FRANSK ANTI-SPELT

Renault Mégane RS er legendarisk alle andre steder end i Danmark, hvor vi kun vil have Golf GTI. Men nu er Mégane tilbage i en hurtig udgave, der vil gøre sit bedste for at give fartglade familiefædre et glimt i øjet og for et øjeblik glemme ladcykler, spelt, Kernesund Familie og Fair Trade kaffe …

 

Af Christian Frost

 

Ingen mand burde tvinges til at køre på ladcykel, spise ting som indeholder spelt, drikke Fair Trade-kaffe eller læse Kernesund Familie. Derudover burde enhver mand have en bil med mindst 200 hestekræfter, alene fordi det ikke er noget nogen har brug for. Den bil kunne sagtens være en GTI, som indeholder en grad af praktisk anvendelighed, og den GTI kunne sagtens være en Renault Mégane RS.

På det engelske marked er Mégane RS en institution, hvilket den har været i 15 år efterhånden, godt hjulpet på vej af specialmodeller som Mégane R26.R fra 2008 og 275 Trophy R, som i sin tid satte en ny rekord for forhjulstrukne biler på Nordsløjfen, som den rundede på lige under otte minutter. At RS-modellerne aldrig rigtig har opnået samme kultstatus i Danmark har uden tvivl noget at gøre med, at Renault har været lidt ude og inde af det danske marked gennem årene, men nu er man her og mener det alvorligt.

wefqraxvc7ibibfvvkrf

BILER Skruer Ferrari på tælleren?

GTI-modellerne vælter frem som i 80’erne (hvor man kunne købe en Daihatsu Charade med turbo, der ikke bare var en GTI, men en GTti!) og med mere power end nogensinde — som med Focus RS, VW Golf R, Mercedes AMG 45, Peugeot 308 GT, Seat Leon Cupra R og den helt nye Hyundai i30N. Alligevel er det Golf GTI som holder markedet i et jerngreb herhjemme, selv om den med 230 hk har færre heste end konkurrenterne. På europæisk plan blev der solgt 106.000 GTI-modeller i 2017, hvilket ikke er alverden, men dog bedre end de 25.000 GTI’er som fandt købere i Europa i 2012. I Danmark blev der solgt 70 eksemplarer af Golf GTI i 2017, mens konkurrenterne kæmpede med at nå op på tocifrede salgstal …

Men at se på markedsandele ville være at misforstå Renault Mégane RS, for alle andre steder end i Danmark er der tale om et ikon, og der findes en hel industri som leverer undervognskits, chiptuning og styling kun til RS-modellerne, som også er populære track-day biler mange steder. Derfor kan man også fra starten vælge mellem et Sport og et Cup version. Uanset hvad du vælge får du den samme 280-hestes 1,8-liters motor med 390 Nm. Den store forskel er i undervognen, som i Cup er sat mere aggressivt op, og udstyret med et mekanisk Thorsen spærredifferentiale, som er lækkerier når du kører på bane.

hss-storage-midas-8e79411608025e60050301b43c286d7c-206165322-1

BILER Hyundais Tesla-dræber

Hvis du alligevel aldrig har tænkt dig at køre på bane, har du ikke brug for det, og kan spare de penge. Det, du kan glæde dig over er firehjulsstyringen, som gør den mere effektiv i kurverne, som Renault er de eneste i klassen som bruger. Op til 50 km/t drejer baghjulene 2,7 grader modsat forhjulene, hvilket gør det nemmer at dreje om hjørnet og parkere, og over 50 km/t drejer baghjulene én grad i samme retning som forhjulene, hvilket gør bilen mere stabil. Porsche bruger et tilsvarende system med stor succes på 911 Turbo og GT3.

Derudover er der PerfoHub, som adskiller det, du gør med rattet, fra det som forhjulsaffjedringen foretager sig, samt hydrauliske ‘bump-stops’ på alle fire hjul. Det fungerer ved at et lille hydraulisk stempel opløser energien, når du rammer en særlig stor ujævnhed og forhindrer den i at slå op gennem rattet, hvilket jo ellers er noget du ofte må leve med, når du har en fast undervogn. Og GTI-kunderne i dag vil ikke kun have præstationer, 0-100-tider og hurtig indstyring i svingene. De vil også have komfort.

