KAMÆLEON-CROSSOVER?

Det er svært helt at finde ud af hvordan du skal beskrive BMW X2. På den ene side er den tydeligvis skåret som en designer-crossover, men på den anden er der noget med højden, vi lige skal have styr på …

Der er ingen grund til at forklare BMW X2, for den er for X1 hvad X4 er for X3. Vi er i crossover-segmentet med andre ord, eller rettere i den optiske illusion. Det som BMW gør meget effektivt med X2, er i virkeligheden at skjule, at den overhovedet ikke er en SUV, og faktisk dårlig nok en crossover. Se den alene, og den ser høj ud, men parker den så bagved en Golf og se den forsvinde. Det er der en grund til, for med 152 centimeter er de lige høje.

Det er påfaldende, fordi BMW X2 skal udfordre eksempelvis Range Rover Evoque, som med sine 167 centimeter i højden i hvert fald rager op over den typiske familiebil. Det vi har her, er med andre ord en forholdsvis kostbar 1-serie i designertrim, for designet vil være den eneste grund til at du vælger den over en X1, der kører på samme platform og med de samme motorer.

lamborghini-miura-svr-restoration-9

BILER Miura SVR restaureret

Derfor er der også mulighed for at gå amok med options i interiørets design, og der er en M Sport-pakke til 80.000 kroner med større fælge, mere direkte styring, sportssæder læderrat og … en sænkning af bilen med ti millimeter, hvis du synes den alligevel blev lidt for crossover-SUV-agtig.

Nuvel, det handler om design. Nogen forstår det (ofte designere), andre fatter det ikke helt (alle andre end designere …), så den har fået en ny nyrer, en lavere front som “snuser” til vejen som det kaldes, og en C-stolpe hvor der er blevet plads til et BMW-logo. Men når det nu er designet du betaler for, så ser den godt ud — altså indtil du parkerer den ved siden af en Golf. Eller en Range Rover Evoque, hvor du vil føle dig som Tony Curtis, den dag han glemte sine plateausåler.

13782044_10154331867339395_2466089853995352995_n

FROST: Tror du F1 er kedeligt, så prøv at se Le Mans …

Én ting, som er værd at huske er, at hvis du i stedet lagde dine penge på en BMW 320i Touring, så ville den koste det samme, og du ville få mere underholdning for pengene. Men det er prisen du betaler her. 3-serien er baghjuls- eller firehjulstrukket, mens X2 kommer med forhjuls- eller firehjulstræk, fordi det her er den samme platform som MINI Countryman. Der er ingen grund til et psykisk nedbrud fordi du vælger en forhjulstrukket BMW, for det har de helt styr på. Den fastere M-undervogn svæver over ujævnhederne og gør præcis hvad du beder den om når du drejer på rattet, mens hjulstøjen er effektivt isoleret selv med 19-tommer fælge (og som med X1 bliver designet bare bedre med de største fælge du kan finde).

Det samme med interiøret, som er en historie for sig. Der er flere muligheder for at designe den kabinen du ønsker, hvis blot du husker, at det meste af det koster ekstra som sportssæderne, den mørke loftsbeklædning, læderrattet og Apple CarPlay — til gengæld virker det, selv over bluetooth, hvis du har en fobi for ledninger. Den er egentlig heller ikke hverken mindre praktisk eller mindre rummelig end en X1, hverken når det gælder bagagerummet eller bagsædet. Det eneste du ofrer er lidt af udsynet bagud, og så er bagklappen en anelse mindre end på X1.

Auction-Block-Ayrton-Senna-1993-McLaren-MP4-8A-07

BILER Sennas McLaren solgt

Når det er sagt, så er ‘crossover’-elementet i X2 en dygtigt udført optisk illusion. Det ville nok være mere korrekt at beskrive den som en crosscoupé med fire døre, når det kommer til stykket, eller en kamelæon-crossover — men det ville nok kun øge forvirringen …

 

BMW X2 sDrive20i M Sport

 Motor Turbo R4 2,0

Ydelse 192 hk @ 5.000 o/min, 280 Nm @ 1.350 o/min

Præstationer 0-100 km/t 7,7 sek., topfart 227 km/t

Forbrug 18,2 km/l

Pris 489.214 kr.