ELBILER KAN SKADE TYSKLANDS ØKONOMI

Uadtil satser den tyske bilindustri på elbiler, akkurat som den tyske regering, men indadtil er de tyske politikere bekymrede over om landets bilindustri flytter til Kina, mens bilfabrikanterne mener, der slet ikke er nok efterspørgsel på el- og hybridbiler…

 

”Omstillingen til elbiler kan skade Tysklands økonomi,” har Angela Merkel udtalt til Der Spiegel. Hvorfor? Jo, fordi bilfabrikanter som BMW og Volkswagen risikerer at blive kørt bagud når det gælder komponenter som batteripakker og elmotorer.

Det lyder bizart, for hvis der er noget den tyske bilindustri er gode til, så er det jo teknologi, men altså ikke nødvendigvis elbilsteknologi, hvis man skal tro Der Spiegel. Et af de lande, der for alvor accelerer på denne front er Kina, for allerede i 2020 er det målsætningen at 20 procent af de biler, som sælges i Kina skal være elbiler. De biler skal, ifølge kinesisk lovgivning fremstilles i Kina af virksomheder, der helt eller delvist er ejet af den kinesiske stat.

yto2ontzoji6imlkijtpojeznju4ntg7czoxoij3ijtpojewmja7czoxoijoijtpojk5otk7czoxoijjijtpoja7czoxoijzijtpoja7czoxoijrijtzojqwoijlyznhzgvkzti1ogeyzdeyzmrlmjeyyzlhmtdimja5oty4nzu2nziwijt9

BILER Mercedes søger F1-kører…

Volkswagen, BMW og Mercedes satser allerede på elbiler, men langt de fleste batteripakker og elmotorer til elbiler fremstilles allerede i Kina, og det vil sandsynligvis betyde, at den tyske regerings satsning på elbiler vil gøre, at stadig mere af en tysk bil vil blive fremstillet i Kina, og det vil også være her at komponenterne udvikles — iagttagere forventer at så meget som 40 procent af en tysk bil i løbet af få år vil være udviklet og fremstillet i Kina.

De tyske politikere vil naturligvis gerne have at så meget som muligt fremstilles i Tyskland, men Kina er en supermagt når det gælder om at fremstille noget elektrisk, først og fremmest fordi det er billigere. I Tyskland har man indført tilskud på elbiler, for elbiler kan åbenbart kun sælges når de bliver subsidieret, og det har Mercedes-bossen Dieter Zetsche og VW-chefen Matthias Müller modsat sig, ifølge Der Spiegel, akkurat som de har modsat sig fremtidige begrænsninger på benzin- og dieselbiler.

fullsizerender_1

BILER Katolik-ekspressen…

Deres argument er, at efterspørgslen på elbiler ikke er høj nok, og at de fremtidige udledningskrav er for skrappe, og derfor har de nu startet et omfattende lobbyarbejde i USA for at få slækket på kravene.

Så på den ene side støtter den tyske regering en omstilling til elbiler, men ønsker at det skal fremstilles i Tyskland. På den anden side står bilfabrikanterne og advarer om, at den dag der kun må sælges elbiler i Tyskland, vil 40 procent af landets bilindustri befinde sig i Kina. Det er vist det som kaldes et dilemma…

db2016au00760-1

BILER VW’s næste elbil