En anden ting GTI-køberne leder efter er design, og her trumfer Renault et par af konkurrenterne, for Mégane RS har fået bredere skærme for og bag, hvilket adskiller den fra resten af Mégane-familien og giver plads til lidt bredere sporvidde. Det sidste er vigtigt, for bredere sporvidde fungerer med mange kræfter i en hurtig forhjulstrækker, og hvis du tager en tur gennem Renaults Multi-Sense system og aktiverer Sport, så reducerer ESP-systemets indgriben, hvor den bliver herligt løs. Du kan også koble det helt ud, men det er der nu ingen grund til. I Sport griber ESP kun ind, hvis du kører for hurtigt ind i kurven eller træder for tidligt på speederen på vej ud. Du kan spanke den både op og ned af en spansk bjergvej, uden at se så meget som et glimt fra ESP-systemet, hvis blot du gør det rigtigt.

IMG_8275

BILER Bilen de kaldte hest

Se videoerne på YouTube hvor Mégane RS-ejere med jævne mellemrum driver mindre erfarne chauffører i Porsche og Lamborghini til vanvid på Nürburing, ved at nægte og forsvinde fra deres bakspejl, og der er ingen tvivl om, at en RS kan holde temmelig effektive gennemsnitshastigheder. Det har også noget med turbomotoren at gøre, soda den leverer de 390 Nm fra 2.400 til 4.800 o/min, så der er ingen grund til at køre den helt ud — det er blot at ride på bølgen af moment, mens du udnytter den 6-trins dobbeltkoblingstransmission som har nye udvekslinger og en anden skiftekarakteristik.

Den almindelige RS fås med enten manuelt eller EDC-gear, mens Cup-versionen kun fås med manuelt gear — Renault arbejder stadig med at få Thorsen-differentialet og EDC-transmissionen til at arbejde sammen, hvilket de forventer at være klar med i slutningen af 2018. Det var Cup-versionen vi kørte på Autodrome Jerez, der stadig en af de mest fortryllende racerbaner i Europa, med hurtige kurver hvor den dårlige undervogn kommer til kort.

Det var nu ikke undervognen, men motoren, som skuffede en anelse. Den har kræfter nok, men lyden måtte godt være mere intens, mere sjov — mere som Hyundai har gjort det med deres i30N. Det er der uden tvivl en eftermarkeds-specialist et sted, som allerede er i gang med at gøre noget ved.

Et andet sted Mégane RS har lidt igen, er Renaults R-Link touchscreen, der ikke altid er helt indlysende at bruge, og ny yderligere har en RS-monitor, som samler data ind fra 40 sensorer rundt om bilen som acceleration, bremsekraft, styrevinkel og hvad firehjusstyringen foretager sig. Snapchat-generationen kan uploade det alt sammen til Renaults RS Replay website, hvilket naturligvis vil være uimodståeligt, den dag du følger en Porsche 911 GT3 rundt på Nordsløjfen.

Porsche-Cayenne-S

BILER Porsche er færdige med diesel … eller …

Så er der udseendet, og der har Renault sandsynligvis fået skabt den lækreste GTI i klassen lige nu. Golf GTI ligner en Golf, Honda Civic Type-R ligner en trailer til Fast & The Furious, men se ud over den gule og orange lakering, og den hurtige franskmand rammer præcis den rigtige underspillede — men alligevel muskuløse — balance som kendetegner den modne mands GTI.

Det kommer ikke til at gøre nogen skade, for der bliver ikke tale om at Renault kommer ind med priser under konkurrenterne. Endnu er der ingen dansk pris, men den kommer til at ende et sted omkring 450.000 kroner, eller omtrent det samme som en Golf GTI koster i dag. Hvilket betyder, at kun ganske få mænd får lov til at købe sådan en, hvis der er en kvinde som bestemmer, hvilket der altid er, for kvinder er grundlæggende onde og bruger meget energi på at nedbryde alt det, som mænd holder af, og erstatte det med ting, mænd er ligeglade med. Som ladcykler, spelt, forældremøder og den slags ligegyldigt pjat …

 

Renault Mégane RS

 

Motor R4 1,8 turbo

Ydelse 280 hk @ 6.000 o/min, 390 Nm @ 2.400 o/min

Præstationer 0-100 km/t 5,8 sek, topfart 250 km/t

Forbrug 14,4 km/l

Pris ca. 450.000 kr.