FRANSK DRESSING

Renault Kadjar er en crossover er mere rummelig end søstermodellen Nissan Qashqai, og til en skarp pris, hvis blot du husker, at det der med crossover-modeller og terrænkørsel ikke skal tages alt for bogstaveligt…

 

I virkeligheden er Renault Kadjar en Nissan Qashqai, for alle dem, der ikke kan sige “Crashkaj” eller “Cashkaj” eller hvad det nu er, den hedder, den der mellemstore SUV/crossover fra Nissan. Lige præcis det her med crossover-modeller var noget som Renault og Nissan så meget tidligt, og som de har satset benhårdt på — selv store spillere som Volkswagen synes først nu sådan for alvor at have indset, at netop denne biltype har en pointe, mens Qashqai og den mindre Renault Captur er to solide salgssucceser. Kombiner det bedste fra de to, og så har du mere eller mindre en Renault Kadjar.

x65koreyswdwcbynlmsp

BILER Sælg alt og køb en Ferrari 288 GTO

Den er så lige vokset lidt, så den faktisk har lidt mere plads i bagagerummet end si søster model fra Nissan, og så er der designet. Renault har haft en heldig hånd på den front de seneste år, og Kadjar er ingen undtagelse. Og som Nissan er priserne i den skarpe ende af segmentet — du kan faktisk køre af sted i en helt ny Kadjar for små 240.000 kroner, og det er sgu’ en rimelig god pris.

Indvendigt er det hele bygget med japansk uopslidelighed og så lidt fransk designflair, hvad der umiddelbart synes som en god kombination, med en lækker fornemmelse i materialer og finish. Du kan vælge forskellige temaer og kombinationer på instrumentbordet, som er helt i LCD, og du får faktisk allerede fra den billigste variant en del sikkerhedsudstyr so hastighedsbegrænser og regnsensor, samt lyssensor, så du ikke bliver en af de der fjolser, som glemmer at tænde lyset om aftenen eller når du kører gennem en tunnel.

VANDEYK.RAPHA_.@VANDEYK@VANDEYKVANDEYK-RAPHA-01

GADGETS Når en cykel bliver kunst

Programmet af motorer er ret begrænset, og er du til benzin, så er det valget nemt. Der er kun et, en 1,2-liters turbo med 130 hk, som dog trækker fint, størrelsen taget i betragtning. På dieselfronten kan du vælge mellem 110 og 130 hk, hvor den mindste fås med 6-trins dobbeltkobling, men ellers er der en 6-trins gearkasse som standard. Det der med dieselmotorer, det er noget franskmændene er gode til, og Kadjar er ingen undtagelse. Den mindste diesel med 110 hk og godt med udstyr koster dog 325.000 kroner.

FullSizeRender_2

BILER Suzuki Vitara med turrrrbo!

Den fås også med firehjulstræk, elv om du så bliver nødt til at vælge manuelt gear, og så er prisen over 400.000 kroner, som en demonstration af, at det her med crossover-modeller og offroadkørsel, det er mere sådan en mental ting, og ikke noget du skal tage alt for alvorligt. Hold dig til den mindste Kadjar, og du får en velvoksen crossover til en skarp pris…

 

Renault Kadjar Energy TCe 130

Motor 1,2-liters turbo, R4

Ydelse 130 hk @ 5.500 o/min, 205 Nm @ 2.000 o/min

Præstationer 0-100 km/t 10,1 sek., topfart 192 km/t

Forbrug 17,9 km/l

Pris 243.900 kr.