DEN NYE FERRARI DU IKKE KAN KØBE

Man tager en 812 Superfast, lokker lidt flere kræfter ud af motoren, giver den karrosseri i kulfiber og skærer taget af. Derefter har man en helt særlig limited edition-model til velhavende Ferrari-samlere verden over — mød Monza SP1 og SP2

 

Ferrari har netop hevet klædet af to limited edition-modeller kaldet SP1 og SP2, og vist verden at de stadig forstår at skabe noget sensationelt (der skal få os til at glemme at de i samme åndedræt bekræftede, at der er en SUV på vej …).

Der er tale om de mest effektfulde gadebiler fra Ferrari nogensinde, og kræfterne leveres af den 6,5-liters V12 fra 812 Superfast, der lige er blevet kildet lidt, så den leverer 809 hk. Det skulle række til 0-100 km/t på 2,9 sekunder, hvilket vil føles endnu mere intenst uden forrude.

proxy.duckduckgo.com

GADGETS Vækkeuret som brygger kaffe

SP1 skiller sig ud ved at den kun har ét sæde, så hvis man vil have plads til en passager skal man vælge SP2. Retro? Vi er lige på kanten af det, selv om Ferrari ynder at påstå de ikke laver retro, som regel mens de laver retro. Uanset hvad er inspirationen tydeligt Barchetta-modellerne fra 40’erne og 50’erne, der helt bogstaveligt betyder ‘lille båd’, hvilket er det din SP1 eller SP2 vil forvandle sig til hvis den er parkeret i regnvejr, for der er intet tag.

Den lille vindskærm foran føreren skulle dog tage det meste af fartvinden når du kører, men en hjelm er sandsynligvis stadig en god idé. Selve karrosseriet er lavet i kulfiber og derfor er med det manglende tag er vægten bragt ned i forhold til en 812 Superfast. Der bliver fremstillet 500 eksemplarer, som traditionen tro er solgt, og det til en pris, som uden tvivl er akademisk. Der bliver dog sikkert flere, da SP1 og SP2 er de første i en ny serie Ferrari selv kalder ‘Icona’.

glqp1curipyivbegkrqo

BILER Keith Richards Dino på auktion