HVORDAN TOYOTA TABTE LE MANS

Toyota tabte Le Mans på den mest hjerteskærende måde og foran fyldte tribuner, da den japanske gigants legendariske pålidelighed svigtede på den sidste omgang i årets Le Mans. Det er i hvert fald den officielle forklaring. Japan er et land hvor det, at blive ydmyget, er meget alvorligt, og den rigtige forklaring på hvad der skete får vi nok aldrig…

 

Toyota havde ikke fortjent at tabe Le Mans. De kørte et fabelagtigt løb, udnyttede deres chance i et år hvor ellers så dominerende Porsche havde deres problemer, og hvor der — for første gang — var en hel skovfuld grus i Audis ellers så perfektionistisk forberedte Le Mans-maskine.

Det var nu ikke kun det, at Toyota tabte Le Mans. Det var den totale ydmygelse, i løbets sidste minutter, foran et publikum på 263.000 publikummer og i det øjeblik, som blev sendt direkte på alle verdens TV-kanaler, og efter at det japanske flag var blevet båret op til podiet, hvor alle forventede, at Toyota endelig kunne stå øverst, som kun den anden japanske bilfabrikant, der havde vundet verdens største motorløb.

AVIATION Concorde skal flyve igen!

“I have no power” var meddelelsen som kom over radioen fra Gazoo Racings Toyota TS050 med startnummer fem, med en enkelt omgang tilbage og en komfortabel føring på Porsches 919 Hybrid på andenpladsen. Ikke på Mulsanne-langsiden, men på det, der ville være mållinjen blot en enkelt omgang senere.

“Men hvad var det så, der skete? En teori er, at Nakajima blev bedt om at vente på søsterbilen, men det giver ingen mening, for Sarrazin var foran Nakajima på det tidspunkt”

Det var det. Porsche var sandsynligvis ude af stand til at tro deres eget held, selv om de havde kæmpet til det sidste, og tanket og skiftet dæk, blot for at være klar, til at satse hele møllen, hvis den førende Toyota skulle løbe ind i problemer. Det gjorde den så. Og ansigterne i Toyotas pitgarage var et hjerteskærende syn, akkurat som den vantro, som spredte sig hos Porsche, og derefter gik over i spontan jubel.

Det, som kameraerne ikke viste, var at Dr. Ulrich fra Audi og Mark Webber fra Porsche øjeblikket efter fandt vej gennem den fyldte pitlane til Toyotas garage for at kondolere, vel vidende, at det ikke ville gøre nogen forskel. Men alle på Le Mans vidste, hvad Toyota-folkene gennemgik lige i det øjeblik.

MODE Verdens bedste løbesko

Men hvad var det, der skete? En teori var, at Nakajima var blevet bedt om at vente på søsterbilen, for at de kunne køre over mållinjen side om side, for bilfabrikanter elsker den slags pressefoto. Det gav bare ingen mening, for Sarrazin var faktisk foran Nakajima på banen i det øjeblik. Og alle ved, at Porsche kæmper til det sidste, og at den der 919 Hybrid på andenpladsen ikke havde nogen planer om at sænke hastigheden før det ternede flag var faldet.

Nakajima var nu ikke i gang med at lave et pr-billede. Der var noget galt med hans Toyota TS050. En anden teori er, at Toyota havde regnet forkert, og at Nakajima ganske enkelt løb tør for brændstof. Eller som en ingeniør fra et konkurrerende team forklarede det…

“Det mest sandsynlige er, at teamchefen på det, der var den næstsidste omgang, bed Nakajima om at skrue ned for effekten, for at spare motoren og hybridsystemet, og fordi man er ved at være helt slut på brændstof. Der går så noget galt, så den ender i den mest aggressive mapping — så bruger den alt strøm på batterier og alt det brændstof, den kan få fat i. Måske får Nakajima en forkert melding på rattet, og på det tidspunkt han opdager, hvad der er galt, så er det for sent. Nakajima holder ved start/mål et stykke tid, inden han starter sidste omgang, sandsynligvis for at lave et reset af systemet. Den sidste omgang tager 12 minutter, hvilket tyder på, at den bliver kørt på den eneste fremdrift, der er på det tidspunkt, nemlig de sidste rester af strøm på batteriet.”

BILER Første test af at den nye BMW X1 med forhjulstræk

Hvis det er det, der sker, så er det en menneskelig fejl, og i Japan er det den slags ydmygelser som kan få folk til at tage deres eget liv. Helt alvorligt. Det er også noget nær det eneste, som er alvorligt nok, til at Toyota vil acceptere, at lade verden blive i troen på, at det var deres legendariske pålidelighed som svigtede.

Chefen for Toyota Motorsport GmbH, Pascal Vasselon, var en af de få, der satte ord på mareridtet Han stod stand-by for Radio Le Mans til det, der burde havde været et interview om sejren. “Det er så svært at acceptere,” sagde han med grådkvalt stemme. “Vi kan ikke acceptere det.”

Toyota Motorsports sidste tweet fra løbet var blot et enkelt ord: “Heartbroken.”

maxresdefault

Ansigterne i Toyotas pitgarage sagde det hele. Deres sidste tweet lød: ”Heartbroken”

For de mange fans af Le Mans er bekymringen først og fremmest, at både Audi og Toyota kunne sige farvel til Le Mans efter 2016, hvilket ville være en katastrofe for kvaliteten af underholdningen. Le Mans har i høj grad brug for de store bilfabrikker, og vil gå meget langt for at sikre sig dem, der ikke allerede har involveret sig i Formel 1. Som Ford, for blot nu at nævne et eksempel.

Ford vandt GTE-Pro klassen med den nye GT, der valgte at toppe formkurven med så imponerende timing, at det fik mange iagttagere til at bemærke, at de eneste, der var mere begejstrede end Ford selv for sejren var Automobile Club de l’Ouest (ACO), der står bag verdens største motorløb.

“Toyota havde ganske enkelt regnet forkert og Nakajima løb tør for brændstof, efter ved en fejl at have sat motoren i den forkerte og mest aggressive mapping”

Præcis 50 år efter at Ford sidst slog Ferrari, så slog Ford så igen Ferrari, og uden at Corvette blandede sig. Ikke for at tage noget fra Ford, der kørte et fantastisk løb, og kæmpede med Ferraris nye 488 hele natten igennem. Men i en klasse hvor forskellen i omgangstiderne normalt er et par sekunder, var den pludselig vokset til 5-6 sekunder, og mindst én af konkurrenterne har efterfølgende indgivet en protest over Ford GT, for ikke at overholde den såkaldte “7 percent rule”, selv om enhver ved, at det er temmelig akademisk på nuværende tidspunkt.

GADGETS Et skrivebord skabt af haleroret fra en B-52

Eller som en repræsentant for et team, i en af de andre klasser forklarede det ’uden for citat’, som det kaldes: ”Ingen tvivl om, at der var meget ACO ville gøre, for at Ford skulle sejre over Ferrari i år.”

Le Mans 2016 er overstået. Le Mans 2017 venter, og har de brug for de store bilfabrikanter som GM, Ford, Ferrari og Porsche. Kryds fingre for, at Audi og Toyota også vil være at finde på den eksklusive liste i fremtiden.

w1ijyao7ovxamj58iymz

Nakajima hjælpes ud af bilen af sit team, efter at have brugt 12 minutter på at køre den sidste omgang