HER ER MERCEDES-AMG PROJECT ONE

Mercedes har endelig hevet klædet af deres AMG Project One, der er bilen, som tager teknologien fra Lewis Hamiltons F1-racer og overfører den til noget, du kan bruge på offentlig vej — i dette tilfælde en hyperbil med hybridteknologi og 1.000 hk fra en 1,6-liters V6 med turbo …

 

Enhver, der har lagt en bestilling på en Bugatti Chiron, må fortryde det bitterligt lige nu. For Mercedes har trumfet Bugatti ved at bringe teknologi direkte fra Formel 1 til det, der ligner den definitive hyperbil og omskrive historien. Som i den seneste generation af F1-biler er hjertet en 1,6-liters V6, som hviner til 10.000 o/min. Effekten fra V6’eren er 520 hk, men dertil kommer tre elmotorer med 160 hk hver — en som driver bagakslen sammen med V6’eren og en elmotor til hvert forhjul. Alt i alt en samlet effekt på over 1.000 hk og firehjulstræk.

hss-storage-midas-42b25a0740d04a095f2e18a91064a090-205639749-1

BILER En elektrisk E-type?

Project One benytter den samme type lithium-ion batteri som raceren og dets 800-volts elsystem — der bliver som sagt leveret 480 hk fra elmotorerne alene, og Project one er en plug-in hybrid så du kan starte med fuld power fra batterierne eller lade op undervejs, og som Hamiltons F1-racer kan den udnytte energien som skabes når du bremser ned med bremseskiver i kulfiber og keramik, samt de velvoksne Pirelli Michelin Pilot Sport Cup 2 udviklet specielt til formålet i 285/35 ZR19 foran og 335/30 ZR20 bag.

Det siger sig selv at bilen er bygget helt i kulfiber med samme teknologi som benyttes i Formel 1, men uden de mange regler som findes her, hvilket har gjort det muligt at benytte aktiv aerodynamik i vid udstrækning. Med hensyn til præstationer har Mercedes endnu ikke afsløret de præcise tal, men topfarten skulle være “over 350 km/t” og 0-200 km/t være klaret på under seks sekunder. Vi kender heller ikke den præcise egenvægt, men der er ingen tvivl om at den vil være en hel del lettere end Bugatti Chiron.

_nd65027

BILER En Tesla rustvogn?!?

Produktionen forventes at begynde i den sidste halvdel af 2019, og der vil kun blive fremstillet 275 eksemplarer, som hver vil koste i omegnen af 16 millioner kroner, plus hvad de danske afgifter nu måtte være på det tidspunkt. Det siger sig selv at samtlige eksemplarer allerede har en ventende rigmand. Men teknologien vil finde vej til de mere normale AMG-modeller med tiden.

Hvem ved? Måske er der en dag en S500 AMG med 600 hestekræfter, der drives en 1-liters hybridmotor og klarer 50 km/l…