ER TESLA MERE VÆRD END FORD?

Ifølge Morgan Stanleys analytikere er Tesla nu mere værd end Ford. Men, siger CHRISTIAN FROST, det kan vise sig at være lige så optimistisk som dengang Deutsche Bank vurderede, at Better Place ville ændre verden …

 

Det er ikke altid at aktieanalytikerne har ret. Som den rapport fra Deutsche Bank, der i sin tid forudsagde, at Better Place have en teknologi, der ville forårsage “et paradigmeskift” i bilindustrien, og efterlade alle de traditionelle bilfabrikanter i støvet, og som Better Place — og deres maniske israelske CEO, Shai Agassi — efterfølgende brugte til at få energiselskaber som DONG med på at kaste milliarder i sit elbils-fatamorgana. Det gik som bekendt ikke helt som analytikerne havde forudsagt, for Better Place endte med at gå konkurs, og efterlod sig en gruppe frustrerede forbrugere og en stribe batteriskiftestationer, der stort set ikke havde været brugt.

Det har nu ikke stoppet Wall Street fra at fastslå, at Tesla har en anslået værdi på 51 milliarder dollar, hvilket er mere end de 44,92 milliarder dollar som det, rent teoretisk, ville koste at købe hver eneste aktie i Ford Motor Company. De mere fornuftige vil spørge sig selv hvordan det kan være muligt. Tesla leverede 76.000 biler i 2016 og lavede et overskud på 111 millioner dollar, hvilket er som en dråbe i havet, for Tesla er stadig tynget af gæld — meget af det fra investeringer i fremtiden, som den nye Model 3 og projekter som Gigafactory, der skal fremstille batterier, både til Teslas biler og produkter som Powerwall.

FullSizeRender

BILER Test af Kias Prius-dræber …

Tesla har altså stadig røde tal, ikke overraskende alt taget i betragtning, for man er stadig i en vækstfase, men altså et underskud ikke desto mindre. Elon Musk selv ejer 21 procent af aktierne i Tesla, der er vurderet til en værdi på 8,6 milliarder dollar, og Tesla har modtaget lån på 4,9 milliarder dollar af den amerikanske stat (som forventes at ændre kurs når det gælder bæredygtig energi, da man nu er blevet enige med sig selv om, at den globale opvarmning ikke eksisterer …).

Ford derimod havde en omsætning på 151 milliarder dollar og fremstillede 6,4 millioner biler i 2016. Man har produktionsfaciliteter og designcentre over hele verden, mens Tesla stadig er et godt stykke fra at være profitabel, og stadig mangler at bygge den fabrik, som skal fremstille 500.000 eksemplarer af den nye Model 3 i 2018, og tage produktionen til én million biler i 2020.

For Wall Street handler det nu om, at Tesla skaber disruption i bilindustrien, og det vil sige, at Tesla har en fremtid, hvilket man ifølge analytikerne ikke kan sige om Ford, GM, Volkswagen-gruppen, BMW, Daimler eller Fiat Chrysler, for den sags skyld.

Måske handler det her i virkeligheden mere om, at amerikanere holder af at se på verden fra det amerikanske perspektiv. Da Lehaman Brothers kollapsede sendte det olieprisen til nye højder, og amerikansk bilindustri — der også holder af at se på verden fra det amerikanske perspektiv, måske fordi man ofte synes ude af stand til noget andet — blev sendt til tælling, da man havde satset hele butikken på SUV’er og pick-up trucks (GM’s satsning på Hummer blev som et symbol for, hvor idiotisk en idé det var, og hjalp med til at trække GM mod den uundgåelige konkurs …).

beoshape-bang-and-olufsen-modular-speaker-3

GADGETS En væg af lyd fra B&O

GM’s genfødsel blev båret frem af søstermodellerne Chevy Volt og Opel Ampera — som ikke blev nogen succes overhovedet — samt den nye elbil, Opel Bolt og Ampera-e, som analytikere allerede nu tvivler på, om GM overhovedet kan tjene nogen penge på, og som forventes at møde hård konkurrence fra Teslas kommende Model 3. Hvis alle de store bilfabrikanter var som GM — der jo netop har afhændet sin sidste europæiske satsning i form af Opel, hvor man aldrig skabte andet et gigantisk underskud — så kunne man godt være tilbøjelig til at give Wall Street ret.

Nu skal Tesla naturligvis også have den nye Model 3 på markedet, hvilket skulle ske i år, men Tesla har en tradition for at misse sine egne deadlines, og mange analytikere tvivler på, at man overhovedet råder over kapacitet nok til at fremstille de omkring mindst 400.000 forudbestilte eksemplarer inden 2020 (de mange kunder som har forudbestilt har alle indbetalt et depositum på omkring 1.000 dollar, hvilket betyder, at Tesla har haft en indtægt på 400 millioner dollar, knap tre milliarder kroner, og noget nær fire gange det overskud, man leverede i 2016 …).

