er faktisk ikke meget større end den 4-cylindrede motor, så balancen i bilen bevares

Alle systemer i bilen virker også stadigvæk, som instrumenterne, start/stop-knappen, infotainment-systemet og så videre. Det eneste som ikke fungerer er bilens traction control, og så tager Flyin’ Miata den elektriske servostyring ud og erstatter det med et hydraulisk system, for at få bedre føling i styretøjet.

nnm1lmevlqqrseftuhgq

VIDEO Skøn genfødt Dakar-racer

Bilen bliver små 125 kg tungere efter ombyningen, og vægtfordeling for og bag ændrer sig fra 52/48 procent til 53/47 procent, så balancen bibeholdes. Og den kører ikke som et monster, siger Flyin’ Miata, for der er masser af mekanisk greb, og den er nem at kontrollere,s elv på grænsen.

Så er der motorerne, og her er der to muligheder. Standardudgaven af LS3-V8’eren fra Corvette har 430 hk, og som ifølge Flyin’ Miata er civiliseret nok til hverdagsbrug. Så er der den voldsomme udgave kaldet LS376 med 525 hk, som virkelig leverer absurde mængder power, og med den skarpe speederrespons nok ikke kan undgø at gøre en MX-5 til noget af en håndfuld.

Og prisen? Ja, den er desværre akademisk, for så vidt vi ved, vil det ikke være muligt at få plader på en MX-5 V8 i Danmark, uanset hvor forførende tanken end måtte være…

img_5026

Corvette-power i en Mazda MX-5? Tanken om en ny Cobra er nærliggende, ikke? Og den passer jo så fremragende…