JAGUAR XKSS VENDER TILBAGE

Steve McQueen havde en XKSS, og i dag koster de formuer når de af og til dukker op på auktion, men nu kan du rent faktisk købe en helt ny XKSS af Jaguar, eller rettete — du kunne …

 

Tidligere i år bekræftede Jaguar, at man ville fremstille en lille serie XKSS-modeller, der fulgte efter serien af ’Lightweight’ E-typer, som man tidligere har bygget. Det øjeblik er så nu, hvilket er sket med små 60 års forsinkelse. Oprindeligt var det planen af fremstille 25 eksemplarer afXKSS, man nåede at bygge 16, mens de ni sidste gik op i flammer i en brand på Jaguars fabrik på Browns Lane i Coventry. Det bliver der rådet bod på nu, for Jaguar vil fremstille de ni manglende XKSS, og de kommer til at koste en million stykket — altså en britiske pund, vel at mærke.

2018-alfa-romeo-stelvio-104-876x535

BILER Nu kommer Alfa Romeo Stelvio

I 50’erne deltog Jaguar på Le Mans med den legendariske D-type, og efter at fabriksteamet stoppede i 1956, så fortsatte bilen i hænderne på private teams og kørere. Det efterlod dog Jaguar med adskilige D-typer som var mere eller mindre færdige, og Jaguar-chefen William Lyons fik dem koncerteret om til brug på offentlig vej, hvilket betød at der blev tilføjet features som en forrude og en dør i passagersiden. Men derudover var XKSS, som modellen blev kaldt, teknisk identisk med Le Mans-raceren.

xkss-interior-1

Den nye XKSS bruger det samme træ og læder som dengang i 50’erne, og er en forklædt Le Mans-racer…

Den slags ramte Hollywood-stjernen Steve McQueen lige i hjertet, og hans XKSS kan i dag ses på Petersen Automotive Museum i Los Angeles, hvor den nye XKSS også blev præsenteret. Der er visse ændringer i forhold til originalen, blandt andet en mere sikker brændstoftank, men karrosseriet er stadig i magnesium, og motoren er en helt ny XK-maskine skabt efter de originale forskrifter og med tre Weber DC03 kaburatorer som leverer 262 hk.

jaguar-la-studio-exterior-06-1

BILER Jaguar bliver elektrisk…

Interiøret er også det samme som dengang med instrumenter fra Smiths, et rat i det samme træ som dengang og sæder med det samme læder. Faktisk tager det Jaguar 10.000 arbejdstimer at bygge hvert eneste eksemplar, hvilket betyder, at de sandsynligvis taber en mindre formue på hver eneste. Det har dog ikke gjort dem svære at sælge. De er alle solgt, og har været det i månedsvis…