EN FACELIFTET ELBIL?

Det er tre år siden at BMW præsenterede deres i3, og dermed er det blevet tid til et facelift samt introduktionen af en mere sportslig udgave kaldet i3s med lidt mere power og bredere skærme

 

Jo, det er faktisk lidt af en sensation når en elbil bliver faceliftet, da de jo tidligere ikke har været i produktion længe nok til at den slags blev nødvendigt. Men efter tre år er det på tide at BMW i3 får en opdatering af designet (tidligere har man opdateret batteripakken) med lidt anderledes front og bagende, sort tag og — fordi BMW er BMW — en sportslig model kaldet i3s.

Som tidligere leverer elmotoren 170 hk og et drejningsmoment på 250 Nm, mens 0-100 km/t tager 7,3 sekunder og tophastigheden er 150 km/t, mens den reelle rækkevidde opgives til 255 kilometer (ifølge NEDC-normen er rækkevidden 290-300 kilometer, men den opgivelse er kendt for at være ret optimistisk). Den nye i3s-model har en ydelse på 170 hk og 270 Nm, med en topfart på 160 km/t og 0-100 km/t på 6,9 sekunder og en rækkevidde på 245 kilometer.

FullSizeRender_6

BILER Test af Hyundais Prius-dræber …

Udvendigt kendes i3s på ti millimeter lavere frihøjde og 20-tommer fælge (i3 har 19-tommer) som tilmed er 20 millimeter bredere, hvilket giver en 40 millimeter bredere sporvidde. Det har gjort det nødvendigt med lidt bredere skærme, som gør S-modellen nem at kende.

For dem som lider af “range anxiety” findes modellen med Range Extender (Rex), med en 2-cylindret benzinmotor på 647 cm3 med 38 hk, som dog tilfører 120 kg ekstra vægt. Benzinmotoren fungerer udelukkende som generator og giver 150 kilometers ekstra rækkevidde inden det er tid til at tanke.

1986-gemballa-avalanche-05

BILER 80’er drøm fra Gemballa

Batteripakkens kapacitet opgives til 33,2 kWh (94 Ah), og altså det samme som det ‘store’ batteri som blev introduceret i i3-modellen i slutningen af 2016. Den mindre batteripakke findes dermed ikke mere. Priserne kendes endnu ikke, og eftersom de danske politikere er gået i gang med den traditionelle dans omkring afgifterne, så er det heller ikke til at side hvor de ender, men i Sverige koster i3s omkring 30.000 kroner mere end den normale i3.