EN KIA TIL HAJBASSINET

Den lille SUV-klasse er et af de steder på markedet, hvor konkurrencen er mest intens, og der finder man så den nye Kia Sportage — og den skal ikke sælges på prisen, for du er tæt på en BMW X1…

 

Den tidligere maestro for Volkwagen-gruppen, Ferdinand Piëch, var kendt for at være temmelig direkte, ved de få lejligheder han tillod journalister at stille ham spørgsmål, og han besluttede sig for at svare på dem. Hvem så han som de største konkurrenter, blev han spurgt på et tidspunkt.

Derefter lavede Piëch en enestående konkurrent-analyse. Toyota ar fra japan, og japanere lever i deres egen verden og er konsekvent 10 år bagud når det gælder trends og tendenser. Opel var ejet af GM og ikke et world-brand, akkurat som PSA-gruppen, og ville derfor aldrig kunne true VW for alvor.

nnm1lmevlqqrseftuhgq
VIDEO: Genfødt Dakar-racer

De eneste som Piëch frygtede var Kia og Hyundai, som han sagde. De var et world-brand, de opfangede hurtigt nye tendenser og havde på det tidspunkt netop hyret den tidligere VW-designer Peter Schreyer som designchef.

Den nye Sportage er beviset på Piëchs påstand. Den første generation fik os til at overveje Kia, så den nye ændrer ikke afgørende på den opskrift, udover at den nu har fået samme front som resten af modelprogrammet, bedre motorer og alt hvad der kan drives op af sikkerhedsudstyr. Men mindre kan heller ikke gøre det, for i denne klasse er det vind eller forsvind.

autodromo-monoposto-chronograph-01

URE Lækkerier fra Autodromo

Her har vi fat i benzinudgaven med 177 hk og 265 Nm, der er opgivet til 13,3 km/l og som altid med turbomotorer, handler det mest af alt om, hvordan du kører den. Brug for mange omdrejninger og den tager godt for sig af retterne, men det klarer den 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse for dig. Der er ikke noget ’sport’ program, hvilket er godt det samme, men du kan skifte gear selv, hvis du vil holde rotationerne nede og økonomisere lidt — de der 265 Nm er klar allerede ved 1.500 o/min, så den kan stort set altid klare et højere gear.

Ergonomisk er der ikke noget at komme efter, for den har det hele, det er logisk placeret og veldesignet, hvilket uden tvivl er et sted, Shreyer har haft stor indflydelse. Og i GT-Line modellen er der alt det udstyr du kan drømme om, som navigation med touch-screen og LED-lygter. Men det der med at Kia er billige biler, det kan du godt glemme. Der er stadig solid value for money og en 7-års garanti på, at det hele virker, men den sælges for det den er.

fiskeremotion-rear

BILER Fisker viser bagenden

Det vil sige, at du kan få en Kia Sportage for 299.999 kroner, hvis du kan klare dig uden turbo og med 132 hk. Men hvis du vil op hvor der sker noget og have godt med udstyr, så koster det altså. Modellen her løber op i 469.000 kroner, og så havde den faktisk for små 60.000 kroner ekstraudstyr, så 531.000 kroner alt inklusive.

Det kaster Kia Sportage lige ind i hajbassinet i den lille SUV-klasse, hvor der er en ny Skoda på vej og du ikke er særlig langt fra en BMW X1 for den sags skyld. Så hvordan går det for Sportage? Jo, Kia i Danmark er positivt overraskede, for der ryger faktisk en del Sportage over disken. Og Ferdinand Piëchs antagelser om bilmarkedet jo at holde stik så..

 

Teknisk set: Kia Sportage 1,6 T-GDI GT-Line

 

Motor Turbo 1,6 R4, 16V

Ydelse 177 hk @ 5.500 o/min

Præstationer 265 Nm @ 1.500 o/min

Forbrug 13,3 km/l

Pris 469.999 kr.