ELON MUSK BØR VÆRE BEKYMRET

Med en rækkevidde på 500 kilometer og en pris som sandsynligvis ender omkring 350.000 kroner, er den nye Hyundai Kona EV en elbil, der burde gøre selv Elon Musk bekymret …

 

Lad os se det i øjnene. At overtale de danske forbrugere til at købe en elbil er mere vanskeligt end at overtale en seksårig til at spise en hel tallerken broccoli. Det har nu aldrig stoppet elbilens fortalere for at fremhæve det som et revolutionerende produkt som vil få selv Apples iPhone til at blegne, skabe et paradigmeskift og redde verden — samt at superbatteriet, der vil ændre alt, ventede lige om hjørnet, sådan som det har gjort de sidste, uh, 30 år, eller deromkring — mens de priste den ene ulidelige lortebunke efter den anden; som alt hvad Better Place gjorde eller Mitsubishi i-MiEV, der skulle udstyres med et benzinfyr før det var muligt at holde varmen om vinteren, og derfor osede mere end en plæneklipper.

Nissan illustrerede selv problemet fornylig med en pressemeddelelse, der proklamerede en massiv fremgang for salget af elbiler. Hvis man læste lidt nærmere så var den samlede markedsandel gået frem fra 0,35 til 0,40 procent. Eller sagt på en anden måde: Der er flere danskere som har herpes end en elbil. Det er vel at mærke Nissan Leaf, som lige nu er det tætteste på en elbil med en normal afskrivning, der rent faktisk kan handles brugt, og som vi her kaldte den bedste elbil på markedet lige nu.

DustyLamborghini_Reddit_autoblog_news

BILER Bedstes glemte Lambo …

Det vil nu nok ændre sig inden længe, og forklaringen er den elektriske udgave af Hyundai Kona. Den giver dig det, som selv en Nissan Leaf ikke kan lige nu. Ifølge WLTP-normen er rækkevidden 285 kilometer, men om vinteren er vi tættere på 200 kilometer med jævn hastighed. Hyundai Kona rammer lige der hvor det gør ondt på konkurrenterne, og det er rækkevidden. Der er to versioner; den lille med en 39,2 kWh-batteripakke og en rækkevidde på 300 kilometer, samt den store med en 64 kWh-batteripakke og en officiel rækkevidde tæt på 500 kilometer.

Lad være med at lægge for meget i tallene, for det er som sagt en opgivelse, men det betyder at du har rækkevidde som en Tesla Model 3, hvilket vil være det væsentligste salgsargument for en Hyundai Kona EV. Derudover er den en crossover, hvilket er den mest populære biltype lige nu, og så vil den komme ind til en pris, der er væsentlig lavere end en Model 3, som du slet ikke kan købe i Europa lige nu (flere amerikanske kunder har ventet i årevis, og Tesla har endnu ikke introduceret den billige basis-version i USA, eller for den sags skyld præsenteret Model 3 i Europa).

Hyundai Kona leverer kort og godt den samme rækkevidde som en Tesla Model 3, eller for den sags skyld en Jaguar I-Pace, men til en langt lavere pris (et forsigtigt gæt lyder på 300.000 kroner for den lille og 350.000 kroner for den store når den lanceres i 2019, hvilket er under det halve af en Jaguar I-Pace). Sorry Tesla, men hvis der nogensinde var en “elbil for folket”, så er den her, med et fuldt udbygget forhandlernet, fem års garanti og alt det andet du skal bruge.

24-singer-dynamics-lightweighting-study-1

BILER Porschegasme …

Det ændrer naturligvis ikke på elbilens største problem, nemlig at få strømmen fra ladestanderen og ned i batteriet. Find en hurtiglader og du kan få ladet batteriet op 80 procent på en halv time (altså over 300 kilometers rækkevidde), eller du kan sætte den i stikkontakten derhjemme, hvor samme øvelse vil tage 9,5 timer. Egentlig er det her at rækkevidden kommer i spil, for det har intet at gøre med hvor langt du vil køre, men er en sikkerhed for, at du ikke er afhængig af en ledig ladestander. Det er fint med hurtigladning, men hvis du er nummer fire i køen, kommer du stadig til at vente et par timer — forudsat at ham klovnen med Tesla’en rent faktisk flytter sin bil, når den er færdig med at lade op. Lang rækkevidde betyder, at du kan lade når det lige passer, samt at du kan køre til faster Anna i Skagen i ét stræk.

Okay, hvordan kører den så? Ganske fint faktisk. Jo, du kan godt mærke at den vejer 1,7 ton, men den klarer 0-100 km/t på 7,6 sekunder, og de første 50 km/t er nok til at gøre selv en Porsche Panamera-ejer perpleks. Der er flere køreprogrammer at vælge imellem. Eco lukker for klimaanlægget, får speederen til at føles som om du sidder og træder på en skummadras fra IKEA og øger rækkevidden — Sport gør det modsatte. Vægten ligger lavt, og selv om affjedringen er forholdsvis fast, så er den ingen sportsvogn, men det er heller ikke det du leder efter her.

Den normale Kona er Hyundais bedste design, og der er intet galt i at få elbilen til at skille sig ud, men du kunne godt ønske dig at koreanerne var gået efter et mere sexet look — i stedet for det sædvanlige ‘Økobil fra Asien’. Nuvel, det er ikke værre end af en Kona EV blot er en bil, hvilket er et kompliment. Desuden er den læsset med udstyr helt som du forventer, både når det gælder komfort og sikkerhed — som Apple CarPlay, AndroidAuto, LED-lamper, adaptiv cruise, autobremse og så videre. Faktisk er det en af de eneste biler jeg har prøvet, hvor Lane Assist rent faktisk fungerede, og holder bilen i banen, i stedet for at ping-ponge frem og tilbage i én ulidelig uendelighed.

IMG_7933

BILER The Stinger

Så er fremtiden elbiler? Well, lad os sige at en del af fremtiden er elbiler, og Hyundai Kona EV kan være den bil, som bringer markedsandelen op på 0,50 procent (eller en hel procent). Du kunne godt køre i denne her til hverdag, og så have en gammel Porsche 911 til weekenden, fordi den ville spare dig penge og stress, hvilket er det, elbilstilhængerne aldrig har forstået. Glem det der med at redde verden, for det kommer elbilen aldrig til, og idealisme har aldrig ændret verdens gang for andre end idealisterne. Men giv folk et produkt som er bedre, billigere og nemmere at bruge end det de har, det er muligt at skabe en revolution. Med Hyundai Kona EV har vi bevæget os et stort skridt i den rigtige retning.

 

HYUNDAI KONA EV LONG-RANGE

 

Motor                         Elmotor

Ydelse                        204 hk, 395 Nm

Præstationer          0-100 km/t 7,6 sek., topfart 167 km/t

Rækkevidde           482 km (iflg. WLTP-standarden)

Pris                            Ca. 350.000 kr.