FROST: TROR DU F1 ER KEDELIGT, SÅ PRØV AT SE LE MANS …

Nej, det var ikke Toyotas skyld at årets Le Mans var en tragedie. Det er det nye reglement som er problemet, siger CHRISTIAN FROST

 

Så du også frem til Monacos Grand Prix i år? Spurgte du også dig selv hvorfor bagefter? Det er ikke så underligt, for der skete intet som man efterfølgende var i stand til at kalde interessant. Der var kun én som blev overhalet, og det var af Max Verstappen, som kun på mirakuløs vis undgik af få en straf for “Causing a collision”, “Doing something interesting” eller “Acting like a racing driver“.

Den slags er forbudt i Formel 1. På samme måde som man rykkes tilbage i startopstillingen hvis man ikke følger Lewis Hamilton på Instagram hvilket alle, der følger Lewis Hamilton på Instagram ved, er den del af livet som Formel 1-kører, som kræver størst mental styrke.

Monacos Grand Prix har dig en fordel fremfor Le Mans, og det er, at det er overstået på to timer, hvis man slukker før præmieoverrækkelsen. På den måde slipper man også for at se på Prins Albert, samt hans kone, der forsøgte at undslippe Monaco (og Albert) både da hun var i Paris for at prøve sin brudekjole og under det års Grand Prix i Monaco. Desværre for hende var i tiden før en Formel 1-motor blev en MGU-K og en MGU-H, og hvor dem som så løbene var i stand til at holde sig vågne …

1966-ford-gt40-38-1

BILER Shelbys liv bliver en film

Le Mans varer 24 timer. Der var engang, det var det, der gjorde Le Mans interessant — hvilket byen Le Mans har udnyttet til at lave et 24-timers motorcykelløb, en 24-timers udgave af den store bagedyst og en 24-timers poesioplæsning (hvem ønsker sig ikke 23 timer med Charles Baudelaire og petit fours?). Nu kan det årlige racerløb så slutte sig til begivenheder i Le Mans, der varer 24 timer uden nogen plausibel grund. For der skete intet underholdende.

Toyota vandt efter en duel med Toyota, fordi der ikke var noget der gik ild i, og fordi Porsche ikke er med mere. LMP2-klassen var et opgør mellem Whats His Name og Whoever The Fuck, og det eneste som gjorde GT-klassen en lille smule spændende, var at Porsche havde valgt at lakere de to biler, som førte hele løbet, i hver sin farve.

Den ene var lyserød, hvilket gav kommentatorerne mulighed for at nævne 76 gange at grise kan flyve. Samt at lave bacon-jokes (okay, bacon-jokes er de sjoveste jokes som findes, men alligevel …). Indtil natholdet kom på, der kun nævnte det 36 gange, fordi de kun talte halvt så hurtigt. Hvis du gerne vil prøve at gå i koma, så prøv at sig “Grise kan flyve” 114 gange efter hinanden …

Le Mans er ikke længere et racerløb, men en ulidelig procession, og som så meget andet i denne verden, der er uudholdeligt, er det franskmændenes skyld. Eller rettere sagt, én franskmand. Han hedder Jean Todt, og ser af uvisse årsager altid ud som Napoleon, i det øjeblik det gik op for ham, at britiske spioner havde stjålet hele hans garderobe. For Todt er chef for det internationale motorsportsforbund FIA (der står bag den ti sekunders straf i Formel 1 for “Doing something interesting”), og har sammen med ACO, organisationen bag Le Mans, skabt et nyt regelsæt, der har ødelagt Le Mans.

tesla-model-s-shooting-brake-remetzcar-12-1

BILER Hvad med en Tesla stationcar?

For det første ændrede man reglerne i pitten, så det nu er tilladt at skifte dæk og bremser mens bilens tankes op. Det betød at der ikke længere er nogen fordel i at tage chancen og strække dækkene et ekstra stint. Derefter lavede man en regel om, at bilerne kun må køre 14 omgange i hvert stint, hvilket i bund og grund har ødelagt hele idéen med at køre et 24 timers løb til at begynde med.

I 2016 var Toyota for eksempel i stand til at køre en omgang længere end Porsche på hvert stint, hvilket betød, at de klarede løbet med et pitstop mindre — hvilket betød mere dengang, fordi hvert pitstop tog længere tid. Det var den strategi som gjorde dem i stand til at vinde det, der var et af de mest intense Le Mans-løb i umindelige tider, allerede inden de gik i stå på næstsidste omgang.

I år missede Kobayashi pit-indkørslen og måtte køre en ekstra omgang på batteriet, og kun starte motoren til sidst, så han lige akkurat kunne kravle i pit og få tanket bilen op igen. Den slags spænding fik garderobe-Napoleon dog hurtigt stoppet. Først blev Kobayashi kaldt ind til en Stop-and-go for at overtræde den tilladte brændstofmængde på det nye stint, inden han blev sendt ud på banen igen, og derefter kaldt ind i pitten til en ny Stop-and-go straf, for at have kørt for mange omgange i det foregående stint. Selve sjælen i Le Mans blev stillet op af en mur og henrettet i det øjeblik.

Auction-Block-Ayrton-Senna-1993-McLaren-MP4-8A-07

BILER Sennas McLaren solgt

Den enkle løsning på problemet er naturligvis at gå tilbage til de regler man havde før. Som en tilføjelse kunne man gøre som efter Waterloo, hvor Napoleon blev afsat, og placeret i en fængselscelle på øen St. Helena. Jeg vil foreslå vi gør det samme med Jean Todt. På væggen, bag pansret glas, kunne man passende placere en storskærm, hvor Monacos Grand Prix 2018 kunne køre i loop. Ad infinitum, som man siger …