KAN DU LÆRE AT ELSKE ELBILER?

Hvis fremtiden er elbiler, bliver vi nødt til at lære at holde af dem, og en af dem, der synes nemmest at holde af, er den nye BMW i3S, der kombinerer en elmotor med sport og køreglæde. Men …

 

Det er faktisk ikke fordi jeg hader elbiler, som mange af dem, der elsker elbiler, ynder at påstå. De fleste elbiler er faktisk ret underholdende at køre, på deres egen lidt foruroligende måde. Men jeg hader stort set alt der bliver sagt som elbiler, for det, der ikke er decideret fejlagtigt, er ofte idiotisk eller direkte misvisende.

Som at elbilen er et revolutionerende produkt. Apples iPhone var et revolutionerende produkt, fordi den gav os internettet i lommen, og gjorde det, vi gerne ville gøre billigere, hurtigere og bedre. En elbil er sjældent billigere og har en lang række begrænsninger — for jo, den kan køre dig fra A til B, men ikke spontant til C, hvis C er for langt væk, og der ikke lige er en ladestander og den ikke lige er ledig. Det var derfor Apples iPhone straks begyndte at sælge, mens ingen køber elbiler, hvis ikke de er subsidieret med lavere skatter og afgifter eller andre fordele. Fjern elbilernes fordele i Norge, og Teslas forhandler i Oslo vil have solgt sin sidste bil.

zenvo-tsr-s-13

BILER Zenvo lever stadig

“Men elbiler er fremtiden!” vil elbils-lobbyen sige. Det skal jeg ikke gøre mig til dommer over, men blot konstatere, at elbilerne er omkring halvanden procent af det samlede bilmarked i verden lige nu. Et andet argument som elbilernes fortalere holder af at fremføre, er at det nye revolutionerende superbatteri venter lige om hjørnet. Det har det gjort siden 80’erne, og selv om der er sket fremskridt indenfor batteriteknologien, så har ingen af dem ændret de fundamentale udfordringer som elbilen står overfor.

Den er fire år gammel nu, og når man følger den traditionelle sti (og det gør man, når man er tysker), så er det tid til et facelift. Ikke at den havde brug for det, for i3 ser så moderne ud som nogensinde. Derfor er det også kun lidt detaljer der er ændret på som nye kofangere for og bag, lidt andre pyntelister og den slags.

Teknisk er i3 som altid med en elmotor med et enkelt gear, der trækker strøm fra et lithium-ion batteri med en kapacitet på 94Ah eller 33kWh, og hvis det ikke siger dig noget, så skal du ikke være bekymret. Men fordi BMW er BMW, så er der naturligvis nogen som har spurgt, om man ikke kunne gøre den hurtigere? Det kan man naturligvis altid, og dermed var BMW i3S født, som er elbilerne svar på M3. Sådan da …

Hvorfor er BMW i3 den værste elbil? Fordi den er meget tysk, den er mere tysk end Bismarck, og den slags foreskriver, at man altid skal vælge den teknisk mest komplicerede løsning. Derfor er i3 fremstillet med et selvbærende karrosseri i kulfiber — faktisk er BMW den bilfabrikant, som fremstiller flest biler i kulfiber af samme grund. Der er ikke noget galt med kulfiber, for kulfiber er let, det er 25 gange mere vridningsstabilt end stål, men det er også kostbart, og det gør, at BMW i3 bliver dyr og en BMW i3S bliver endnu dyrere. Det vil sige 306.000 kroner for en i3 og 337.000 kroner for en i3S, og så kommer af det ekstraudstyr, du ikke kan undvære oveni.

REC-901-Collection

URE Når en skrottet Porsche 911 bliver et ur

Hvad er det så du får for de ekstra penge? Jo, et sort tag, andre kofangere (igen), bredere skærme og større 20-tommer fælge. Samt en mere livlig traction control som tillader “controlled drifts” som det hedder i den engelske udgave. Controlled drifts? I en elbil? Den slags bliver man nødt til at tjekke efter, og det er rigtig nok, selv om jeg aldrig vænner mig til at køre sidelæns til lyden af en vaskemaskine der centrifugerer, hvilket er sådan en i3S lyder i den situation (og resten af tiden).

Anyways, som man siger, du får også 14 ekstra hestekræfter, eller 184 i alt, mens drejningsmomentet er uændret på 270 Nm. Det lyder ikke af meget, og det er det heller ikke, men det virker. Det virker virkelig godt. Du bliver en økologisk sociopat af at køre i en i3S. At den kan accelerere fra 0-100 km/t på 6,9 sekunder er allerede godt, men det fortæller ikke hele historien. Det er fra 0-50 km/t den virkelig brillerer. Mellemaccelerationerne er knusende og nådesse. “Dance like a butterfly, sting like a bee,” som Muhammed Ali sagde.

Der kører stadig en tatoveret fyr rundt i en Audi S8 i København, som aldrig helt forstod, hvad det var der ramte ham, da den mærkelige bil på de høje hjul tørrede røv med hans ottecylindrede fallossymbol. Det kunne du nu nok også have gjort det i den almindlige i3, når det kommer til stykket, men køreegenskaberne er mere skarpe med i3S — den kan klare absurde g-påvirkninger i rundkørslerne, og skifter retning som en brunstig svale.

xj6nickomcbrain1-2

BILER En Jaguar til Iron Maiden

Kan du huske det med vridningsstabiliteten? Det mærker du hver gang du kører over et kloakdæksel eller på brosten. BMW i3S holder af brosten på samme måde som mullaherne i Teheran holder af højtlæsninger af De Sataniske Vers. Det er et minus i byen (og endnu et argument for den almindelige i3), for i byen er det, i3S er skabt til. Batteripakken er stadig forholdsvis lille, og rækkevidden ikke til ekskursioner, hvilket bringer os tilbage til sædvanlige problem med elbilen som koncept.

Ifølge NEDC er rækkevidden 280 km, ifølge WLTP er den 235 km, BMW oplyser selv 200 km (og en lang række forbehold som at det skal være 20 grader og du skal forvarme, hvilket betyder den skal sidde i ladestik, for den slags bruger strøm). Men ifølge den helt nye CFTR-standard (for Christian Frost Tur-retur Rødby) i 1,5 grader celsius, så er den effektive rækkevidde på omkring de 150 km, og mens CFCS-standarden (Christian Frost Sport City Sport-mode), er vi nærmere de 80-90 km.

Okay, så du kan lade den op igen på lidt over en halv times tid, hvis du kan finde en 50 kW lader, og det er i virkeligheden det, der synes at blive elbilerne næste store udfordring. At efterlade din elbil på en ladestander, og gå en tur i Torvehallerne for at handle, det kan vi alle finde ud af. Men når der er to foran dig, og den ene er en Tesla, så sidder du og skriger indvendigt. Derfor mistænker du, at det er når elbilerne bliver en succes, de for alvor bliver en fiasko.

Rent teknisk er BMW i3S enestående, den er sjov at køre og den er hurtig. Ville jeg selv have en? Ja, hvis den kunne holde lige ved siden af min dieseldrevne Range Rover Sport. Men som den eneste bil? Aldrig i livet. Men det er der heller ingen grund til. Jeg kan køre alle de i3’ere jeg vil med DriveNow!

 

BMW i3S

 

Motor 94Ah elmotor

Ydelse 184 hk / 270 Nm

Præstationer 0-100 km/t 6,9 sek., topfart 160 km/t

Rækkevidde ca. 200 km

Pris 337.800 kr.