KIA DE NIRO

Den første hybrid fra Kia gør det, som Toyota ikke har haft held med efter 17 år med Prius — leverer en hybridbil, du rent faktisk har lyst til at køre i, og med en dobbeltkoblings transmission i stedet for den traditionelle CVT

 

De har fart på, de der koreanere. Eller også er det bare alle de andre som står stille. For det som Toyota har haft 17 år til at opnå med Prius, det har Kia gjort i første hug med Niro, nemlig at bygge en hybridbil, du rent faktisk har lyst til at køre, fordi den har alt det, du ikke finder i en Prius.

Først og fremmest er den designet som en crossover, på en ny platform designet specielt til hybrid og ren el, så altså ikke den her typiske 5-dørs hatchback, som Prius, Honda og søstermodellen Hyundai har skabt deres hybridmodeller over. Crossover-designet gør den ganske vist lidt højere, hvilket koster lidt på aerodynamikken, men er det som kunderne vil have i dag.

beoshape-bang-and-olufsen-modular-speaker-3

GADGETS En væg af lyd fra B&O

Der er en hel del aluminium i karrosseriet, og selve platformen, men batterier vejer, og egenvægten ender derfor på 1.500 kg mens Cw-værdien er 0,29 — for dem, der går op i den slags. Alt i alt ender den på et officielt forbrug på 26,3 km/l, og en CO2-udledning på 88 g/km, hvilket betyder, at du kan køre små 20 km/l i snit, hvilket er det samme som en god dieselbil i samme størrelse.

Det, der imponerer ved Kia er, at de i første forsøg har gjort det, som Toyota endnu ikke har opnået efter 17 år med Prius. Du har rent faktisk lyst til at køre den, hvilket først og fremmest har noget at gøre med, at du får en DCT-transmission i stedet for en CVT som i Prius. For både Prius og Niro drives af en 1,6-liters 4-cylindret motor uden turbo, og med et ret beskedent drejningsmoment. Kombinationen af få Nm og CVT er som kombinationen af plaster og kraftig kropsbehåring — du kommer af sted, men det er smertefuldt.

FullSizeRender_9

BILER Er du Meganer?

Kia Niro har løst det problem med dobbeltkobling, som fungerer langt mere direkte, og så fylder elmotoren hullet ud i momentkurven, for de 147 Nm ankommer først ved 4.000 o/min — bagsiden ved den højkomprimerede ’Atkinson-cycle’-motor, som Toyota også benytter i Prius. Den er sparsommelig, men den er ikke ligefrem eksplosiv.

Men hvor CVT-transmissionen i Prius altid er modvillig, stort set uanset hvad du beder den om, så er DCT-transmissionen i Niro langt mere direkte. Du kan endda sætte den i Sport, hvor den faktisk leverer nogle ganske solide mellemaccelerationer, selv om den stadig kræver 11 sekunder for at nå 100 km/t, mens topfarten er 162 km/t. Så den har det bedst i byen, hvor den også kører en hel del af tiden på batterierne alene. Den kan faktisk — i modsætning til mange andre hybridbiler — lokkes til at køre ret langt bare på strøm.

rolex-yacht-master-40-candy-colored-gem-bezel-01-960x640

URE Yachtmaster med mere bling

Så er der prisen. En hybrid er af natur en meget kompleks løsning, og det afspejles i prisen, for du kan jo altså rulle af sted i adskillige mellemstørrelse crossovers for 250.000 kroner i dag — som en Renault Kadjar, eksempelvis. Prisen for Kia Niro starter ved 299.000 kroner og slutter ved 350.000 for topmodellen Advance. Men det er altså stadig 100.000 kroner billigere end en Prius, så mon ikke der er nogle Toyota-folk som for alvor er trætte af de der koreanere lige nu?

Så hvis det er en hybridbil, der står på ønskelisten, og den godt må være en crossover, så er der kun et valg lige nu, og det er en Kia Niro.

 

TEKNISK SET KIA NIRO ADVANCE DCT

 

Motor 1,6 R4 16V + elmotor

Ydelse 105 hk @ 5.700 o/min, 147 Nm @ 4.000 o/min + elmotor med 43 hk / 170 Nm

Præstationer 0-100 km/t 11,6 sek., topfart 162 km/t

Forbrug 26,3 km/l

Pris 349.563 kr.