HER ER ELBILEN SOM LADES OP PÅ FEM MINUTTER

En elbil du kan lades op på fem minutter, hvorefter du kan køre over 600 kilometer? Det hedder en FCEV, en forkortelse af Fuel Cell Electric Vehicle, så du kan glemme ladestanderen, for den nye Hyundai Nexo tankes op med brint, akkurat som du ville gøre med benzin eller diesel

 

Kan du huske dengang du gik fra et 32k til et 64k modem? Der var lige et øjeblik hvor du tænkte, at nu kan det ikke blive bedre. Men det var indtil du fik bredbånd, naturligvis. Elbilerne er det her 32k modem, som i de seneste par år er blevet til et 64k modem. Det der bredbånd du går og venter på, det er — hvis man skal tro elbilens tilhængere — simpelthen så tæt på som det aldrig har været før, for superbatteriet som kan oplades på et øjeblik venter lige om hjørnet, og vil give længere rækkevidde end nogensinde før og ændre verden og redde isbjørnene og fjerne alt CO2 og gluten og dårlig ånde og gendanne regnskoven.

Der er bare ét par enkelte problemer i den forbindelse. For det første har det der superbatteri været en våd drøm hos elbilens tilhængere de sidste 30 år, akkurat som de der lynhurtige ladestationer vil være begrænset af hvor meget strøm vi kan presse gennem elnettet, der aldrig blev konstrueret til den slags (i Norge er elnettet ved at være på den maksimale belastning og her er fire procent af bilparken elbiler). Det er vel at mærke før vi kommer til problemet med at der holder to Tesla’er i køen foran dig ved den der hurtiglader, og venter på at nogen vil fjerne den efterladte delebil, det ikke er til at sige hvornår bliver afhentet. Samt at vi skal opføre en helt ny infrastruktur, naturligvis.

Den største udfordring elbilen står overfor er dog, at det kun er idealisterne som vil vælge en løsning som er vanskeligere at bruge end den der findes i dag, når du tanker din bil med benzin eller diesel på fem minutter, og derefter kører videre. Det var derfor telefonboksen blev afløst af mobiltelefonen, der igen blev afløst af smartphones. Og uanset hvor mange gange elbilen bliver udråbt som en revolution, så er det i bund og grund en over 100 år gammel idé, det aldrig rigtig har været muligt at få solgt til forbrugerne. Det er kun én procent af verdens biler som er elbiler, og trods Teslas velsmurte hype-machine, så har de i hele virksomhedens levetid kun produceret lidt over 100.000 biler — samme som Toyota sælger af Corolla i USA på en måned. I Danmark har elbilerne en markedsandel på 0,40 procent, men som elbilens tilhængere påpeger, så vil det snart ændre sig. Elbilerne kommer. Ligesom superbatteriet. I morgen. Måske …

IMG_0352

URE Farverige nyheder fra Enoksen

Men der er også en anden løsning. Det er brint, som Elon Musk i sin tid kaldte “hjernelammende tåbeligt”. Som i Elon Musk, der står bag elbilerne fra Tesla, og som mener vi alle skal bo på Mars. Alligevel står vi overfor en helt ny brintbil fra Hyundai, der hedder Nexo (og er opkaldt efter Nexø på Bornholm), uanset hvad Musk ellers måtte påstå.

En brintbil er en elbil som får sin energi fra en brændselscelle i stedet for en batteripakke. Kritikere vil sige, at der er et stort energitab på brint. Det har de ret i, det er omkring 70 procent, men det er ikke anderledes end benzin, hvor 85 procent af energien forsvinder som varme. Andre vil sige at det kræver meget energi at fremstille brint, men det skal der som bekendt også til at fremstille strøm. Den fascinerende pointe som ofte bliver overset med brint er, at den kan fremstilles lokalt. Det gør Uno-X allerede i Norge, hvor de med hjælp af solceller og havvand producerer brint der hvor den skal bruges. Med andre ord kan vi spare olieboringen i OPEC-landene, transporten til raffinaderiet, supertankeren som skal sejle det gennem Suezkanalen og tankbilen som får det ud til din lokale tankstation. Det er svært at se at det er et CO2-regnskab som kommer til at gå i minus.

