GLEM TESLA. HER ER FOLKE-ELBILEN

Designet som en crossover, med 204 hk, en rækkevidde på næsten 500 kilometer og en pris en krone under 300.000, ligner Hyundai Kona EV for alvor en elbil til folket

 

Den nye Hyundai Kona EV viser med alt ønskelig tydelighed forskellen mellem Japan og Korea. Mens Suzuki, Toyota og Mazda stadig virker ret usikre på, om det her med elbiler bliver en ting, så er koreanerne allerede forsvundet om på den anden side af horisonten. Det er faktisk kun Nissan som er med fremme her, måske fordi de ikke har en japansk topchef. Men Nissan Leaf får en temmelig alvorlig konkurrent når Kona kommer på gaden i december.

Mens Elon Musk roder rundt ovre i Californien og forsøger at få styr på produktionen af Model 3 og Teslas enorme gæld, så kommer Kia og Hyundai til at støvsuge markedet for elbiler den kommende tid. I den store udgave har Hyundai Kona over dobbelt så lang rækkevidde som BMW i3 og Nissan Leaf, og mens BMW og Nissan har lavet en dedikeret model som elbil, har Hyundai taget udgangspunkt i det, der allerede var en populær crossover-model.

peugeot-e-legend-concept-12-1

BILER Mon dieu, Pøsjø!

Faktisk er det mest imponerende hvor lidt det var nødvendig at ændre Kona, før man kunne lave en elbil ud af den. Der er et lidt højere gulv på bagsædet, for at give plads til batterierne, men det er stort set også den eneste ændring, udover at gearstangen nu er erstattet af trykknapper — hvilket har givet bedre plads til din smartphone. Det er blot at trykke på ‘D’ og dreje på rattet, så kører du.

Den kommer i to versioner med henholdsvis 136 og en rækkevidde lige over 300 km, eller 204 hk og en rækkevidde på 482 km (begge dele ifølge WLTP-standarden). Vi har endnu tilbage at prøve den mindste udgave, men den store synes at levere på alle punkter, selv om problemet med elbilerne aldrig var den måde de kørte på — mere, at de før eller siden (og som regel før …) ikke kunne køre længere.

180961-car-monza-sp2-2

BILER Den nye Ferrari du ikke kan købe

Med en rækkevidde på næsten 500 kilometer er der en fornuftig margin til at svine lidt med strømmen. 0-100 km/t sker på 7,6 sekunder, men faktisk er 0-100 en lidt misvisende størrelse med en elbil. Mellemaccelerationerne og 0-50 km/t er langt mere interessant, og selv om vi endnu ikke har de præcise tal endnu, så er der ingen tvivl om, at Kona leverer varen lige netop her — og den lille model leverer faktisk det samme drejningsmoment på 395 Nm.

Okay, så designet er blevet gjort lidt elbils-agtigt med den manglende kølergrill og de underlige fælge (den sidste er nemt at ændre …), og selv om den er hurtig, så er den først og fremmest komfortabel. En lækker detalje er de små skiftepaler bag rattet, som ikke længere bruges til at skifte gear, men til at variere hvor meget den skal bremse når du slipper speederen. Systemet så vi første gang i Ioniq, og du kan undre dig over, at ingen andre har kopieret det endnu. Men det gør at du ret hurtigt bliver i stand til at køre bilen med speederen alene.

NEXO Exterior (34)

BILER Her er elbilen som lades op på fem minutter

Så er der elbilens sædvanlige problem med at få strømmen ned i batterierne. Det tager det meste af natten med et mormor-stik derhjemme, mens du kan lade 200 kilometer ekstra på batteriet på 20 minutter og fra stort set ingenting til 80 procent på omkring en times tid — forudsat at du benytter en hurtiglader, at den er ledig og alt det der, så lige her er der altså intet nyt under solen. Det lyder naturligvis besnærende, at det kun tager 20 minutter at lade op, indtil du forestiller dig, at ham der holder foran dig på tankstationen er 20 minutter om at tanke sin bil, og måske en time, og du er nummer tre i køen.

Når det er sagt, så er Hyundai Kona det bedste bud på en folkelig elbil lige nu, først og fremmest på grund af prisen. De mindste udgave med den 39KWt batteripakke kommer til at koste 269.995 kroner, mens den store med 64KWh batteripakke ender på 299.995 kroner, som også kommer i en Premium-udgave til 339-995 kroner — hvilket naturligvis kan ændre sig, afhængig af hvad der sker med afgifterne, hvilket ingen ved på nuværende tidspunkt.

proxy.duckduckgo.com

GADGETS Vækkeuret som brygger kaffe

Uanset hvad, så bliver det interessant at se hvilken markedsandel en bil som Kona EV kan sikre sig når den ankommer i slutningen af året. Elbilens mest dedikerede tilhængere (der er som veganere på batterier, og gør mere skade end gavn med deres lovprisninger af Elon Musk og alt hvad der er batteridrevet …), vil uden tvivl udråbe Hyundai Kona EV til at en revolution. Det er der nu ikke tale om, for Hyundai leverer ikke noget vi ikke har set før. Vi har bare ikke tidligere set det i denne prisklasse. Kona EV er et godt produkt, pakket ind i en attraktiv crossover, og det man kan sige er, at elbilen aldrig har haft bedre forudsætninger for at blive en succes end den har her.

 

Teknisk set: Hyundai Kona EV 64KWh

 

Motor Elmotor

Ydelse 204 hk og 395 Nm

Præstationer 0-100 km/t 7,6 sek., topfart 167 km/t

Rækkevidde 482 km

Pris 299.995 kr.