EN ELEKTRISK E-TYPE?

Man tager en klassisk Jaguar E-type og udskifter den gode gamle XK-motor med en batteripakke, og resultatet er fremtidens klassiske biler, ifølge Jaguar selv

 

Det siges at hvis Jaguar havde bygget et par hundrede eksemplarer af E-type dengang i 60’erne, så havde det i dag været den mest kostbare af alle klassiske biler, og som i dag er en del af den permanente udstilling på Museum of Modern Art i New York. Det var trods alt den sportsvogn, som selv Enzo Ferrari kaldte verdens smukkeste. Som det blev, fremstillede Jaguar over 72.000 eksemplarer, og det er naturigvis derfor Jaguar selv har taget et eksemplar og ofret dens 6-cylindrede hjerte til fordel for en opgraderet version af den motor som driver din elektriske tandbørste. Mere specifikt er der tale om en 40-kWh batteripakke samt en elmotor med 295 hk, som passer ind præcis der hvor den gamle XK-motor og den 4-trins gearkasse, mens kræfterne stadig sendes til det oprindelige differentiale. Selve teknikken er udviklet af Rimac, der står bag den vanvittige 1.224-hestes Concept One, som næsten tog livet af den tidligere Top Gear-vært, Richard Hammond.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0NDA5NTU7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiJhN2FkM2JlODQxM2ZkNjM1MWY1YTU2NWZlYTc4NjE1NTg0MjQzNzU5Ijt9

BILER Åh gud, BMW …

Jaguar siger selv at de har forbedret vægtfordelingen og endda sparet 50 kg, mens de bruger samme affjedring og bremser, men der er visuelle opdateringer med LED-lygter, og indvendigt er det hele gået digitalt, selv om man har beholdt det gamle trærat.

Hvorfor har man gjort det? Jaguar siger selv at det er for at “fremtidssikre de klassiske biler”, selv om vi tvivler på at en elektrisk Ferrari 250 GTO er lige om hjørnet. Og om dem, der holder af klassiske biler vil synes om idéen er nok også et åbent spørgsmål, men eftersom både XJ6 og XK-modellerne benytter samme motor og transmission, så burde det være en smal sag at ombygge dem på samme måde (selv om enhver der kender lidt til klassiske Jaguar-modeller vil have et helt naturligt forbehold for at tilføre flere elektroniske komponenter …).

_nd65022

BILER En Tesla rustvogn?!?

Modellen som Jaguar har ombygget er fra 1968, og en såkaldt ‘Series 1.5’, hvilket var en mellemting mellem Series I og Series II — Series 1.5 var aldrig en officiel betegnelse, men resultatet af det altopslugende kaos som herskede hos Jaguar dengang.

Alligevel virker det forkert at dæmpe den gamle E-types “straight six” til fordel for en elmotor, men den dag der er ‘zero emission‘-zoner i de store byer, kan det være den eneste måde at nyde klassiske biler på. Selv om det er en fattig verden hvor en Jaguar E-type ikke har lov til at sende en lille blå sky ud i atmosfæren fra tid til anden …