JO, DET ER DEN NYE G-KLASSE

G-klasse er legendarisk, og det er aldrig nogen nem opgave at opdatere en legende, men det er præcis hvad Mercedes har gjort. Den ligner sig selv, men der er sandsynligvis ikke en skrue som ikke er ændret

 

Alle vidste at Mercedes havde en ny G-klasse på vej, og her er den så. Interiøret blev allerede vist tilbage i december, ligesom det blev kendt at den ville beholde chassisrammen samt de tre låsbare diffentialer og fordeler gearkassen med high- og low-indstillinger. Så hver er nyt?

Designet er lavet så den ligner sig selv, hvilket Land Rover med fordel kan studere, nu hvor de er i gang med at designe en ny Defender — selv de gamle dørlåse er bevaret, men i en ny udgave, og det er formodentlig heller ikke nødvendigt at smække døren tre gange for at få den til at lukke.

maxresdefault

BILER Shumis gokartcenter lukker …

Men alligevel er den nye G-klasse meget meget ny, for først og fremmest er den længere og bredere end forgængeren hvilket gavner pladsen i interiøret som aldrig var imponerende. Det nye interiør er en hel del mere luksuriøst end før, selv om der også er spor tilbage til fortiden.

Selv om den er større er den også blevet mere end 150 kg lettere, da man nu bruger højstyrkestål og aluminium i karrosseriet. Selve karrosseriet er stadig i stål mens døre, skærme og klapper er i aluminium. Det hele bliver samlet i Graz og motoren er den samme biturbo V8 vi allerede kender fra G500, dog med en ny 9-trins automatgearkasse i stedet for den gamle 7-trins.

FiskerEmotion-06

BILER Officielle billeder af Fisker Emotion

Når det gælder affjedringen er der sket en hel del ændringer. Den stive foraksel er afløst af en ny forhjulsaffjedring med dobbelte triangler, hvilket vil glæde dem som kører deres G-klasse i byen, men uden tvivl bekymre offroad-entusiasterne. Mercedes siger dog at den nye generation kan endnu mere offroad, selv om den er mere afhængig af elektronik nu, først og fremmest det nye “G-Mode”-køreprogram, hvor undervogn, styretøj, differentialer og gearskift er optimeret til offroad-kørsel, og som aktiveres når man skifter til Low-ranger i gearkassen.

Den nye G-klasse lanceres i slutningen af 2018 og priserne er endnu ikke offentliggjort.