DEPRIMERENDE, TOYOTA …

Toyota sendt de første billeder af en ny sportslig model, der minder om David Hasselhoff med tømmermænd, har navn, der traditionen tro er komponeret af fire bogstaver og som ingen kan sige hvor mange hestekræfter har, fordi det bare bliver mere spændende på den måde …

 

Nogen bør forklare Toyota hvordan man navngiver en ny bilmodel. Som med den nye sporstlige udgave af Yaris, der hedder GRMN (se sexy …) eller den næste nyhed, Toyota GR HV Sports Concept, der ligner Knight Rider møder GT-86 møder David Hasselhoff med tømmermænd.

Det er, ifølge Toyota, en fuldblods sportsvogn, der får sine kræfter fra Toyotas hybridracersystem TSH-R (fordi japanere åbenbart elsker forkortelser med fire bogstaver …) som, igen ifølge Toyota, er det samme som bruges i Le Mans-raceren TS050 Hybrid.

Koenigsegg2

VIDEO Koenigsegg slår rekord fra 0-400-0 km/t

Det er sandsynligvis en påstand som kræver en vis grad af fleksibilitet med sandheden, og Toyota har da også valgt at bevare spændingen ved ikke at oplyse hvad systemets ydelse er. Og det værste er vel egentlig, at alle er ligeglade… Til gengæld har bilen LED-lygter, påpeger man, og 5-bolts letvægts alufælge, begge dele er i dag er standardudstyr på topmodellen af Skoda Citigo, men all right … Der er også en rød knap, så ”det føles som at affyre et missil når man starter motoren” (lad det være et fra Nordkorea, og lade det have kurs mod der hvor vi er nu).

1997-Toyota-Supra-Turbo-front

En Toyota fra dengang en Toyota ikke var noget, fra præ-Prius æraen, før selvmordstankerne satte ind …

Indvendigt bliver det endnu mere mærkeligt. For nu at citere pressemeddelsen: “For at skabe en oplevelse af at sidde i en racerbil er der placerer en funktion centralt i bilen, hvor du selv kan vælge mellem automat eller manuel gearkasse”. Det er tydeligvis både skrevet og udtænkt af en person, der aldrig har siddet i en racerbil. Åh ja, og hybridbatteriet ligger centralt placeret i bilen, hvilket bidrager positivt til de sportslige køregenskaber, som der står, hvad det så end betyder.

triumph-2018-bonneville-speedmaster-3

MC Ny Bonneville Speedmaster

Tænk tilbage på Toyota, til 70’erne og 80’erne — til Celica, Supra, MR-2, Supra, TwinCam og Corolla Coupé, eller endda til 00’erne, hvor Lexus LFA viste et enormt potentiale, som man aldrig fik udnyttet. Og tænkt så på Toyota i dag, som et mærke der langsomt taber højde, som er bagud på teknologi (dobbeltkobling? Nej. Apple CarPlay? Nope. Elbiler? Vil du ikke hellere køre Prius?).

Toyota, I gør os deprimerede …