DEN NYE SANTA FE

Dette er ikke bare en ny Hyundai, men en ny udgave af bilen, der skabte Hyundai, og som fik selv VW-chefen Ferdinand Piëch til at kigge fra sit skrivebord i Wolfsburg i sin tid …

 

Da Hyundai lancerede den første Santa Fe, blev den med rette kritiseret for sit ‘ho-hum’ design, et interiør i samme kvalitet som kinesisk fremstillede souvenirs og den astmatiske motor. Men kunderne var ligeglade. De købte Santa Fe, specielt i USA, og det blev de ved med. Hvis der sidder nogen i Italien og er bekymret over de fremstormende koreanere, så var det her det startede.

Faktisk var Santa Fe-modellen så populær, at den i perioder udgjorde 75 procent af Hyundais samlede produktion, og i mange år var det sådan, at man havde fremstillet flere eksemplarer af Santa Fe end af samtlige andre modeller tilsammen.

IMG_7713

BILER Test af Alfa Stelvio

Nu er der så en ny Santa Fe, med et helt nyt design, der er tydeligt inspireret af lillebror Kona, som et bevis på, at Hyundai vil frem, man vil ind på SUV-markedet i Europa og det skal helst gå lidt dikkedik. Det gælder også i Danmark, hvor søstermodellen Kia Sorento ankommer i en ny udgave til en pris på lige over 400.000 kroner, for en full-size SUV læsset med udstyr. Indvendigt er det også tydeligt, at Hyundai er startet helt forfra, med en ny touch-screen og et ganske rent instrumentbord.

Det, der er interessant ved den nye Santa Fe er at se, hvor hurtigt det går i Korea. Det var i 2000 at den første generation trillede ind på markedet, og de amerikanske kunder måtte minde Hyundai om, at det kunne være en idé at lave lys i handskerummet, og det ville være rigtig lækkert, hvis den også kunne køre op af bakke med fem personer. Når den nye Santa Fe ankommer i slutningen af 2018 bliver det med 8-trins automatgearkasse, benzin og dieselmotorer over 200 hk samt en alenlang liste med udstyr.

uber-robot-air-taxi-07

GADGETS Uber vil flyve dig …

Som Ferdinand Piëch, den gamle VW-nestor, sagde i sin tid, så frygtede han intet mere end koreanerne …