HVORDAN PORSCHE VIL KNUSE TESLA

Når elbilen Porsche Mission E ankommer næste år, vil den ikke kun matche Tesla på præstationer. Der, hvor den for alvor kommer til at imponere er ladetiderne, der bliver kortere end selv Teslas Supercharger-system, takket være en helt ny 800-volts teknologi, som ingen af konkurrenterne har

 

Når det gælder teknologi, og evnen til at tjene penge, bør man aldrig undervurder Porsche. Det er Elon Musk uden tvivl allerede klar over, og hvis ikke, så burde han være det nu. Det er ikke så lang tid siden at Porsche offentliggjorde, at man havde tænkt sig at fordoble sin investering i elbiler fra tre til seks milliarder euro — eller knap 45 milliarder kroner — der skal gå til udbygningen af en Mission E-serien og de varianter som følger med. Det, der var fandt interessant i den forbindelse (og det som Musk burde finde bekymrende) var, at der måtte være en forklaring på, at Porsche pludselig øgede indsatsen.

Forklaringen er det Porsche selv kalder Turbo Charging, som dog ikke har noget med turboladere at gøre, men er et nyt ladesystem. Ingen tvivler på at Porsche vil være i stand til at matche Teslas YouTube party-trick med at accelerationen i Ludicrous-mode, og derefter vil være i stand til at levere de hot-laps som Tesla har haft mere svært ved (den, der er i tvivl, kan med fordel se in-car videoen af 919 Hybrid på vej mod Le Mans-sejren). En Porsche er en Porsche er en Porsche, som man siger, og ingeniørerne hos Porsches udviklingsafdeling i Weissach kommer ikke til at helme, før de har knust samtlige rekorder på Nürburgring.

2018-11-1

BILER Ny Supra afsløret

Men det kan meget vel vise sig at være den tid Mission E skal bruge til lade op, når den ankommer næste år, der for alvor vil blive et problem for konkurrenterne. Porsches mål er at levere ladetider, der er det halve, eller mindre, af det Tesla kan præstere med sin Supercharger. Og de har fundet en løsning, hvilket forklarer, hvorfor de øgede deres investering. Glem bare ‘superbatteriet’ som elbils-tilhængerne har fablet om i 30 år. For det er opladningen der er nøglen her, og det er det, som Porsche har løst.

porsche-mission-e-nurburgring-spy-photos

Porsche Mission E tester allerede på Nürburgrings Nordsløjfe, for her kommer den også til at levere …

Porsches ingeniører kiggede tidligt på de eksisterende ladesystemer, og fandt at 50-kW og selv Teslas 120-kW opladere var uacceptable. Porsches mål var at gøre det, der altid har været elbilens fortaleres våde drøm, nemlig at kunne lade strøm nok på batterierne til at kunne køre flere hundrede kilometer på blot 10-15 minutter. Men de stødte på det samme problem som alle andre. De fleste elbiler i dag benytter 400 volts spænding, hvilket begrænser hvor hurtigt man kan oplade batteripakken uden at belaste den så meget, at det bliver beskadiget. Eller som Christian von Koenigsegg engang bemærkede, så er der ingen problemer i at oplade batteriet i en elbil 100 procent i en elbil på tre minutter — man kan bare kun gøre det én gang!

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0Nzg0NzE7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiJhY2Q4M2U2M2NkYjU1YmYyZGY4ODc1YWE5YjliODhlMDcyNzZlODUxIjt9

BILER Stratos vender tilbage

Svaret er enkelt i teorien. Hvis man i stedet for 400 volt går op til 800 volt, kan man fordoble strømmen til batteriet, mens spændingen forbliver den samme og uden at det er nødvendigt at gøre batteripakken større. Den elegante løsning som Porsche har benyttet, er ikke en ny batteriteknologi, men at placere 400-volts battericeller i parallelle serier. På den måde er ladekablet ikke længere et flaskehals i opladningen, og man kan udnytte batteriet optimalt.

Så hvorfor er der ingen som har gjort det før? Forklaringen er først og fremmest prisen. Battericellerne i bund og grund er de samme som før, hvilket vil sige de samme 400-volts celler, monteret på en måde, så de to parallelle systemer sammen giver 800 volt. Men alt andet er anderledes, og prisen på de komponenter er astronomisk. Det vil først og fremmest sige elmotorerne, og alt der får dem til at gøre det de gør, som skal designes til at håndtere 800 volt. Selv Teslas bruger en lang række “of the shelf”-komponenter som man får fra sine underleverandører — men det er 400 volt. Porsche blev nødt til at udvikle hvert eneste komponent fra bunden og konstruere til det til at kunne klare op til 1.000 volt.

“Selv Tesla bruger en lang række komponenter fra underleverandører, men Porsche var tvunget til at udvikle hvert eneste komponent selv, og konstruere det til at kunne klare op til 1.000 volt”

Volkswagens nye MEB-platform designet til den næste generation af elbiler, bruger 400-volts teknologi. Det samme gør Audis kommende e-tron Quattro, men den e-tron GT som følger om et par år, og er baseret på Porsche Mission E, kommer uden tvivl med 800 volt. Og Porsches 800-volts teknologi vil uden tvivl finde vej til de øvrige elbiler fra Volkswagen-gruppen, akkurat som Porsches V8-motor. Hvilket vil sige, at før eller siden vil 800-volts teknologi brede sig til ’mainstream’ produkterne, og give Volkswagen-koncernen en kæmpe fordel, mens konkurrenterne har et voksende problem. Det er svært at se Tesla, som allerede opererer på grænsen af hvad der er muligt (problemerne med produktionen af Model 3, en ny lastbil, en ny roadster, manglende indtjening) stoppe alting for at udvikle en helt ny batteriteknologi, nye elmotorer, ladestandere og så videre.

IMG_7815

BILER Tre uger i elbil …

For Tesla ville de ikke kun betyde en massiv investering, men også at man skulle omdirigere de allerede hårdt pressede ressourcer i virksomheden. Hos Volkswagen er det Porsche som tager udviklingsomkostningerne, som kommer tilbage på flere måder. Dels ved at sælge sine egne produkter, og dels ved at sælge dem til de øvrige brands i koncernen — først Audi, Lamborghini og Bentley, og senere Volkswagen, Skoda og Seat.

Porsche har naturligvis designet Misson E, så den fungerer med CCS-standarden, hvilket betyder, at en bilen kan lades op med det eksisterende net af ladestandere, mens man udbygger sit eget net af Turbo Chargers. Porsches målsætning var fra starten at operere med ladetider under 20 minutter, for alt derover mente de var uacceptabelt. Porsche Mission E er opgivet til en rækkevidde på 480 kilometer, og ved at bruge Turbo Charging, er det muligt at lade batteriet tilstrækkelig op til at det kan levere en rækkevidde på 300 kilometer på blot 15 minutter.

apple-rolex

URE Apple æder Rolex

Der vil naturligvis gå noget tid før nettet af ladestationer bliver udbygget. Men rent strategisk sidder Volkswagen med en gamechanger, når Porsche Mission E lanceres i 2019, fordi man allerede er klar med 800-volt teknologien, som stille og roligt vil finde vej til koncernens øvrige produkter, mens konkurrenterne — inklusive Tesla — vil være efterladt med 400-volt.

4875

Om det indre af Mission E kommer til at ligne konceptbilen vides ikke, men den ser ret produktionsklar ud …