FARVEL TIL SOMMEREN

Den nye Mazda MX-5 lærer dig at holde af de enkle ting i livet, som at køre en roadster en sommerdag med taget nede, mens du opdager at 131 hk og en 6-trins manuel gearkasse er alt du har brug for

 

Der er et særligt øjeblik i dit liv, hvis du holder af biler, og det er det første øjeblik du kører en Mazda MX-5. Pludselig forstår du det. Balancen, baghjulstrækket, vinden i håret, en lille motor, der ikke er større end den skal være. Den der fornemmelse du pludselig havde når du satte dig bag rattet, og som din GTI aldrig gav dig? Det var fordi det pludselig var sjovt at køre bil igen.

BILER Er Apple ved at købe McLaren?

Der er naturligvis dem som mener, at MX-5 blot er en efterligning af den klassiske britiske roadster, hvorefter de vil gå tilbage til deres klassiske britiske roadster, og for Gud ved hvilken gang den sommer prøve at finde ud af, hvorfor den ikke vil starte, samt hvorfor blinklyset går i gang, hver gang du skifter til tredje gear, når de engang har fundet ud af, hvorfor den ikke vil starte.

fullsizerender_15

Sommerdag og en Mazda MX-5 med taget nede. Det er virkelig alt du behøver for at more dig

Mazda har aldrig lagt skjul på, at MX-5 blev skabt med Lotus Elan som forbillede. Og det skal vi være taknemmelige for, for det var Mazda som gav os den lille simple roadster tilbage, dengang for 25 år siden, og uden selv helt at være klar over det, skabte gnist i alle dem, der helt havde glemt den fryd det er, at køre en lille enkel roadster, efter at have været spærret inde i en Berlingo eller noget andet frygteligt i årevis. Der er kun to ting at gøre, hvis du som mand bliver tvunget til at køre Berlingo. Den ene er at sætte ild til den. Den anden er at sætte ild til den, og derefter købe en Mazda MX-5.

GADGET Folkelig fladskærm fra B&O

Mazda startede en roadster-bølge, og når den slags starter i bilbranchen, så vil alle være med. Fiat forsøgte med Barchetta, der var en åben Punto. Mercedes præsenterede deres SLK, der var et enestående eksempel på tysk über-engineering i sjette potens og var for tung og for slap og for doven til nogensinde at blive underholdende. Toyota gjorde som de altid gør, når der er en ny tendens i markedet, nemlig at vente 10 år, og så introducere noget, som ikke imponerende nogen, selv hvis det havde været muligt at rejse 10 år tilbage i tiden og introducere den åbne MR-2. Og BMW gav os efter mange år Z3, som selv ikke James Bond kunne løfte ud af ligegyldigheden.

Det, der i virkeligheden er mest imponerende, er hvordan Mazda har været tro mod sig selv denne gang. Alle bilmodeller har det med at blive videreudviklet til døde (som Toyota MR-2) eller langsomt blive større og dyrere (BMW Z4). I en stadig mere kompleks verden repræsenterer den fjerde generation af Mazda MX-5 det enkle. Der er ingen turbo, ingen hybrid, ingen dobbeltkoblingstransmission og ikke engang en el-kaleche. Fordi du ikke har brug for nogen af delene.

fullsizerender

Selv på motorvejen kan du køre den med taget nede uden at fartvinden bliver generende, uden en grim vindafviser

Der er kun en enkelt topersoners roadster med en kompakt 4-cylindret motor (på enten 1,5 eller 2,0-liters slagvolumen) samt en 6-trins manuel gearkasse. Det betyder ikke at den har været enkelt at lave. Den fjerde generation er helt ny (chassis, undervogn, motorer, karrosseri, alting!) og så går den i mod tidens trend ved at være mindre end den tidligere model og 100 kg lettere.

