DEN, VI ELSKER AT HADE…

Der er dem som elsker den, og dem, der elsker den, og en Berlingo bliver aldrig en tjekket bil — men den er praktisk, ærlig og rummer det meste

 

Der er mange grunde til at hade Citroën Berlingo. Alle har ligget bag en, fyldt med solskærme og campingudstyr med 98 km/t, og lykkeligt uvidende om den kø af biler, der befinder sig bag ved den i overhalingsbanen. Så er der designet, der er som en slags let futurisk haveskur, kombineret med … et andet let futurisk haveskur. Det er bilen for dig, der ikke er interesseret i andet end at få et haveskur, der kan køre. Det er faktisk definitionen på en Berlingo — et haveskur, der kan køre.

Der er dog også formildende omstændigheder ved Berlingo. Først og fremmest at den ikke giver sig ud for andet end det, den er. Den er praktisk og rummelig. Den er ikke køn eller hurtig eller underholdende. Den er praktisk fordi den er rummelig, og den får dig — og alt hvad du vælger at proppe i den — derhen du skal, uden at der kommer regn eller sne på. Det er faktisk en af de få biler, hvis ikke den eneste, hvor du kan stoppe en 3-personers sofa fra IKEA ind i den ene side, og stadig lukke bagklappen og have plads til en person på bagsædet, samt alt det andet, du også lige skulle have med fra IKEA.

PODCAST En succeshistorie fra B&O

Du kan ikke bare lægge sæderne ned, du kan faktisk også afmontere dem, og så er det faktisk muligt at køre en motorcykel ind bagi. Det er den slags du normalt skal have en varevogn til, men det kan du altså med en Berlingo, og for mange ejere vejer det tungere end alt det her sludder de der bilentusiaster taler om.

Den kører som, nå ja, se på den, og den burde ikke byde på nogle overraskelser. Der er hel del hjul og vindstøj, den tager hjørner som en komfortabel varevogn, og det er tydeligt at designet af kabinen først og fremmest er skabt til at modstå en børnefamilie. Det svarer lidt til hvis aberne fra Knuthenborg Safaripark var inde i bilen, og det kan de sagtens være her, for her er ikke rigtig noget de kan ødelægge. Og hvis det alligevel lykkedes, så er det nok ikke noget den næste ejer vil gå religiøst meget op i.

Teknikken er også gennemprøvet, i form af PSA-gruppens klassiske 1,6-liters HDI-motor med 100 hk og 254 Nm, der sender en Berlingo til 170 km/t og fra 0-100 km/t på lige under 15 sekunder. Okay okay, det er faktisk 14,6 sekunder, men det føles som 15… Netop denne model er udstyret med ETG6-transmissionen, der er en elektronisk styret manuel gearkasse, og den skal du kun vælge, hvis du absolut og under ingen omstændigheder vil have en manuel gearkasse. Ellers skal du bruge små 5.000 kroner ekstra på at købe den 120-hestes udgave af dieselmotoren med manuelt gear. Så får du også lidt ekstra hypper, og det er ingen skade til. For den der ETG6-gearkassen er altså svær at blive rigtig gode venner med, også fordi den nu styres via en drejeknap på instrumentbordet, der skal drejes hen til ’P’, hver gang du starter.

Vil Concorde flyve igen?

Berlingo er hvad den er, du kan hade den eller elske den — eller du kan elske at hade den, hvad mange gør. Men hvis det bare skal være praktisk, så kan den være løsningen på alle dine problemer.

 

Motor 1,6-liters turbodiesel, R4

Ydelse 100 hk @ 3.750 o/min, 254 Nm @ 1.750 o/min

Præstationer 0-100 km/t 14,6 sek., topfart 170 km/t

Forbrug 23,3 km/l

Pris 232.990 kr.