KONGEN AF CLIO

Renault havde brug for at gøre lidt ved Clio RS-modellen, som oprindelig blev introduceret i 2012, og det har de gjort, med en limited edition fremstillet i 1.800 eksemplarer og opkaldt efter årets Formel 1-racer RS18

 

Renault Clio RS var faktisk ved at komme lidt op i årene, for den slags sker hurtigt for performance-biler, og når nu Volkswagen er ved at rulle en GTI-version ud af de nye Polo, så var det ganske enkelt helt nødvendigt at gøre et eller andet. Det er lige nødvendigt at forklare hvordan Clio-programmet virker. Der er Clio RS som har 200 hk, så er der RS Trophy som har 220 hk samt RS 18, der er en limited edition og opkaldt efter Renaults F1-racer. Det er den vi har her. Den har også 220 hk, fås kun i sort, med flere klistermærker end det man tænker kunne være Kevin Magnussens firmabil, hvis han var blevet hos Renaults Formel 1-team.

Hvis du ikke er til klistermærker eller det sorte logo, så vælger du bare den almindelige RS Trophy, og så er det problem løst, for selve bilen er den samme — RS18 har også den samme undervogn med de rally-agtige hydrauliske bump-stops, som tillader dig at bruge mere af dæmperne til at opsuge ujævnheder i vejen. Det virker, og undervognen er der, hvor Clio er helt fremme i feltet.

FullSizeRender_5

URE Mød Enoksen Deep Dive

Den nuværende Clio RS var faktisk et stort spring for Renault, da den skulle følge op på en af de bedste ‘hot hatches’ nogensinde, men blev tvunget til en del forandringer. Tre døre blev til fem døre, den lille 16V-sugemotor fik turbo for at matche power med et lavt forbrug, og den manuelle gearkasse blev afløst af en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Den sidste er ikke det sidste ord i engagement, og løftede også prisen lidt, og derfor er den hurtige Clio blevet overskygget lidt af Peugeot 208 GTi og Fords kompromisløse Fiesta ST (begge med tre døre …).

renault-clio-rs-18-f1-header

Renaults F1-racer har givet inspiration til lakeringen i den klassiske gul og sort (inklusive det sorte logo på fronten)

Undervognen er vigtig her, for hvis du holder af at køre hurtigt på den tyske autobahn, så skal du vælge den normale Clio RS, for Trophy-undervognen sider 20 millimeter lavere foran og 10 millimeter lavere bag, hvilket betyder at den er nervøs. Det er fint på en track day, og mange Clio RS-ejere bruger deres bil på bane, men det kan godt blive lidt for meget til hverdag. Det skal dog siges, at en Trophy er det eneste som kan matche en Fiesta ST lige på det punkt.

xj6nickomcbrain1-2

BILER En Jaguar til Iron Maiden

Nu køber du naturligvis ikke denne bil for komfortens skyld, og der er endnu mindre komfort i RS18, men for at nyde hvordan den knalder gennem Akrapovic-udstødningen når du skifter gear i RS-indstillingen. En anden ting du køber den for er mængden af mekanisk greb, hvilket der er oceaner af, selv når det er fugtigt, og selv om den ikke har noget differentiale mellem forhjulene. På samme måde er bremserne fantastiske og tydeligvis dimensioneret efter opgaven med at køre på bane. Hvis du leder efter et track day-værktøj, så er Clio RS et godt bud med andre ord.

Indvendigt får du alcantara på rattet, men selv om der ikke er noget galt med sæderne, så ser de en anelse almindelige ud, i en bil hvor du havde ventet et par formstøbte Recaro’er. Det samme gælder det digitale instrumentbord, som tydeligvis er fra 2012, og der er altså løbet en del vand i åen siden …

Alligevel ville vi tænke længe over at vælge både Trophy og RS18, hvis ikke bilen specifikt skal brugs på bane. Den almindlige RS gør det godt, og så er den altså lige over 50.000 kroner billigere, hvilket jo også har lidt at sige. Men selv den 200-hestes basismodel er altså stadig dyrere end GTI-modellerne fra Peugeot og Volkswagen i samme størrelse. Til gengæld vil der kun være omkring 1.800 eksemplarer af Clio RS18 …

 

Renault Sport Clio RS18

 

Motor 1,6 R4 turbo, 16V

Ydelse 220 hk @ 6.050 o/min, 280 Nm @ 2.000 o/min

Præstationer 0-100 km/t 6,6 sek., topfart 234 km/t

Forbrug 16,9 km/l

Pris 367.000 kr.