NEXO Exterior (34)

Du tanker en brintbil. Det tager fem minutter, akkurat som med en benzinbil

Det er nu ikke det, der kommer til at sælge brintbilen. Det, der vil sælge den er, at den kan tankes i stedet for at skulle oplades. Det tager med andre ord ikke længere tid end hvis du kørte på benzin eller diesel før en brintbil er klar til at køre videre, og selve tankanlægget kan integreres i den eksisterende infrastruktur af tankstationer — hvilket de allerede gør i Norge og i Danmark. Det vil sige at der er nul tab af brugervenlighed i forhold til at køre i den bil du kender.

Så er der brintbilen selv, og Hyundai Nexo adskiller sig fra de eksisterende brintbiler ved at den ser normal ud. Der er ikke, som med Toyota Mirai, gjort et nummer ud af at gøre den besynderlig. Det er en stor og komfortabel SUV — den har endda to udstødningsrør, selv om der kun dingler et par vanddråber fra dem — og helt som forventet, er den spækket med next-gen teknologi fra Hyundai, som autonomous driving, og den næste generation af virtuel cockpit, som både Hyundai og Kia har været overraskende længe om at få lanceret. I Nexo har du dog features som slår selv Volvo af banen, i form af et billede fra den normalt blinde vinkel i sidespejlet, der dukker op på instrumentbordet når du blinker.

63187856

BILER Volkswagen ville investere i Tesla

Hyundai har haft en brintbil før baseret på ix35 som blev præsenteret i 2013, og det er den Nexo afløser. Der er sket en hel del med teknologien siden dengang, og først og fremmest kan Nexo tilbagelægge 666 kilometer på en optankning, målt efter den mere retvisende amerikanske målemetode, og lige over 750 med den europæiske NEDC. Det gør den til en af de mest effektive FCEV’s overhovedet, og den klarer 0-100 km/t på 9,2 sekunder samt en topfart på 180 km/t.

Dem, der er vant til elbiler vil ikke finde præstationerne overvældende — særlig ikke hvis man lige er stået ud af en Huyndai Kona EV. Den lidt tomme fornemmelse, hvor det eneste du hører er hjul- og vindstøj, er ikke det du oplever i Nexo. Den kører og lyder som en stor behagelig tysk luksusbil, med en omtrent zen-agtig ro. Måske fordi den luft som forlader brændselscellen er væsentlig renere end den, der bliver suget ind, takker være de særlige filtre. Hyundai selv kalder Nexo for “a vakuum cleaner of roads”. Men det bedste er det øjeblik du skal tanke den op, for det tager under fem minutter at fylde tanken, hvorefter du kan køre videre.

Selv med den næste generation af superbatterier og hurtigladere, som slet ikke er opfundet endnu, vil det sandsynligvis tage mindst en halv time at oplade sin elbil, også i fremtiden — uden ventetiden ved standeren (tænk på når der holder to biler foran dig og skal tanke, og gang så den tid med en faktor 100). Allerede nu er den såkaldte “uintelligent ladning“ et problem, hvilket vil vokse med antallet af elbiler. Derfor vil elbiler fortsat være begrænset til idealister, for biler med opladelige batterier er en gammel teknologi. Næste trin, og det, der kommer til at føre os ind i fremtiden, det kunne meget vel være brint og brændselsceller.

 

Hyundai Nexo teknisk set

 

Motor Elmotor

Ydelse 163 hk / 395 Nm

Præstationer 0-100 km/t 9,2 sek., topfart 179 km/t

Rækkevidde 756 km (NEDC)

Pris Ukendt