EN RUSSISK KULFIBER-TESLA-MUSTANG?!?

Man tager designet fra den første Mustang, former det i kulfiber og placerer det ovenpå teknikken fra Tesla Model S P100D. Resultatet er en symbiose mellem fortiden og fremtiden, der klarer 0-100 km/t på 2,2 sekunder 

Hvis du er i markedet efter en elektrisk Ford Mustang, er dine muligheder begrænset til den kommende Mustang Mach-E, som dog er mere klumpet crossover end klassisk amerikansk muskelbil. Heldigvis er der nu en anden mulighed fra russiske Aviar, der netop har annonceret deres plan om at bygge en klassisk Mustang, med karrosseri i kulfiber og teknisk fra Tesla.

Manden bag Aviar hedder Aleksey Rachev og hans ambition er af indfange ånden fra den legendariske model fra 60’erne, og bringe den ind i fremtiden. Ingen tvivl om at R67 er som snydt ud af næsen på den oprindelige Mustang, men ud fra de første billeder er det tydeligt, at der er tale om et opdateret design med en ny splitter i fronten, sideskørter i kulfiber, dørhåndtag som er lagt ind i karrosseriet og en diffuser bag, der hvor du normalt ville finde udstødningen fra en Detroit V8.

Læs om alt Gordon Murrays efterfølger til McLaren F1

Indvendigt finder du Teslas opretstående touchscreen samt ventilationsdyserne fra Mercedes A-klasse, og så er der kun to sæder, muligvis for at få plads til batterierne. Resten af teknikken kommer direkte fra Tesla Model S, som de to elmotorer (én ti hver aksel), den adaptive luftffjedring, airbags, traction control og den såkaldte Autopilot. Ifølge Aviar er 0-100 km/t overstået på 2,2 sekunder og topfarten er 250 km/t mens effekten skulle være 840 hk – og for dem som savner lydsporet er R67 udstyret med hvad der beskrives som et “udvendigt lydsystem som simulerer lyden af den klassiske V8-motor”.

Ved at benytte kulfiber spares der en del vægt, og R67 er omkring 75 kg lettere end den Tesla Model S P100D som leverer teknikken. Om den kommer fra en ny eller en brugt Tesla-model vides ikke, men selv for Teslas egen kunder er det stort set umuligt at skaffe reservedele, så alt tyder på, at delene hentes fra eksisterende Tesla-modeller. Prisen kendes endnu ikke, men rækkevidden skulle være lige over 500 kilometer, og hvis Aviar kommer i luften med sit projekt, må det siges at være en spektakulær måde at genbruge de stadig flere brugte Tesla’er i denne verden.  

Du finder Aviars hjemmeside her.