EN BMW TIL DEN VIRKELIGE VERDEN

BMW-fundamentalisterne har det svært, for forhjulstræk afløser baghjulstræk på de mindste modeller, som med den helt nye X1…

 

Ingen tvivl om at der sidder nogle rettroende BMW-fundamentalister derude, og spytter blod af arrigskab over, at München nu officielt har endnu en model med forhjulstræk. Nå ja, der var jo Active Tourer-modellen, men det var en familiebus, så den undslap alt for meget opmærksomhed. X1 er anderledes. Men sådan var det også dengang Porsche lavede en SUV. Men som den daværende topchef for Porsche, Wendelin Wiedeking, påpegede, så var dem, der brokkede sig ikke dem, der købte en ny Porsche. Sådan er det sandsynligvis også med BMW-fundamentalisterne.

Verdens bedste løbesko er fra Kenya

Bliver den nye X1 mindre BMW af at den har forhjulstræk? Det gør den måske. Men den bliver også langt mere anvendelig ude i den virkelige verden, ser bedre ud og får mindre plads. Det kan godt være at der går lidt fra køreegenskaberne, men det er bagateller vi taler om, får BMW har altså god styr på køredynamikken uanset hvilken ende de trækkende hjul er placeret i. Og så er det jo trods alt de færreste som føler et akut behov for at lave donuts i deres BMW X1, men hvis det absolut skal være, så er der jo blot at vælge en version med xDrive.

Den største fordel ved at skifte til forhjulstræk, er at motoren kan placeres på tværs, hvilket giver mere plads. Det betyder at X1 nu er skabt efter samme skabelon som rivalerne i klassen, der også koster lidt mindre, så den skal sælge sig selv på kvalitetsfornemmelsen og den tyske teknologi.

“Den største fordel ved at skifte til forhjulstræk er at motoren kan placeres på tværs, hvilket giver mere plads og betyder, at BMW X1 er skabt som konkurrenterne i klassen”

Lad os bare komme til det store spørgsmål med det samme. Den kører fremragende. Faktisk er det svært at forestille sig, hvordan den skulle blive bedre med baghjulstræk. Den styrer direkte og præcist, og det er sådan set kun hvis du virkelig overkører den føles forhjulstrukket. Det er ikke en decideret offroader, men giv den et par vinterdæk og så kan den godt klare en skiferie, og selv med som 18d med 150 hk og 330 Nm, er der rigelig med kræfter til at levere en god marchhastighed selv med fuld oppakning, for slet ikke at nævne forbruget: 23,3 km/l er den opgivet til, hvilket betyder, at den holder 17-18 km/l uden større problemer.

Oh, BMW har skabt den mest cool motorcykel…

På to punkter skiller den sig ud i forhold til forgængeren. Den tværstillede motor har givet designerne friere hænder, og det ser du med det samme. Den første X1 lignede aldrig rigtig en SUV, mest på grund af motoren, som dikterede hvor forruderammen skulle placeres. Så i design-afdelingen har uden tvivl været begejstret over at kunne få mere frie hænder, og derfor ligner X1 også en lille X5 — bare den får de største hjul du kan finde i det omfattende program med ekstraudstyr.

P90183675_highRes_the-new-bmw-x1-xlineJo, maskineriet sidder på tværs, så du får aldrig baghjulstræk i en BMW X1. Og det er helt okay…

Sæt dig ind og det bliver endnu bedre. Der er langt mere plads nu, både på for- og bagsædet, samt i bagagerummet, og du kan skyde bagsæderne frem og tilbage. Og så er der den seneste generation af elektroniske gizmos, som kollisionsadvarsel og city brake. Det kan sagtens være at fundamentalisterne har det svært ved at de mindste modeller fra BMW snart ikke længere har baghjulstræk, og 1-serien bliver den næste. Men det er nostalgi. Den nye X1 er på alle måder bedre end den gamle. Så enkelt er det egentlig.

 

Motor 2,0-liters turbodiesel, R4

Ydelse 150 hk @ 4.000 o/min, 330 Nm @ 1.750 o/min

Præstationer 0-100 km/t 9,2 sek., topfart 205 km/t

Forbrug 23,3 km/l

Pris 536.000 kr.