KØB NU BARE EN FIESTA

Dem, der holder af at køre bil ved, at en Fiesta har en så enesteående balance, at den kan hustles ned af en bjergvej i et tempo, så selv en Porsche 911 vil have svært ved at ryste den af. Men alligevel ender du jo nok i en VW Polo …

 

Der er det særlige med en Fiesta, at fra det øjeblik du sætter dig ind indser du, at du ikke har brug for en GTI. En GTI er helt unødvendigt, for i de rette hænder kan en Fiesta flytte sig i et tempo, der er hinsides dikkedik. For der er mange situationer, hvor den slags har mindre med hestekræfter og mere med undervognen at gøre. Og undervognen i en Ford Fiesta den har altid været mesterlig. Tilsæt en lille 3-cylindre turbomotor som spreder drejningsmomentet ud som tandsmør på et friskbagt rundstykke, samt Ford tredje gear, der er magisk uden at nogen kan forklare hvorfor, men bare altid passer som pik i Grethe (som man siger i Jylland …) når vejen begynder at sno sig, og med mindre du er i en Porsche 911, og er Water Röhrl, så kommer du ikke til ryste den der Fiesta af, før det går ligeud.

Så nu er der en ny Fiesta, der ligner den gamle Fiesta med kombinationen af semi-onebox formen tilsat kølergrillen fra Aston Martin — hvilket Ford godt kan tillade sig, for det var dem som sendte en gigantisk check som Henrik Fisker fik for at designe den (hvorefter han brugte den ene halvdel på en hybridbil, der ikke virkede, og den anden halvdel på hårplejeprodukter).

4875

BILER Sådan vil Porsche knuse Tesla

Den nye Fiesta er stort set helt ny. Det var sandsynligvis ikke det der var planen, for et omfattende facelift havde egentlig været den oplagte løsning, men det endte med at Ford mere eller mindre lavede alting om. Hvorfor? Jo, konkurrenterne bliver bedre hele tiden, og Ford bliver nødt til at følge med.

At Ford var lysår foran når det kom til undervognen er en kvalitet, der ikke er alle som sætter pris på — specielt ikke når det man er kommet bagud på interiøret. Den der lidt fedtede skærm som fandtes i den gamle model, det aldrende infotainmentsystem og de små gnidrede knapper holder ikke, når kunderne har den nye Polo at vælge imellem samt de evigt aktive koreanere. Men du kan få et lydsystem fra B&O PLAY, som et bevis på, at tiderne skifter. Altså, alvorlig talt — Bang & Olufsen i en Fiesta? Nogen vil høre The Bee Gees på det, hvilket burde være forbudt ved lov.

Der er også en ny skærm på instrumentbordet i mere eller mindre Audi’ske dimensioner, afhængig af hvilket udstyrsniveau man vælger, fornuftig connectivity og det hele er blevet redesignet omkring et fyldigt læderrat fyldt med idiotiske knapper, for det er det kunderne vil have i dag. I en Ferrari sidder selv knapperne til blinklyset på rattet, hvilket er virkelig dumt når rattet er drejet, fordi du så skal trykke på den venstre knap for at blinke til højre, hvad ingen kan finde ud af.

brikk_lux_apple_watch-1024x609

URE Apple æder Rolex

Den er også blevet lidt længere, men det er mest fordi kofangerne for og bag er vokset — akselafstanden er kun forøget med fire millimeter, så den ekstra plads på bagsædet skyldes først og fremmest at forsædernes ryglæn er blevet list slankere.

Der er kun 3-cylindrede motorer i Fiesta nu hvor den gamle 1,25-liters er erstattet af en 1,1-liters motor med tre cylindre og uden turbo, med enten 70 eller 85 hk. Men 1,0 Ecoboost turbomotorerne er det du vil have, og den 100-hestes udgave gør det fint, du har egentlig ikke brug for mere. Desuden er den nye 6-trins gearkasse af den slags, hvor du ikke skifter gear fordi du skal, men fordi det er sjovt.

Undervognen er også opdateret for at give plads til lidt bredere sporvidde, som igen gav plads til større hjul og bremser, og den kan bremse selv, så du ikke behøver tage øjnene fra din iPhone under kørslen. Og som det efterhånden er blevet normen selv i de små biler kan den parkere selv, der er Lane Departure Warning, adaptiv cruise control, advarsel for blinde vinkler og folk som tillader sig at køre på tværs af dig, når du bakker ud fra parkeringspladsen nede i Bilka. Alvorlig talt, du behøver aldrig tage øjnene fra din iPhone!

IMG_7716

BILER Test af Alfa Romeo Stelvio

Når det er sagt så er den komfortabel og stille på motorvejen, som beviset på, at en undervogn ikke behøver være knusende hård for at være sportslig, men blot justeret på den helt rigtige måde, hvilket er det Ford kan. Alt andet havde været en skændsel i en Fiesta, for i modsætning til hvad mange tror, så handler den sublime undervogn ikke om hvor hårde fjedre du kan udstyre den med, men om balancen, som er den måde bilen håndterer vægtforskydningen og ujævnhederne i underlaget. Den slags er en fest i en Fiesta.

Der er også helt fra starten en Vignale-version, til dem der er til den slags, og en offroad-udgave undervejs kaldet Fiesta Active, som ikke har firehjulstræk, men blot ser sådan ud. Derudover ved vi, at der i horisonten venter den ST-version, som alle entusiasterne higer, da det traditionelt er den mest kompromisløse GTI du kan opdrive på snoede franske bjergveje. Dem er det lidt småt med i Danmark, og derfor kommer du altså langt i den almindelige Fiesta. Dem, der elsker at køre bil, tager en Fiesta, fordi den aldrig svigter når det gælder om at underholde. Men god fornøjelse med at forklare det til din kone, når hun har forelsket sig i den nye Polo …

 

FORD FIESTA 1,0 ECOBOOST TITANIUM

 

Motor 1,0 R3 turbo

Ydelse 100 hk @ 5.500 o/min, 170 @ 1.750 o/min

Præstationer 0-100 km/t 10,5 sek., topfart 183 km/t

Forbrug 18,5 km/l

Pris 168.520 kr.