Det sidste er vigtigt. Overvægtige sportsvogne er der nok af. Og den kører som en drøm, helt bogstaveligt. Den mindste 1,5-liters model har kun 131 hk. Det lyder ikke af meget, og det er det heller ikke, men det er nok, fordi den kun vejer 998 kg. Det er kun lige lidt mere end en Volkswagen Up. Den der lille motor har også fået en god dosis personlighed, hvilket du ikke kunne sige om maskineriet i den tidligere model. Der er også en 2-liters version med 160 hk, hvis du vil have din MX-5 lidt mere butch, men det er den lille motor som forbliver perlen i programmet. Vi var ikke så imponerede over 2,0-motoren ved lanceringen, men efter en testuge vokser de ekstra kræfter på dig. Og hvis du virkelig vil lave en hot rod, så er den oplagt at tilfør turbo eller kompressor.

Mazda har længe været heroiske modstandere af turbomotorer (selv om de ny har en 2,5-liters turbo på programmet og flere undervejs…) og i stedet satset på at redde verden med deres SKYACTIV-G teknologi. I MX-5 fungerer det. Selv om der kun er 131 hk og 150 Nm, så mangler du aldrig moment, og den får en høj grad af ka-ziiing, hver gang du har brug for det. Den skal have masser af omdrejninger, men i en roadster har du lyst til at give masser af omdrejninger, specielt med det gearskifte, der er bedre end nogensinde. Vil du have dobbeltkobling? Så køb noget tysk.

BILER Volkswagens dødkys til Tesla

Der kunne godt være en anelse mere feedback i styretøjet, men det er egentlig også det eneste kritikpunkt i dynamikken, og så er vi virkelig nede i detaljerne. Undervognen i sig selv er perfekt, fast nok til at være præcis og blød nok til at være komfortabel, også selv om du opgraderer til 17-tommer fælgene, bare fordi de ser bedre ud.

Den kommer stadig ikke til at powerslide rundt i svingene med mindre det regner, uanset hvilken motor du vælger. Men det er heller ikke det, der er det vigtigste her. Det handler om balancen, og den måde forenden gør lige præcis hvad du beder den om og intet andet. Hvis man ikke slæber rundt på for meget vægt, er en mild opsætning af undervognen faktisk det helt rigtige. Den danser over ujævnhederne, skifter retning hurtigt og direkte, og du hat lyst til at presse den. Når du ankommer til grænsen for hvad den kan, er det nemt at rede trådene ud. Den er altid neutral, altid godmodig og altid ukompliceret.

Så er der designet. Mazda har haft en heldig hånd her de seneste år. Se på Mazda 6 og se så på Toyota Mirai, og du vil vide, at der er en rigtig og en forkert måde at gøre tingene på, og Toyota gør det forkert. Det nye design er både aggressivt og imødekommende én og samme tid, selv om det er som om Mazdas designere har gjort lygterne lidt for små — sandsynligvis for at den nye MX-5 til at virke større.

BILER Golf GTI reloaded

Indvendigt er interiøret en stor forbedring i forhold til forgængeren. Sæderne er komfortable, selv om du ønsker at fladskærmen øverst på instrumentbordet godt måtte have været to tommer mindre. Alt sidder hvor du forventer det, og selv om Mazda ikke har ramt kørestillingen helt rigtigt — sædet sidder lidt for højt og rattet ikke kan køre ind og ud — men du vænner dig til det.

Kalechen kører op og ned i en enkelt bevægelse, så nemt og hurtigt, at en el-kaleche ganske enkelt ikke ville give mening. Og i virkeligheden er det en meget god metafor for Mazda MX-5. KISS, som man siger i reklamebranchen — en forkortelse af Keep It Simple Stupid. Den er sjov, den er økonomisk og fordi det er en Mazda vil den holde evigt, uanset hvor hårdt du kører den.

Hvilken en skal du vælge? Det er op til dig, naturligvis, men 1,5-liters modellen er alt du behøver…

Teknisk set: Mazda MX-5 1,5

 

Motor A1,5 R4

Ydelse 131 hk @ 7.000 o/min, 150 Nm @ 4.800 o/min

Præstationer 0-100 km/t 8,3 sek., topfart 204 km/t

Forbrug 16,7 km/l

Pris 308.998 kr.