DEN HØJE ITALIENER

Hvis Jaguar, Porsche og Bentley kan bygge en SUV, så kan Alfa Romeo naturligvis også. Så her er den nye Stelvio, den første SUV i Alfas historie, men alligevel er det nok de færreste som vil se den som et alternativ til BMW X3 og Audi Q5 …

 

Noget af det mest passionerede i denne verden er Alfa Romeo-entusiaster, og det på trods af, at det også er dem, som skæbnen ofte har trukket store veksler på. Uanset hvad Alfa Romeo måtte udsætte dem for (som Alfa Arna, der for Alfa-entusiaster er hvad de sataniske vers for Ayatollahen, og aldrig bør nævnes …), så er deres kærlighed ufortrøden.

En Alfist er sådan en, der selv til sin mors begravelse vil have have tid til at diskutere med en anden Alfist hvor guddommelig en Alfasud er, mens de lykkeligt glemmer at den var bygget af arbejdsløse syditalienske vinbønder som ikke forstod konceptet bag et vækkeur. Eller at den var så følsom overfor vejr og vind, at det ikke virkede som nogen havde tænkt på den skulle bruges udendørs, og rustede så hurtigt ejerne af og til meldte dem stjålne.

Gclass

BILER Video: Mercedes G-klasse i is …

De har også lykkeligt glemt at Fiat ikke købte Alfa Romeo for at redde det ædle mærke, men fordi Ford var ved at købe Alfa Romeo, for at bruge fabrikken til at give italienerne billige Fiesta’er. Det var derfor Fiat havde lige så lidt idé om hvad de skulle stille op med Alfa Romeo, som hvad de skulle stille op med Lancia — eller Maserati, for den sags skyld, et mærke, der i dag kun købes af ejere af travheste og folk som aldrig rigtig bliver helt ædru.

Men i Fiats plan om at redde sig selv, indgår nu også at redde Alfa Romeo, der er et premium brand med en universel appel, som strækker sig langt udover Alfisterne, og måden at gøre det på, er at skabe nogen produkter som folk (læs: amerikanerne …) gerne vil have, hvilket betyder en SUV, for der er intet amerikanere elsker som SUV’er. Du kunne opstille en SUV mod Trump i det næste præsidentvalg, og SUV’en ville vinde.

657A4927 copy

BILER Når en Polo bliver en Golf

Der vil sikkert være nogen Alfaister et eller andet sted, der vil påpege, at det slet ikke er Alfa at lave den slags, men ingen vil høre på dem fordi A) Ingen andre end Alfister kan holde ud at høre på Alfister og B) Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Lamborghini, Jaguar, Volvo og Bentley gør det, og Sergio Marchionne har kunne høre kasseapparaterne klirre helt til sit kontor i Detroit, hvilket er den slags som kan få en mand som Marchionne til at græde.

Selv Ferrari kommer med en SUV, selv om de kalder det en FUV, hvilket er italiensk for ”prætentiøs”, samt en elbil, der siges at komme til at koste 30 sølvmønter. De sidste er noget Tesla Roadster har tvunget dem til, for ellers skal de stå nede i Dubai og diskutere om det er Bugatti eller Ferrari som er verdens næsthurtigste bil …

Anyway, Alfa Romeo har en SUV nu. Den hedder Stelvio, og hvis man skal tro den officielle pressemeddelelse kommer Alfa ikke til at ofre sin sportslige sjæl blot fordi det er en SUV — altså, lige med undtagelse af det højere tyngdepunkt og aerodynamikken, det er klart. Men i bund og grund er det også lige meget, for hvis man kunne overleve Arna-modellen, så er det svært at se at en SUV bliver det store problem.

original-1968-mustang-from-movie-bullitt-1-1

BILER Bullitt-Mustang fundet

Den er lige akkurat nok retro til at slippe af sted med det, men Alfa har en stolt historie med at bygge biler, der var så skønne at se på, det var umuligt at blive skuffet over dem, selv når de ikke startede. Og der er ingen som køber en SUV fordi de har brug for en firehjulstrækker. Det er selve definitionen på et livstilsprodukt, så hvorfor skulle du ikke købe den for designet?

