KONGEN AF KIA

Den er stor, den er luksuriøs, den koster tæt på en million kroner og så er den fra Korea. Der har aldrig været en dyrere model fra Kia, og den nye Sorento har en helt klar opgave — den skal bevæge Kia ind i premium-segmentet

En Kia til 800.000 kroner? Det havde de færreste vel troet, dengang de koreanske biler først ankom og blev solgt fordi de var billige, for man har altid kunne sælge billige biler til danskerne (tænk på hvordan vi i 80’erne købte Lada, Skoda og Polski-Fiat i ét væk). Der er ikke noget billigt over en Kia Sorento, og selv om det nok er begrænset hvor mange der ryger over disken i Danmark, så er det egentlig også ligegyldigt. Det her er modellen, der skal vise hvad Kia kan, og hvis vi var Toyota, så ville vi være meget bekymrede.

BILER Verdens fineste Porsche 911

Downsizing er der ikke noget af. Den er vokset 80 millimeter i længden, og den tidligere VW-designer Peter Schreyer har stået for designet. Der er tre sæderækker og plads til 1.783 liter bagage. Indvendigt drager den nytte af Kias nye interiør-design, der sikkert ikke får BMW eller Audi til ligefrem at ligge vågne om natten, men uden problemer sætter japanerne på plads. Det er moderne og lækkert, og der er stort set alt du kan ønske dig i udstyr.

En 2,2-liters dieselmotor er forbundet med en 6-trins automatgearkasse, og kræfterne sendes primært til forhjulene, mans baghjulene kun kommer i spil, når der er brug for det. Den kører som du forventer det. Den længere akselafstand og en optimeret undervogn med McPherson foran og multi-link bag med større støddæmpere end tidligere, gør at den både er effektiv og komfortabel, specielt på de længere ture.

BILER En Tesla som rustvogn?

Mere end noget andet viser Sorento dog, hvor Kia er på vej hen. De lærer hurtigt, de har stor fokus på, hvad markedet efterspørger, er ivrige efter at bevæge sig op i Premium-segmentet og kan levere på den seneste teknologi — som sikkerhedsudstyr, adaptiv cruise control, lane departure warning, blind spot detektorer, 360-grades kameraer og panoramatag.

800.000 kroner for en Kia? Det er mange penge, selv for den veludrustede Premium-version, og den kommer nok til at tabe noget mere end din BMW eller Audi. Men at vi overhovedet nævner dem i den samme sætning viser, at koreanerne kommer nu, og de har fart på. Udover alt det udstyr, som koster en formue til tyskerne (der er faktisk kun for 49.000 kroner ekstraudstyr i bilen, alt andet er standard…), så får du syv års garanti, så hvis du gerne vil have en stor SUV, der kører problemfrit de næste syv år, så er den her.

 

 

Teknisk set Kia Sorento 2,2 TCI Premium

 

Motor 2,2 R4 turbodiesel

Ydelse 200 hk @ 3.800 o/min, 441 Nm @ 1.750 o/min

Præstationer 0-100 km/t 9,6 sek., topfart 203 km/t

Forbrug 14,9 km/l

Pris 751.000 kr.