Der er dog også en anden faktor, for det store spørgsmål er, hvor meget Tesla tjener på hver bil. I 2012 hævdede en amerikansk analytiker at Tesla havde en fortjeneste på 20-25 procent på Model S, og man må gå ud fra, at det er det samme på Model X. Men hvis det er tilfældet, er det ikke noget som giver udslag på Teslas kvartalsmæssige indtjeningsrapporter. Det er den slags indtjening du ville forvente fra Porsches topmodeller, og Porsche har alle dage været i en helt særlig liga når det handlede om at tjene penge på sine produkter, med en årlig fortjeneste i omegnen af 3,5 milliarder euro og et af de stærkeste brands i bilindustrien.

tag-heuer-connected-modular-45-3-960x640

URE TAG Heuers schweziske smartwatch

Teslas fortjeneste på Model S og Model X kan meget vel vise sig at være temmelig overvurderet, hvilket rejser spørgsmålet om, hvordan man vil være i stand til at tjene penge på den billigere Model 3 — og i særdeleshed hvordan man vil tjene penge nok til at disrupte den etablerede bilindustri. Alt hvad Tesla gør lige nu, kræver massive investeringer i form af fabrikker og teknologi, som de store spillere enten har foretaget allerede, eller kan gøre billigere i kraft af deres størrelse.

Tesla har mange nye produkter på vej, som en eldrevet lastbil, der efter sigende præsenteres i september, tagsten med indbyggede solceller og en Uber-rival, med selvkørende Model 3, som Wall Street forudser vil “revolutionere personlig transport”. Men det ændrer ikke på, at Tesla stadig skal fremstille sine biler som alle andre, og det bliver svært at gøre billigere end giganter som Ford og Volkswagen-gruppen.

Den sidste kan nemt blive Teslas største problem. Tysk bilindustri har, ganske enkelt, siddet og iagttaget udviklingen for elbiler i premium-segmentet, indtil man vurderede, at markedet og teknologien var klar. Det er det nu. Elbiler er, helt bogstaveligt, det nye sort. Det er også et sted, hvor der lurer en attraktiv fortjeneste da en elbil, i forhold til traditionelle biler med forbrændingsmotor, er et langt mere simpelt produkt. Derfor kommer der en striber elbiler fra Mercedes, BMW og Volkswagen-gruppen — med VW, Audi og Porsche.

wrensilva-loft-audio-console-06-960x640

GADGETS Analog nostalgi fra Wrensilva

Porsche Mission-E er rettet mod Tesla Model S, Audi e-Tron Quattro mod Tesla Model X, og Volkswagen ID mod den kommende Tesla Model 3 som de vil matche på pris, teknologi som rækkevidde og opladning — og trumfe på infrastruktur som netværk af forhandlere, og ikke mindst brand value. Hvad ville du helst have? En Tesla Model S eller den nye Porsche?

En af investorerne i Tesla (samt andre Elon Musk-projekter som PayPal og Space-X) er Silicon Valley-guruen Peter Thiel. Og hans mantra har længe været “Don’t be the first mover, be the last mover”. Der er, med andre ord, ingen grund til at være den første, for det er som regel aldrig dem der skaber det nye produkt, som vinder i sidste ende. At være “the last mover” er præcis det, som tysk bilindustri har gjort.

Det betyder ikke, at Elon Musk ikke er en visionær entreprenør, og hans indflydelse på bilbranchen kan ikke undervurderes, for Tesla har på alle måder været en “gamechanger”. Men Wall Streets vurdering af Tesla værdi, kan desværre vise sig, at være lige så optimistisk, som da Deutsche Bank i sin tid vurderede Better Place.

Eller for nu at sætte det hele lidt i perspektiv, så kan man tage den indtægt som Tesla har haft fra de ejere, der har betalt depositum for at være blandt de første, som får leveret den nye Model 3. For i 2016 har Tesla faktisk tjent flere penge på de biler, de ikke har bygget, end dem de har bygget. Det er aldrig noget godt tegn …

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEzOTAxMTM7czoxOiJ3IjtpOjEyODA7czoxOiJoIjtpOjk2MDtzOjE6ImMiO2k6MTtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjI3YzU2NjE1ZDFiNTliYWQ5MzgwZDRiMDI0ZDRmZDUzZTgxMGZlMDYiO30=

BILER Saab vender tilbage