I bund og grund er det en højere Giulia, og naturligvis er der en QV-udgave med 510 hk og biturbo V6, der allerede inden den er lanceret er ved at give forsikringsfolk i hele Nordsjælland nervøse trækninger. Lidt mere tæt på virkeligheden er der en dieselmodel med 180 eller 210 hk, samt en benzinmodel med 280 hk. Den sidste er interessant, alene fordi den har det mest nervøse styretøjs set-up i nogen SUV. Det her er ikke en Audi Q5 eller en Volvo XC60, hvis du skulle være i tvivl.

Det nervøse set-up matcher de 280 hk ganske godt, for med 400 Nm, leverer den reelle præstationer med 0-100 km/t på 5,7 sekunder og en topfart på 230 km/t, selv om lyden af den nye 2-liters 4-cylindrede turbomotor ikke er specielt interessant. Det sidste virker ualmindelig tåbeligt, for en mere sprød udstødningslyd synes som en enkel måde at gøre den endnu mere Alfa-agtig, men måske kommer det med den Veloce-version, der som Audis S-modeller er modellen inden QV-versionen.

maxresdefault

BILER Schumis gokartbane lukker …

Q4 firehjulstræk er standardudstyr på topmodellerne, selv om alle kræfterne sendes til baghjulene, indtil forholdene kræver det og op til 50 procent af trækkraften kan dirigeres til forakslen. Og så kan du naturligvis bestille et mekanisk spærredifferentiale til bagakslen, der matcher kardanakslen i kulfiber ganske godt, selv om ingen af delene er noget du reelt vil have brug for.

Til gengæld får du en 8-trins automatgearkasse, som fungerer forbilledligt sammen med benzinmotoren. Den fungerer endnu bedre når du benytter de velvoksne skiftepaler i aluminium bag rattet, som du mistænker Alfa har lånt fra Ferrari (igen, lidt mere interessant motorlyd havde gjort underværker her!). Men det fungerer godt med den lidt nervøse og hurtige opsætning af styretøjet og den faste undervogn, som FDM allerede har beklaget sig over, hvilket må siges at være en blåstempling for enhver Alfist.

Den, der ønsker en mere rolig Stelvio, vælger dieselversionen, som er knap så nervøst sat op, akkurat som transmissionen er lidt mere godmodig. Den findes med 180 og 210 hk, samt 450 og 470 Nm, samt i det du fristes til at kalde en junior-version med 150 hk. Forskellen mellem de to store dieselversioner er først og fremmest firehjulstrækket, for med 180 hk må du klare dig med baghjulstræk (i modsætning til mange af konkurrenterne, der er forhjulstrukne i de tohjulstrukne udgaver). Okay, med 210 hk og firehjulstræk er du et sekund hurtigere fra 0-100 km/t, men for det første er det sjældent at du gør den slags, for der er dieselmotoren ingen fryd at høre på. Mellemaccelerationerne, som er det, der tæller for alvor, er sandsynligvis identiske.

FiskerEmotion-06

BILER Officielle billeder af Fisker Emotion

Den er naturligvis højere end en Giulia, men med rigeligt aluminium i affjedringen og karrosseriet, holder vægten nede — den mindste diesel vejer ind med 1.606 kg, hvilket størrelsen taget i betragtning er ganske nydeligt. Du sidder også forholdsvis lavt for en SUV, men lige nøjagtig højt nok til at få det gode overblik. For nogen vil affjedringen være lige lovlig fast, men det er det du får med en Stelvio — der er rigelig med konkurrenter, som tilbyder komfort i klassen, og der følger en hel den præcision med den faste undervogn.

Det store spørgsmål er så hvad Alfas første SUV egentlig er for noget. I bund og grund er den måske ikke så meget et alternativ til en Audi Q5, som den er til en Porsche Macan, når det kommer til stykket. For den, der gerne vil skille sig ud fra tyskerne, og synes en Macan lige er pebret nok, der virker en Stelvio oplagt.

 

ALFA ROMEO STELVIO 2,2 D SUPER

 

Motor 2,2 turbod. R4

Ydelse 180 hk @ 3.750 o/min, 450 Nm @ 1.750 o/min

Præstationer 0-100 km/t 7,6 sek., topfart 230 km/t

Forbrug 21,3 km/l

Pris 635.365 kr.