IKKE MERE DIESEL OG PORSCHE

Ach du liber Augustin, det er slut med Porsche og diesel, for fremover vil man satse på biler med benzin- og elmotor, udtaler Porsche-chefen Oliver Blume, mens han giver en diplomatisk finger til Audi …

 

Fremover vil du ikke længere kunne købe en Porsche med dieselmotor, har Porsche netop proklameret, da man i stedet vil fokusere på hybrid- og elbiler. Det kommer ikke som nogen fuldstændig overraskelse, for allerede sidste år stoppede Porsche produktionen af dieselmodellerne, selv om det var ventet, at der ville komme en Cayenne med dieselmotor når støvet efter Dieselgate havde lagt sig, men nu er det altså et kapitel, som endegyldigt er slut.

“Porsche dæmoniserer ikke diesel, for det er, og vil altid være, et vigtigt drivmiddel,” sagde Porsche-chefen Oliver Blume i en pressemeddelse. “Som en sportsvognsfabrikant har det dog altid spillet en sekundær rolle, og derfor er vi kommet til en konklusion, at vores fremtid skal være diesel-fri.”

peugeot-e-legend-concept-23-1

BILER Ny Peugeot E-Legend

Det er der flere forklaringer på. Dels har Porsche en investeringsplan i elbiler på seks milliarder euro som skal gennemføres inden 2022, og dels er efterspørgslen på dieselbiler faldende. For Porsche udgjorde salget af modeller med dieselmotor blot 17 procent i 2017, og forventes at blive afløst af elbiler i de kommende år. Der er dog også en anden forklaring, og det er, at et mærke som Porsche, der altid har markedsført sig på sin teknologi, mildt sagt er rasende over, at være blevet fedtet ind i dieselskandalen med de motorer man har fået leveret fra Audi.

“Vi har aldrig udviklet eller produceret dieselmotorer selv, men Porsches image har lidt skade og dieselskandalen har givet os mange problemer,” som Blume sagde i et separat interview med Bild Am Sonntag. Hvilket bedst kan oversættes som en diplomatisk finger til Audi i Igolstadt, som har leveret Porsches dieselmotorer.

BULLI_CARGO_01

BILER Verdens mest cool van?

I Zuffenhausen kan man dog ikke se sig helt fri for at have haft en finger med i spillet. Ifølge Bild Am Sonntag mistænkes Porsche for at have manipuleret sine dieselmotorer så de leverede en bedre lyd, selv om man godt vidste, at det ville øge emissionerne, og derfor var denne funktion ikke aktiv når motoren skulle emissionstestes.

Da Blue blev spurgt om netop det svarede han: “I tilfældet med den 8-cylindrede Euro 5-dieselmotor i Cayenne, så har KBA fundet en ’engine charge control’ som ikke overholdt loven, men det handlede om NOx, ikke CO2.”

171116-truck-roadster-2-630x434

BILER “Tesla går konkurs i 2019”

Helt konkret drejer det sig om 13.500 biler som Porsche nu gennemgår. Men hvis du fremover skal have en Porsche med dieselmotor, skal den altså være brugt. Det kan så også blive en ganske god forretning, for prisen på brugte dieselbiler med Euro 5 falder støt i Tyskland, efter flere af de store byer barsler med planer om at forbyde dem i udvalgte byzoner, mens Merkel har krævet, at bilproducenterne som har snydt på vægten med udledningen fra deres dieselbiler bringer forholdende i orden, uanset om det kræver software- eller hardware-ændringer.