DETTE ER IKKE EN @$≠€!# PASSAT!

Arteon er Volkswagens nye bud på en luksusmodel, der kan tage kampen op med BMW’s 4-serie og Audi A5, men alligevel kan den værste konkurrent godt vise sig at være den Passat, som Arteon gør alt for ikke at ligne …

 

Af og til er det som Volkswagen ikke helt ved hvad de selv vil. I 1997 præsenterede man Vokswagen W12 Syncro, en superbil formgivet af ItalDesign, som senere kom i en roadster-udgave og tog navneforandring til Nardo og satte en hastighedsrekord, men den kom aldrig i produktion — til stor irritation for VW-chefen Ferdinand Piëch, men selv han tydeligvis acceptere, at deet ikke gav mening af bygge en Volkswagen hyperbil når man ejede både Lamborghini og Bugatti.

Derefter kastede Piëch sig over luksusmarkedets topklasse med Phaeton, der blev fremstillet i en glasfabrik, og var et orgie i luksus og kompliceret teknologi, men kostede det samme som en Audi A8, som vejede en hel del mindre, og som det skulle vise sig, foretrak kunderne altså at købe en Audi fremfor en Volkswagen i den klasse.

snohetta-underwater-restaurant-norway-022-960x640

REJSER Spis under vandet i Norge

Så var der Passat CC, der var en Passat med ambitioner om at være en BMW, med altså stadig hed Passat, hvilket forklarer hvorfor den tog navneforandring til VW CC (hvilket er morsomt, hvis man ikke er tysk), men som de verdamten kunder blev ved med at kalde “Passat”, blot fordi det ret tydeligt var det CC var, så nu har man skiftet taktik. Glem Passat. Passat eksisterer ikke mere. Nu hedder det Arteon. Forstår du det?

Men er det ikke en Passat, spørger du sikkert? Altså, jo, for den er bygget på samme MQB-platform som Golf, Pasat og … nej, ti stille! Den hedder Arteon! Se på den! Ligner den en Passat? Nej. Det er altså ikke en Passat! Så fat det dog for %&€&!

Aaaaaanyway, som man siger. Det er jo ikke fordi Volkswagen ikke kan finde ud af at konstruere en lukusbil. Det er blot fordi Volkswagen ikke kan finde ud af, hvem det er, der skal købe dem. Det mest indlysende svar på det spørgsmål er, at dem, der skal købe en Arteon, er dem, der ellers ville have købt en Audi eller en BMW. Det vanskelige er så, at få dem til at holde op med at købe de forbandede BMW’er og Audi’er.

unnamed(2)

BILER Gentlemen bruger kørehandsker

Rent teknisk er Arteon stadig en Passat med det samme udvalg af benzin- og dieselmotorer, mens DSG og 4Motion er standard. Det er på designet VW er gået hele vejen denne gang. Lygterne og kølergrillen flyder sammen i fronten og bagenden er passende coupé-agtig, og endda med en gigantisk bagklap — hvilket teknisk set gør det til den combi-coupé, du ikke kan få med den Passat, som Arteon gør alt hvad den kan for ikke at ligne. Indvendigt er der også skruet godt op for premium-fornemmelsen med “gesture control” og den justerbare elektroniske undervogn samt Skoda Superb-agtig plads på bagsædet.

Når det er sagt, så vil den største udfordring for Arteon sandsynligvis være … den nye Passat, der altså også leverer en hel del luksus efterhånden, og på en måde, der nok er mere i tråd med hvad Volkswagen-kunderne ønsker, for den er stor, rummelig, praktisk og uimodståelig tysk, med et interiør der kan det samme, samme motorer og (stort set) samme undervogn som Arteon. Udover at en Passat i stationcar-udgaven med 2,0 TSI med R-Line und der ganze molevitten (som VW i sin tid sagde i sin reklamefilm), koster små 100.000 kroner mindre end Arteon med den samme motor. Og de der 100.000 kroner du betaler mere for en Arteon, de er nok forsvundet, den dag den skal sælges brugt, uanset at du kan fornemme produktstrategichefen hos Volkswagen som river sig i håret, mens han prøver at forklare dig, at det her det er ikke en @#€!$≠ Passat!

048060-015-1024x768-1

BILER Køb en ny McLaren F1

Til gengæld er det lidt sværere at se Arteon for alvor være et alternativ for dem, der er i markedet for en BMW 4-serie eller en Audi A5 …

 

Volkswagen Arteon 2,0 TDI

 

Motor 2,0 turbo d., R4

Ydelse 150 hk @ 4.000 o/min, 340 Nm @ 1.750 o/min

Præstationer 0-100 km/t 9,1 sek., topfart 220 km/t

Forbrug 22,2 km/l

Pris 529.390 kr.