GOLF GTI RELOADED

Tag en Golf GTI, tilsæt Clubsport og den 6-trins manuelle gearkasse, og din Golf GTI forvandler sig til det, du godt kan kalde den fattige mands Porsche 911 R

 

Der er en ting, du skal huske, når du bestiller en Golf GTI Clubsport, og det er, at den skal have de Recaro-sæder, der findes som ekstraudstyr. Rent faktisk burde de være obligatoriske, ikke kun fordi Recaro-sæder og VW Golf hører sammen for alle os, der kan huske 80’erne. Men også fordi du sidder så godt i dem, at du ikke har lyst til at stige ud af dem igen, når først du er på plads.

FullSizeRender_12

Sæderne fra Recaro er ekstraudstyr, men de er ganske enkelt alle pengene værd…

Der er også en Clubsport S, som vist primært blev skabt for at sikre titlen som den hurtigste forhjulstrukne bil rundt på Nürburgrings Nordsløjfe. Clubsport S-udgaven har 310 hk, Clubsport har 265 hk og det rækker fint — specielt fordi hvis du er i tredje gear og træder speederen i bund så er der 290 hk og 380 Nm på overboost. Det er altså næsten som en Clubsport S, og udvendigt er de også identiske med en helt ny front, hvor luftindsugningerne til bremserne skaber reel downforce, når du er over 120 km/t.

GADGETS En ny tids Riva

Det bedste ved testbilen er nu faktisk den manuelle gearkasse. Vi har prøvet den tidligere med DSG, så betragt det her som Golf GTI’s fortolkning af Porsche 911 R. Gearskiftet er skarpt og mekanisk, og selv om DSG er et mirakel i tysk ingeniørkunst og effektivitet, men du føler dig mere forbundet med bilen, med den manuelle transmission.

“DSG er et mirakel af tysk ingeniørkunst og effektivitet, men det er altid som om bilen bliver kørt af en, der kører bil bedre end dig”

Det er nu ikke bare de ekstra kræfter som gør Clubsport S til noget specielt. Det vigtigste er, at Golf GTI har fået den skarphed, den hele tiden har savnet. Golf GTI har altid været effektiv på sådan en meget udramatisk tysk måde, og i Clubsport er der skruet op for intensiteten, uden at det betyder, du ikke kan køre den hver dag, og hver dag bruge overboost-funktionen.

Der er også rigelig greb i underlaget med XDS+ differentialet, hvilket er en fordel — der er ikke noget værre end at have flere kræfter end du kan overføre. I hvert fald ikke når du har forhjulstræk.

BILER Sælg alt og køb en Ferrari 288 GTO

Undervognen er tydeligvis også blevet dissekeret under et tysk mikroskop, og derefter sat sammen igen. Den er mere fokuseret nu, og fastere i alle de tre forskellige indstillinger. Den styrer hurtigere og mere direkte, uanset hvad du udsætter den for, og selv om den har mistet lidt komfort, så er det et kærkomment kompromis.

Det mest overraskende er det grad af kontrol, du hele tiden har over den. Vægten er en del af forklaringen, den vejer kun 1.375 kg, og det gør også at bremserne føles langt mere skarpe, selv efter adskillige omgange. Og hvis du vil have den endnu mere kompromisløs, så kan du bestille den med semi-slicks, hvilket kan blive en interessant kombination, hvis du vil køre den på bane.

FullSizeRender_15

Manuel gearkasse er lidt old-school i dag, men det forvandler en Golf GTI Clubsport

Så er der det med prisen, som rent faktisk byder på en glædelig overraskelse. Den almindelige GTI med 220 hk koster 438.000 kroner. Så kan du tilsætte Performance-pakken, hvilket gør at du får 230 hk og XDS-differentialet, og så starter prisen på 456.000 kroner. Golf GTI Clubsport byder ind med 265 hk, samt den opdaterede undervogn og den ekstra skarphed, og koster 518.000 kroner, hvilket kun er 62.000 kroner mere end Performance-pakken.

Men husk de der Recaro-sæder, ikke?

 

Motor 2,0-liters turbo, R4

Ydelse 265 hk @ 5.350 o/min, 350 Nm @ 1.700 o/min

Præstationer 0-100 km/t 6,5 sek., topfart 250 km/t

Forbrug 14,3 km/l

Pris 518.000 kr.